Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelser og arv.

Anbefalte innlegg

Gjest Emms10

Hvor finnes den nyeste og mest seriøse forskningen når det gjelder personlighetsforstyrrelser og arv? Hvor stiller du deg i forhold til dette spørsmålet? Grunnen til at jeg spør, er at min datter har atferdsforstyrrelse og har en atferd som peker mot et personlighetsforstyrrelse. Hun er snart 15 år, og det settes jo ikke slike diagnoser som regel før en blir 18. Men BUP sier de kan jobbe rundt henne som om hun har det, likevel. Hun har stevd sosialt og er blitt mobbet og utstøtt opp i gjennom. Det har ikke skolen villet vedkjenne seg. Jeg har ikke personlighetsforstyrrelse, men min mor har Borderline. Min datters far har nok noe han også. Han fungerer ikke i samfunnet, ser ikke seg selv og sin egen atferd, legger all skyld på andre, lyver, truer, er voldelig m.m. Vi har ikke kontakt med ham, og min datter har aldri kjent ham. Jeg klarte å komme meg bort fra ham like etter at hun var født. Jeg går med en stadig angst for om jeg har gjort noe galt i forhold til datteren min. Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg IKKE har utsatt henne for overgrep. eller ignorert hennes behov. Jeg har satt min stolthet i å være en god mor, og det har vært det viktigste for meg. Jeg har vært en involvert og engasjert mor. Jeg har kjempet for henne hele tiden. Går det an å få personlighetsdiagnose, selv om en ikke opplever omsorgssvikt? Hilsen en mamma.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302731-personlighetsforstyrrelser-og-arv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For det første: Personlighetsforstyrrelse skyldes ikke omsorgssvikt (alene). Det finnes mange som har pf uten noen gang å ha opplevd omsorgssvikt. Det finnes også menge som har hatt forferdelig barndom uten å få pf.

Når det gjelder forskningen på arv og pf, er prof Svenn Torgersen i Oslo en av verdens fremste. Hans forskning har bla vist at ved antisosial pf (som barnest far kankjse har), betyr gener ca 2/3 for utviklingen.

Inntil nylig har en ment at eupf/borderline i hovedsak skyldes miljø. Prof. Arthur Freeman sa på et kurs "borderline mødre får borderline døtre". Jeg er overbevist om at en vil finne at gener har langt større betydning også her. Jeg skal gjøre et søk i databaser.

Gjest Emms10

For det første: Personlighetsforstyrrelse skyldes ikke omsorgssvikt (alene). Det finnes mange som har pf uten noen gang å ha opplevd omsorgssvikt. Det finnes også menge som har hatt forferdelig barndom uten å få pf.

Når det gjelder forskningen på arv og pf, er prof Svenn Torgersen i Oslo en av verdens fremste. Hans forskning har bla vist at ved antisosial pf (som barnest far kankjse har), betyr gener ca 2/3 for utviklingen.

Inntil nylig har en ment at eupf/borderline i hovedsak skyldes miljø. Prof. Arthur Freeman sa på et kurs "borderline mødre får borderline døtre". Jeg er overbevist om at en vil finne at gener har langt større betydning også her. Jeg skal gjøre et søk i databaser.

Takk for klart svar. Det var godt å høre det du skrev.

At gener får mer betydning.

Min datter er den samme uansett hva den diagnosen hun evt. vil få heter. Livet hennes er vanskelig og kaotisk, og jeg trenger styrke til å stå i dette.Jeg orker ikke i tillegg å bære skyld for noe jeg vet jeg ikke har gjort.

Jeg er veldig spent på hva du finner i databasene om Borderline og arv.

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...