Gå til innhold

dette forumet sponses av legemidler

Anbefalte innlegg

Gjest anna sara2

Nå er det ikke snakk om å svartmale alt av medisiner heller. Sikkert noen som hjelpes av ssri men det kommer jo også fram at de ikke har så stor positiv effekt på mange. Men man kan vel ikke lage omelett uten å knuse noen egg. Hvis de virker på 20% så er det samme f... med de resterende som de ikke virker på. Jeg kjenner mange som har prøvd ssri og ingen, INGEN av dem har hatt noe utbytte av "lykkepillen". Kun flathet og bivirkninger.

Det er veldig mange som har utbytte av SSRI. Mer enn 20 %. Men mange må prøve seg frem. Uten rett oppfølging blir for mange gående på feil medisin.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Bookworm

3

• ink1365380698

2

• Miles

2

Gjest syk av ssri

Legemiddelfirmaer er annonsører på DOL på linje med 1881, diabetestester, bladet "Bedre Helse" og mange fler. Dette er de inntekter som gjør at eierne kan drive DOL.

Jeg er ansatt av og betales av Hjemmet Mortensen-gruppen.

Nå synes jeg det er litt betenklig å reklamere for medisiner i det hele tatt. Særlig medisiner som kan være vanedannende. Det er nok press for å begynne på medisiner som det er.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå synes jeg det er litt betenklig å reklamere for medisiner i det hele tatt. Særlig medisiner som kan være vanedannende. Det er nok press for å begynne på medisiner som det er.

Det er ingen reklame for reseptbelagte medisiner på DOL. Det er kun logoen til firmaene.

Nå er det ikke snakk om å svartmale alt av medisiner heller. Sikkert noen som hjelpes av ssri men det kommer jo også fram at de ikke har så stor positiv effekt på mange. Men man kan vel ikke lage omelett uten å knuse noen egg. Hvis de virker på 20% så er det samme f... med de resterende som de ikke virker på. Jeg kjenner mange som har prøvd ssri og ingen, INGEN av dem har hatt noe utbytte av "lykkepillen". Kun flathet og bivirkninger.

Jeg har selv brukt "lykkepiller". Opplevde ingen bivirkninger (bortsett fra de første to ukene) samt vektøkning. Jeg merket selvfølgelig denne flatheten, men den holdt meg unna de dype dalene av depresjonen, og gjorde at jeg var i stand til å se og jobbe meg framover. Brukte dem i tre år (syv år siden jeg sluttet) og har kun hatt ett tilfelle av depresjon etterpå.

Så jeg er av de som er positiv til slikt...

Annonse

Gjest syk av ssri

Uten medisiner ville langt flere liv ødelegges. Kan du se det?

Det hjelper ikke deg personlig som lider nå. Men kan du se hva som er alternativet?

Bedre oppfølging og opplysning burde det likevel være. Min psykiater gikk for eksempel aldri, eller i hvert fall veldig sjelden, over 225 mg på medisinen effexor, fordi altfor mange rapporterte bivirkninger på så høye doser.

Noen medisiner har også så mange kjente bivirkninger, som tolvon med ofte kraftig vektøkning, så muligens er det altfor mange som prøver ut denne medisinen. Bedre oppfølging hadde også hjulpet når det er slik at mange av disse medisinene kan ha ganske så plagsomme bivirkninger for mange.

Har du vurdert innleggelse for å få hjelp til seponeringen? Det kan gjøres.

Mvh

For det første så er jeg alenemor vanskelig med innleggelse på grunn av det, for det andre så har jeg sterk sosial angst og jeg synes sykehus er helt jævlig på grunn av det. Hvordan vet du at ssri hjelper så mange? Jeg vet at det ikke funker på så mange også! Jeg har prøvd flere typer. Ville ikke gå på det pga bivirkninger men ble virkelig nesten tvunget på det. Fikk kommentarer av psykiateren som "vil du egentlig bli frisk? Jeg vet jo at medisiner vil hjelpe deg".

Gjest syk av ssri

Det er veldig mange som har utbytte av SSRI. Mer enn 20 %. Men mange må prøve seg frem. Uten rett oppfølging blir for mange gående på feil medisin.

Jeg hater flatheten. Klarer ikke glede meg over noen ting og blir jeg deppa så er det mye vanskeligere å få tak i de gode følelsene jeg har pleid å bruke for å dra meg opp så jeg blir mye lenger der nede. Jeg har prøvd flere typer ssri med masse bi-virkninger på alle. Man når ingen psykiater vil høre på deg men bare sier det er pga grunndiagnosen og trapper deg opp så blir man etterhvert litt mistroisk til kompetansen til psykiatere rundt omkring.

For det første så er jeg alenemor vanskelig med innleggelse på grunn av det, for det andre så har jeg sterk sosial angst og jeg synes sykehus er helt jævlig på grunn av det. Hvordan vet du at ssri hjelper så mange? Jeg vet at det ikke funker på så mange også! Jeg har prøvd flere typer. Ville ikke gå på det pga bivirkninger men ble virkelig nesten tvunget på det. Fikk kommentarer av psykiateren som "vil du egentlig bli frisk? Jeg vet jo at medisiner vil hjelpe deg".

Jeg sa tidligere at jeg ikke kjente historien din. Kan du fortelle? Jeg skjønner at du er "syk av ssri" av nicket, men hva er egentlig situasjonen?

Gjest syk av ssri

Jeg ville byttet behandler sporenstreks. En psykiater skal ikke uansett om det virker bra eller dårlig sitte der å pushe medisin. Det er bare om man er veldig syk, som i suicidal eller psykotisk, at det er fornuftig.

Jeg har hatt flere forskjellige i Oppland kommune. Ene ville ha meg på ssri så jeg ikke skulle bli deprimert. Ene annen ga meg en flott kommentar etter å ha kjent meg i hele 20 min og skumlest papirene mine. Han sa "en ting kan jeg si helt sikkert og det er at du kommer til å bli deprimert igjen". Eh ihvertfall etter den kommentaren. Tredjemann var veldig opphengt i min manglende sexlyst. Som enslig trebarnsmor hvor den ene har cp er det ikke mye rom til sexlyst skal jeg si deg. Men i følge han måtte jeg være deprimert.

Gjest syk av ssri

Jeg sa tidligere at jeg ikke kjente historien din. Kan du fortelle? Jeg skjønner at du er "syk av ssri" av nicket, men hva er egentlig situasjonen?

Oj det er egentlig en laaaang historie. Alltid hatt sosial-angst fra jeg var bittelita. Møtte mannen fra helvete som gjorde livet veldig vanskelig for meg i en periode mye pga angsten min. Han fikk meg til å føle meg som jeg var null verdt. Ble veldig deppa og søkte hjelp. Fikk møte en psykiater som ville sette meg på medisiner men jeg prøvde å takke nei for jeg har prøvd dem før mot angst. Ble til slutt overtalt til å prøve Zoloft. Fikk bivirkninger ganske fort som pusteproblemer og tap av matlyst. Dessuten ble jeg suicidal og fikk opplevelser som at jeg ikke husket hvor jeg var eller hvor jeg skulle. Ble lagt inn og satt på Efexor trappet opp til 225 etterhvert i tillegg så fikk de for seg at jeg sikkert var bi-polar(aldri hatt en eneste manisk episode og to depresjoner i mitt 35år lange liv) og i grenseland psykotisk. Særlig det at jeg prøvde å si at samboeren ikke var noe snill så de som et sykdomstegn. Og det at jeg var så nærvøs og urolig der (hallo, sosial angst) var også noe som måtte medisineres. Så jeg fikk Lamictal, Seroquel, Sobril og Imovane. Prøvde hele tiden å si at jeg ikke ville ha medisiner men man blir litt overmannet når man er sperret inne med bare fremmede mennesker og har sosial angst. Fikk Ativan der et par ganger. Det var rus det. Satt bare i sengen og syntes alt var helt fint. Skjønner at folk blir avhengig av sånt.

Kom hjem etter et par mnd med hele smørbrødlista med medisiner. Gikk i en boble i et helt år. Husker nesten ingen ting. Gikk altså på Sobril ett helt år kjempegøy å slutte på det. Hadde store abstinenser men kom meg av dem til slutt. De andre medisinene sluttet jeg også med etterhvert. Alle utenom Efexor. Jeg kommer meg ikke av. Bi-virkningene er jævlige men seponeringsplagene er enda værre. Masse mer som hendte også. Kunne skrevet bok om skrekkopplevelsen med psykiatrien særlig pga medisinene.

Gjest syk av ssri

må bare legge til dette. Jeg tror gjerne folk som er faktisk har biokjemiskeubalanser som ikke har stor mulighet for å lege seg selv sikkert bør medisineres. Men for mange så handler det om forbigående tilstander som depresjoner på grunn av noe som har skjedd i livet. Som oftest vil man heles etterhvert. Noen bruker lang tid og noen bruker kortere tid. For meg gikk depresjonen over da jeg kom ut av situasjonen som framprovoserte den. Det ville også skjedd uten medisiner. Dessuten jeg var mer depressiv på medisiner enn uten men det ville ikke legene høre på.

Jeg skal ikke ta ifra noen deres glede over medisinene men de har foreløpig ødelagt to og et halvt år av mitt liv og det er helt idiotosk da jeg ikke ville på medisiner i utgangspunktet.

Annonse

Gjest hoppsasa

må bare legge til dette. Jeg tror gjerne folk som er faktisk har biokjemiskeubalanser som ikke har stor mulighet for å lege seg selv sikkert bør medisineres. Men for mange så handler det om forbigående tilstander som depresjoner på grunn av noe som har skjedd i livet. Som oftest vil man heles etterhvert. Noen bruker lang tid og noen bruker kortere tid. For meg gikk depresjonen over da jeg kom ut av situasjonen som framprovoserte den. Det ville også skjedd uten medisiner. Dessuten jeg var mer depressiv på medisiner enn uten men det ville ikke legene høre på.

Jeg skal ikke ta ifra noen deres glede over medisinene men de har foreløpig ødelagt to og et halvt år av mitt liv og det er helt idiotosk da jeg ikke ville på medisiner i utgangspunktet.

Jeg forstår uendelig godt at du er både oppgitt, forbanna, lei deg og deprimert over situasjonen du har havnet i.

Jeg havnet der selv etter flere år med generell angst. Følte meg presset til og forsøke SSRI. Ble sett på som om jeg motarbeidet og bli frisk. Som deg ble det et mareritt på noen år. Jeg er overlykkelig over at jeg kom meg av.

Det kan du også klare - selv om det vil koste. Men det er eneste veien ut av elendigheten din.

Gjest syk av ssri

Jeg forstår uendelig godt at du er både oppgitt, forbanna, lei deg og deprimert over situasjonen du har havnet i.

Jeg havnet der selv etter flere år med generell angst. Følte meg presset til og forsøke SSRI. Ble sett på som om jeg motarbeidet og bli frisk. Som deg ble det et mareritt på noen år. Jeg er overlykkelig over at jeg kom meg av.

Det kan du også klare - selv om det vil koste. Men det er eneste veien ut av elendigheten din.

Takk! God å vite at det faktisk kan bli bra igjen!

ink1365380698

NHD er veldig klar på at en liten gruppe mennesker reagerer slik som deg. Det betviler han ikke. Det er nå likevel en gang slik at de fleste blir hjulpet og det er det sjansespillet en må ta når en prøver noe at en kan være blant de få som responderer kjempedårlig på medisinen. Jeg ble liggende i senga i to måneder pga en medisin en gang. Blodtrykkssenkende medisin som skulle være profylaktisk mot migrene. Kjempetrist for meg, men andre med migrene har fått et nytt libvpå samme medisinen.

Det er trist at du føler du ikke blir sett og forstått. Men mange behandlere vet godt at du og liknende tilfeller finnes. Konsekvensen av denne vitenen kan likevel ikke være at en kutter ut medisinprøving.

Hei kjente deg igjen på innlegget:)) Har tenkt på deg, hvordan har du det nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...