Gå til innhold

Lån

Gjest ja hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Gjest ja hvordan er det?
Skrevet

Hvor mye må man betale hver mnd hvis man har et lån på ca 3 mill.

Skrevet

Det kommer an på mange faktorer - egenkapital, nedbetalingstid, fast eller flytende rente osv.

Bruker selv gjensidige og der kan du plotte inn og sjekke hva lånet vil koste - så lenge du har den nominelle renten ;)

Skrevet

Låner du 3 mill, til 6,5 % rente over 30 år så blir det ca. 19.000,- pr. måned.

Gjest prust
Skrevet

Låner du 3 mill, til 6,5 % rente over 30 år så blir det ca. 19.000,- pr. måned.

Grøss... tenk å betale så mye pr måned... Men det må jo være en del som gjør det - når boligene koster 4-5-6-7 millioner!

Gjest ViViola
Skrevet

Grøss... tenk å betale så mye pr måned... Men det må jo være en del som gjør det - når boligene koster 4-5-6-7 millioner!

Hm, når man kjøper såvidt dyr bolig, så har man vel gjerne solgt bolig også, og har med seg litt egenkapital. Man begynner vel ikke så dyrt, vel?

Men jeg er enig - 19 000,- ville ikke jeg vært komfortabel med i månedlig MÅ-utgift bare til bolig.

Gjest prust
Skrevet

Hm, når man kjøper såvidt dyr bolig, så har man vel gjerne solgt bolig også, og har med seg litt egenkapital. Man begynner vel ikke så dyrt, vel?

Men jeg er enig - 19 000,- ville ikke jeg vært komfortabel med i månedlig MÅ-utgift bare til bolig.

Nei - de fleste har vel solgt en bolig fra før ja... Men likevel - jeg fatter ikke hvordan folk har råd til å betale på et hus til 6 millioner!

Men det må være knalltøft å være i etablererfasen i boligmarkedet akkurat nå!

Vi betaler ca 8000 i mnd på vårt lån, og jeg synes nå det holder.

Gjest ViViola
Skrevet

Nei - de fleste har vel solgt en bolig fra før ja... Men likevel - jeg fatter ikke hvordan folk har råd til å betale på et hus til 6 millioner!

Men det må være knalltøft å være i etablererfasen i boligmarkedet akkurat nå!

Vi betaler ca 8000 i mnd på vårt lån, og jeg synes nå det holder.

Jeg hadde heller ikke gått på et hus til 6 mill, det hadde ikke psyken min fikset.

Vi betaler vel såvidt 9 000,- nå, synes det er helt greit. Ønsker ikke å øke det, selv om det nok hadde gått også.

Har en lillesøster som så gjerne skulle vært på boligmarkedet, men det er tøft, ja. Hun bor i Oslo, og der er det jo helt vilt. Man må (minst) være 2 med gode inntekter for å få selv de minste 2-romsleilighetene. For ikke å snakke om hus...

Huff!

Skrevet

Bor du på "landet" altså, på vanlige steder utenfor byer, så koster det i overkant av 3 mill å bygge et vanlig hus til vanlig standard. Noe kan du spare ved å gjøre endel egeninnsats, men det er jo lite i forhold til den totale summen.

Det igjen betyr at skal du bygge, så blir det fort 20.000 i måneden i utgifter på lånet. Derfor har de fleste banker nå økt løpetiden for lånene, før var det vanlig med 20 år, nå har det blitt 30 og 40 år.

Det koster å skaffe seg et sted å bo i dag.

Skrevet

Det er ingen dyr bolig i dag. Det koster det for et helt vanlig hus til vanlig standard og da tenker jeg på hus utenfor press området som de store byene.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er ingen dyr bolig i dag. Det koster det for et helt vanlig hus til vanlig standard og da tenker jeg på hus utenfor press området som de store byene.

Jeg vet veldig godt hva det koster å bygge "på landet" - ganske nøyaktig 3 mill. Men det har vi ikke gjort som førstegangsetablerere, da, det hadde vi ikke hatt råd til.

Og egeninnsats på et bygg er ikke verdt så mye, dessverre, med mindre man har fri med full lønn og kan drive på uten å forsinke resten av byggeprosessen... Sukk.

Skrevet

Jeg vet veldig godt hva det koster å bygge "på landet" - ganske nøyaktig 3 mill. Men det har vi ikke gjort som førstegangsetablerere, da, det hadde vi ikke hatt råd til.

Og egeninnsats på et bygg er ikke verdt så mye, dessverre, med mindre man har fri med full lønn og kan drive på uten å forsinke resten av byggeprosessen... Sukk.

Det er faktisk ganske mange førsteetablerte som bygger nytt. Så de er svært rentefølsomme i de første årene og de første ti årene er tøffe.

Du har rett i at egeninnsats må vurderes nøye, så det ikke forsinker resten av prosessen. Ekstra tid koster ekstra i renter.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er faktisk ganske mange førsteetablerte som bygger nytt. Så de er svært rentefølsomme i de første årene og de første ti årene er tøffe.

Du har rett i at egeninnsats må vurderes nøye, så det ikke forsinker resten av prosessen. Ekstra tid koster ekstra i renter.

Det som drar verst er indeksreguleringen. Å få en ekstra måned på det kan utgjøre så mye som 40 000,-. Og det er - for de fleste - litt mye penger... I tillegg til eventuelle ekstra renter om man må ha byggelån, da.

Her vi har bygd, er det ingen som er førstegangsetablerere. Alle kommer fra eide boliger, men du har sikkert rett i at noen går direkte på byggeprosjekter også. Ikke skjønner jeg at de tør/vil, men det er nå bare meg, da. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Bor du på "landet" altså, på vanlige steder utenfor byer, så koster det i overkant av 3 mill å bygge et vanlig hus til vanlig standard. Noe kan du spare ved å gjøre endel egeninnsats, men det er jo lite i forhold til den totale summen.

Det igjen betyr at skal du bygge, så blir det fort 20.000 i måneden i utgifter på lånet. Derfor har de fleste banker nå økt løpetiden for lånene, før var det vanlig med 20 år, nå har det blitt 30 og 40 år.

Det koster å skaffe seg et sted å bo i dag.

Jammen glad jeg surfet på verdistigningen i boligmarkedet en del år før vi skaffet oss hus...

Skjønner ikke hvordan unge etablerere har råd i dag, jeg.

Skrevet

Jammen glad jeg surfet på verdistigningen i boligmarkedet en del år før vi skaffet oss hus...

Skjønner ikke hvordan unge etablerere har råd i dag, jeg.

Det er svært tøft å gå rett på et byggeprosjekt i dag. Men fordelen er hvis du bygger med relativt høy rente på lånet og klarer utgiftene, så vil du mest sannsynlig klare det også. Det går ikke mange årene før tiden har hjulpet deg såpass at det går greit.

Det lureste er å skaffe seg et billigere sted å bo i første omgang og være med på prisstigningen og heller bygge senere, når lønningene har kommet seg litt opp i forhold til startlønninger. Da er det like lurt å hoppe i det.

Skrevet

Det som drar verst er indeksreguleringen. Å få en ekstra måned på det kan utgjøre så mye som 40 000,-. Og det er - for de fleste - litt mye penger... I tillegg til eventuelle ekstra renter om man må ha byggelån, da.

Her vi har bygd, er det ingen som er førstegangsetablerere. Alle kommer fra eide boliger, men du har sikkert rett i at noen går direkte på byggeprosjekter også. Ikke skjønner jeg at de tør/vil, men det er nå bare meg, da. :-)

Jeg fikk stoppet all prisstigning på huset mitt når jeg skrev kontrakten, da ble det i alle fall ingen prisstigning på huset mens jeg bygget.

Men nå var det ikke den prisstigningen heller den gangen jeg bygget.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg fikk stoppet all prisstigning på huset mitt når jeg skrev kontrakten, da ble det i alle fall ingen prisstigning på huset mens jeg bygget.

Men nå var det ikke den prisstigningen heller den gangen jeg bygget.

Indeksreguleringen stanser idet snekkerarbeidet starter, det er standard. Men det veldig mange drar ut er rydde- grave- murarbeider, og det kan man svi seg skikkelig på. Vi gjorde det... Da hjalp det ikke å ha en billig graver når han ikke kom i gang!

Skrevet

Indeksreguleringen stanser idet snekkerarbeidet starter, det er standard. Men det veldig mange drar ut er rydde- grave- murarbeider, og det kan man svi seg skikkelig på. Vi gjorde det... Da hjalp det ikke å ha en billig graver når han ikke kom i gang!

Det er viktig å få fortgang i det som skal gjøres, både med egeninnsats og det andre skal gjøre. Det går fort på renter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...