Gå til innhold

Slitasje på kne.?.

Loralei

Anbefalte innlegg

Jeg har i snart ett år nå hatt store problemer med å gå pga. muskel svekkelse i hele h.ben. Foten er veldig skjev stilt og om jeg tvinger ned hele benet peker kneet alt for mye inn mot v.ben.

Jeg kan ikke trene nå, pga foreløbig manglende ekspertise.

Det som er ny oppstått problem nå, er at kneet har begynt å bli veldig vanskelig. Føles som det "låser" seg, og utgir kraftig smerte når jeg går. Har smerter i kneet når jeg ligger og sitter også, men vet ikke om det er pga benet generelt.

Kan dette kne problemet være skade som har kommet av feilbelastningene det siste året? Var mye aktiv innen mange forskjellige idretter tidligere. (før de største helse-problemene startet) Hovedsaklig fotball og friidrett. Så kneet er kanskje litt sårbart.?.

Finnes der noen måte jeg kan avlaste/verne kneet på, så det ikke fører til for store "ødeleggelser".?

(har krykker, men er kanskje litt for "sta" til å bruke de)

Håper her er noen kloke hoder som vet noe ang. dette =)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Det høres svært sansynlig ut at smertene som kommer fra kneet og tildels benet ellers, skylles feilbelastningen som du beskriver. Jeg går jo ut i fra at det legges endel arbeide ned i å løse problemene med muskelsvekkelsen. Hva kommer den av og hva kan evt. gjøres? Men samtidig med dette bør vel også kneet vurderes av en ortoped.

Men hva skal du gjøre i mellomtiden ? All fysisk trening av resten av kroppen din vil være bra. Og hvis du kan aktivisere det vonde benet på ergometer-sykkel og svømming uten at du får smerter vil det også være bra.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres svært sansynlig ut at smertene som kommer fra kneet og tildels benet ellers, skylles feilbelastningen som du beskriver. Jeg går jo ut i fra at det legges endel arbeide ned i å løse problemene med muskelsvekkelsen. Hva kommer den av og hva kan evt. gjøres? Men samtidig med dette bør vel også kneet vurderes av en ortoped.

Men hva skal du gjøre i mellomtiden ? All fysisk trening av resten av kroppen din vil være bra. Og hvis du kan aktivisere det vonde benet på ergometer-sykkel og svømming uten at du får smerter vil det også være bra.

Lykke til.

tusen takk for svar =)

Ja, jeg venter på en stor utredning på Riksen.

Har en del problemer med muskulaturen ellers i kroppen også, og har blitt værre ved trening. Gikk jevnlig til idrettsfys., men han la alt på "is" til jeg har fått endelig diagnose.

En stor del av mine plager stammer sansynligvis fra nervesystemet, men hvor vidt det er skade på muskulatur og andre ting vet vi ikke enda.

Det tar tydlig lang tid med utredninger da det ikke er så mye tverrfaglig arb. her i området.

Men, jeg burde kanskje være litt mindre sta, når det gjelder bruk av krykker da? Er ikke noe særlig om jeg skal ødelegge enda mer i kroppen enn det jeg allerede har klart til nå.

Takker igjen for svaret, så skal jeg printe ut å ta med til legen =))

En riktig god helg til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...