Gjest Fortvilet 83-modell Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hei! Jeg er ei jente i midten av 20årene som spesielt den siste tiden har følt at livet mitt er ganske "tomt". Jeg har mange venner og en familie som stiller opp for meg, og de betyr masse for meg, men allikevel så føler jeg meg så "tom". Når jeg var 16 år så fikk jeg diagnosen angst etter at min første kjæreste hadde voldtatt meg, og jeg nesten ikke turte å gå ut. Tok tid før jeg fikk meg til å fortelle det til noen også da han truet med å skade familien min. Var en periode hvor jeg nesten ikke greide å gå ut fordi at jeg var redd, og den eneste som jeg ble "henvist" til var en psykiatrisk sykepleier. Hun gjorde sitt beste hun, og jeg kom meg opp på beina igjen. Kjenner til tider at jeg kan få igjen symptomene hvis jeg har en nedtur pga andre ting, men ellers har jeg følt meg fin. Dette var helt til jeg begynte i en fast stilling på et nytt sted, det var da alt begynte å føles "tomt". Jeg kjente nesten ingen der, og de få jeg kjente skulle alltid finne på ting som kostet masse penger. Og jeg har slitt med penger i mange år, da både familien og jeg har hatt lite av det. De to som stod meg nærmest av de i byen prøvde jeg å forklare dilemmaet til, men de mente at jeg da hadde mer penger enn dem da jeg hadde en bedre stillingstittel. Disse pengeproblemene tærer virkelig, og jeg får aldri vært med noen på noe. Jeg sliter med å få betalt de få regningene jeg har, og jeg får sjeldent kjøpt meg noe. Alt dette gjør meg ofte trist, og jeg kan ofte legge meg alene på rommet og gråte. Bor nå hjemme hos familien pga min situasjon, og prøver å skjule følelsene jeg har mest mulig. Dette fordi at de andre ikke skal måtte tenke på det, spesielt min mor som også har problemer. I tillegg har jeg problemer med selvbildet mitt. Jeg har PCOS, insulinresistens og er overvektig. Skulle gitt sjelen min for å få hjelp til å gå ned og føle meg pen og attraktiv, men det er vanskelig - og jeg har ikke råd til å få hjelp av noen. Og jeg greier ikke å motivere meg selv. Vet ikke hvor jeg skal henvende meg jeg. Hadde jeg hatt råd skulle jeg gjerne ha bestilt meg et opphold på slankefarm. Har så mange drømmer også, om å kunne reise, få meg en fin jobb, hus, mann, barn... men jeg må få alle de andre tingene på plass først. Hvor kan jeg få hjelp? Og er det mulig å få dekket denne hjelpen? Ble kanskje usammenhengende dette innlegget, men jeg håper at noen skjønner hva jeg er ute etter.... På forhånd takk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiwijenta Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Uff, dette hørtes leit ut! Det høres ut som du kanskje er litt deprimert, da kan ting føles ganske håpløse og det er vanskelig å motivere seg for noe. Jeg ville tatt en tur til fastlegen, han/hun skal kunne hjelpe deg videre både når det gjelder depresjon og overvekt. Du skriver at du ikke har råd til å være med på ting. Men hva med å ta initiativ til ting selv? Invitere folk med på ting som ikke koster noe? Man kan ha det kjekt uten å bruke masse penger *Klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Økonomisk styring Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Huff, det høres ut som du er på vei inn i en depresjon... Penger: Det høres ut som du ikke helt har kontroll over økonomien din. Hvis du har full jobb og bor hjemme, burde du ha muligheter til å ha noe til overs. Dette er en veldig praktisk ting, og mulig å få oversikt over. Kanskje du bruker mer penger på "diverse" enn du tror? Sett opp et skikkelig budsjett for deg selv, og finn ut hvor pengene dine forsvinner. Får du igjen økonomisk kontroll, så kan det hende du ser litt lysere på livet også. Å gå ned i vekt er ikke gjort på 1-2-3, men det vet du jo. Kanskje ting har en sammenheng? Du blir mye inne/hjemme pga. både tidligere hendelser og økonmiske problemer, og da blir det kanskje både mye mat/snop og lite aktivitet. Som igjen fører med seg overvekt. Som igjen gjør at du ikke kan være med på noe osv. Er det slik at man virkelig har lite-lite penger, så må man være kreativ og finne på noe som ikke koster noe. Det er jo veldig nærliggende å tenke på tur i skog og mark, gjerne med nistepakke og kaffe i sekken og en god venn "på slep". Veldig billig! Det har jo også en annen hyggelig bieffekt, da, at man kommer i aktivitet og forbrenner mer og bedre. :-) Dette er kanskje for lettvindte løsninger for deg, jeg kjenner jo ikke deg og ditt liv ut fra annet enn det du beskriver her - men jeg skjønner at du har det tungt. Håper du klarer å finne ut av det! (Og det er jo alltid en god mulighet i det å snakke med fastlegen sin - det kan jo finnes andre løsninger også.) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JenteØst Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Huff, det høres ut som du er på vei inn i en depresjon... Penger: Det høres ut som du ikke helt har kontroll over økonomien din. Hvis du har full jobb og bor hjemme, burde du ha muligheter til å ha noe til overs. Dette er en veldig praktisk ting, og mulig å få oversikt over. Kanskje du bruker mer penger på "diverse" enn du tror? Sett opp et skikkelig budsjett for deg selv, og finn ut hvor pengene dine forsvinner. Får du igjen økonomisk kontroll, så kan det hende du ser litt lysere på livet også. Å gå ned i vekt er ikke gjort på 1-2-3, men det vet du jo. Kanskje ting har en sammenheng? Du blir mye inne/hjemme pga. både tidligere hendelser og økonmiske problemer, og da blir det kanskje både mye mat/snop og lite aktivitet. Som igjen fører med seg overvekt. Som igjen gjør at du ikke kan være med på noe osv. Er det slik at man virkelig har lite-lite penger, så må man være kreativ og finne på noe som ikke koster noe. Det er jo veldig nærliggende å tenke på tur i skog og mark, gjerne med nistepakke og kaffe i sekken og en god venn "på slep". Veldig billig! Det har jo også en annen hyggelig bieffekt, da, at man kommer i aktivitet og forbrenner mer og bedre. :-) Dette er kanskje for lettvindte løsninger for deg, jeg kjenner jo ikke deg og ditt liv ut fra annet enn det du beskriver her - men jeg skjønner at du har det tungt. Håper du klarer å finne ut av det! (Og det er jo alltid en god mulighet i det å snakke med fastlegen sin - det kan jo finnes andre løsninger også.) Lykke til! Jeg har ikke full jobb for øyeblikket, er derfor jeg har lite penger også nå... og jeg har studert en del og derfor har jeg også en del studiegjeld. I tillegg så har ikke NAV ordnet med papirene sånn at jeg får dagpenger, og dermed har jeg kun noen få timer iblant der som jeg er vikar. Har søkt på masse jobber, men det tar tid. Og en tur ut i skog og mark er hyggelig, men jeg liker ikke å gjøre det alene. Og ingen av mine venner vil være med på noe sånn, da skal de isåfall reise på hyttetur på Hafjell eller et eller annet sånt. Derfor er det ikke så enkelt. Har spurt mange, men det blir enten å skulle på det jeg nevnte, restaurant, kino, hotelltur, reise, shopping eller andre ting som koster penger. Så jeg har gitt opp... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JenteØst Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Uff, dette hørtes leit ut! Det høres ut som du kanskje er litt deprimert, da kan ting føles ganske håpløse og det er vanskelig å motivere seg for noe. Jeg ville tatt en tur til fastlegen, han/hun skal kunne hjelpe deg videre både når det gjelder depresjon og overvekt. Du skriver at du ikke har råd til å være med på ting. Men hva med å ta initiativ til ting selv? Invitere folk med på ting som ikke koster noe? Man kan ha det kjekt uten å bruke masse penger *Klem* Som jeg skrev til den andre som svarte meg så vil ikke mine venner være med på ting som ikke koster penger rett og slett... så jeg har egentlig gitt opp å spørre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Økonomisk styring Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg har ikke full jobb for øyeblikket, er derfor jeg har lite penger også nå... og jeg har studert en del og derfor har jeg også en del studiegjeld. I tillegg så har ikke NAV ordnet med papirene sånn at jeg får dagpenger, og dermed har jeg kun noen få timer iblant der som jeg er vikar. Har søkt på masse jobber, men det tar tid. Og en tur ut i skog og mark er hyggelig, men jeg liker ikke å gjøre det alene. Og ingen av mine venner vil være med på noe sånn, da skal de isåfall reise på hyttetur på Hafjell eller et eller annet sånt. Derfor er det ikke så enkelt. Har spurt mange, men det blir enten å skulle på det jeg nevnte, restaurant, kino, hotelltur, reise, shopping eller andre ting som koster penger. Så jeg har gitt opp... OK, da misforsto jeg i forhold til jobben din, beklager. Men hvis det er NAV som har rota med pengene din, så kommer de jo, og da blir i alle fall situasjonen litt lettere. Samtidig - de vennene dine er jo modne for utskifting, da, hvis de ikke er mer venner enn som så. Ærlig talt. Å få jobb tar tid, ja, men heldigvis er det søkers marked nå, og dermed lysere utsikter for de fleste enn på lenge. Så med mindre du er utdannet elektrikker og søker på jobber som hjernekirurg, så dukker det nok opp noe! Og hva med vikarbyråer? Der får man gjerne jobb på dagen om man har en smule praksis å vise til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Oppsøk lege og be om et rehabiliteringsopphold hvor de har fokus på livstilsendringer er mitt råd. Har selv vært et slikt sted, hvor jeg fikk hjelp til trening, kosthold og angstmestring med støtte og veiledning hele veien. Anbefales! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Oppsøk lege og be om et rehabiliteringsopphold hvor de har fokus på livstilsendringer er mitt råd. Har selv vært et slikt sted, hvor jeg fikk hjelp til trening, kosthold og angstmestring med støtte og veiledning hele veien. Anbefales! Kan jeg snike inn et spørsmål til deg? Hvor overvektig var du da du spurte om et slik opphold? Hvor var du? Og - fikk du dekket alt, og hvor lenge var du der? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JenteØst Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Kan jeg snike inn et spørsmål til deg? Hvor overvektig var du da du spurte om et slik opphold? Hvor var du? Og - fikk du dekket alt, og hvor lenge var du der? Jeg har enda ikke fått kommet så langt at jeg har fått søkt, men fastlegen din kan søke helseregionen du hører til om å få dekket ganske mye av kostnadene til slankefarm. Ellers så får man også dekket slankeoperasjon, men det er det jo iallefall BMI-krav (husker ikke i hodet). Jeg veier ca 130 kg og er 171 høy, og har i tillegg PCOS og insulinresistens. Og har du sykdom som kan kobles til overvekt så hjelper det når du skal søke om støtte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JenteØst Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Oppsøk lege og be om et rehabiliteringsopphold hvor de har fokus på livstilsendringer er mitt råd. Har selv vært et slikt sted, hvor jeg fikk hjelp til trening, kosthold og angstmestring med støtte og veiledning hele veien. Anbefales! men jeg har ikke noen som helst kunnskaper om hvor det finnes sånne steder, priser og hvordan man kan få dekket utgiftene. Hvor var du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JenteØst Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 OK, da misforsto jeg i forhold til jobben din, beklager. Men hvis det er NAV som har rota med pengene din, så kommer de jo, og da blir i alle fall situasjonen litt lettere. Samtidig - de vennene dine er jo modne for utskifting, da, hvis de ikke er mer venner enn som så. Ærlig talt. Å få jobb tar tid, ja, men heldigvis er det søkers marked nå, og dermed lysere utsikter for de fleste enn på lenge. Så med mindre du er utdannet elektrikker og søker på jobber som hjernekirurg, så dukker det nok opp noe! Og hva med vikarbyråer? Der får man gjerne jobb på dagen om man har en smule praksis å vise til. Det er ikke så mange vikarbyråer her hvor jeg holder til, men jeg jobber allerede som vikar. Problemet er at det er mange andre vikarer der jeg jobber også, så det er ikke lett å være først til mølla bestandig. Håper det ordner seg etterhvert. Dessuten, selv om det er NAV som ikke har fått ut fingeren så får jeg ikke tilbakebetalt for den tida jeg har gått uten dagpenger visst. det var iallefall den beskjeden jeg fikk fra NAV 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Økonomisk styring Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Det er ikke så mange vikarbyråer her hvor jeg holder til, men jeg jobber allerede som vikar. Problemet er at det er mange andre vikarer der jeg jobber også, så det er ikke lett å være først til mølla bestandig. Håper det ordner seg etterhvert. Dessuten, selv om det er NAV som ikke har fått ut fingeren så får jeg ikke tilbakebetalt for den tida jeg har gått uten dagpenger visst. det var iallefall den beskjeden jeg fikk fra NAV Det er dato som er stemplet på dagpengesøknaden din som teller, så hvis NAV har sitti på ledningen får du etterbetalt. Heldigvis! Om det ikke er mange vikarbyråer, så er ikke det så nøye, ett holder i massevis. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2456717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 men jeg har ikke noen som helst kunnskaper om hvor det finnes sånne steder, priser og hvordan man kan få dekket utgiftene. Hvor var du? Dette vet legen din eller du kan søke litt rundt på nettet på rehabilteringssteder. Jeg tror også det gis ut en infobok om rehabiliteringssteder i Norge. Jeg fikk i hvertfall før mitt opphold låne en slik på legekontoret (dette er noen år siden da). Der var hvert sted beskrevet med beliggenhet og hva de tilbyr. Prisen pr. døgn er 120 kr, opptil egenandelstak frikort 2, så jeg betalte vel ca 2.500 for fire uker, som da dekker alt. Resten dekkes av det offentlige. Jeg var på Jeløya Kurbad i en gruppe som kalles Livstilsgruppa. Det var midt i blinken for meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2457150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Kan jeg snike inn et spørsmål til deg? Hvor overvektig var du da du spurte om et slik opphold? Hvor var du? Og - fikk du dekket alt, og hvor lenge var du der? Selvfølgelig kan du det Jeg reiste i utgangspunktet ikke dit pga overvekt, men mangel på fysisk aktivitet gjennom en lang periode pga en kronisk sykdom. Jeg veide for mye - så det er jo et pluss at jeg har gått ned 17 kilo siden dette oppholdet med et sunt kosthold og moderat trening Jeg var svært inaktiv, sov dårlig og spiste dårlig. I tillegg har jeg en angstlidelse som de også tok godt tak i da de tilbød egen psykolog. Oppholdet varte i 4 uker, med suveren oppfølging av lege, egen fysioterapeut og psykolog. I tillegg ligger det svært idyllisk til med naturen som nærmeste nabo, så det var bare og nyte omgivelsene En svært positiv erfaring, men ikke lett og får plass. Og jeg tror ikke de tar inn personer på bakgrunn av overvekt alene, da blir nok Evje og lignende plasser mer riktig. De jeg var der sammen med var der etter operasjoner, hjerteproblematikk, diabetes, fibromyalgi og lignende. Prisen er 120 kr pr døgn opp til egenandelstak frikort 2, altså ca 2500 kr. Resten blir dekket. Det finnes mange og tilsvarende steder i Norge, det er synd at leger ikke legger fokus på at flere kan dra god nytte av et slikt opphold for starthjelp. Men det skyldes kanskje at det er få plasser. Noen steder har fokus på overvekt/livsstil, noen mere psykiske plager, noen fysiske plager pga kroniske sykdommer og andre igjen rehabiltering etter hjerteoperasjoner, brudd, o.l. Noen tilbyr hjelp for en kombinasjon av disse plagene. Det er rett og slett rehabiltering på bakgrunn av det som feiler hver enkelt pasient 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2457182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Selvfølgelig kan du det Jeg reiste i utgangspunktet ikke dit pga overvekt, men mangel på fysisk aktivitet gjennom en lang periode pga en kronisk sykdom. Jeg veide for mye - så det er jo et pluss at jeg har gått ned 17 kilo siden dette oppholdet med et sunt kosthold og moderat trening Jeg var svært inaktiv, sov dårlig og spiste dårlig. I tillegg har jeg en angstlidelse som de også tok godt tak i da de tilbød egen psykolog. Oppholdet varte i 4 uker, med suveren oppfølging av lege, egen fysioterapeut og psykolog. I tillegg ligger det svært idyllisk til med naturen som nærmeste nabo, så det var bare og nyte omgivelsene En svært positiv erfaring, men ikke lett og får plass. Og jeg tror ikke de tar inn personer på bakgrunn av overvekt alene, da blir nok Evje og lignende plasser mer riktig. De jeg var der sammen med var der etter operasjoner, hjerteproblematikk, diabetes, fibromyalgi og lignende. Prisen er 120 kr pr døgn opp til egenandelstak frikort 2, altså ca 2500 kr. Resten blir dekket. Det finnes mange og tilsvarende steder i Norge, det er synd at leger ikke legger fokus på at flere kan dra god nytte av et slikt opphold for starthjelp. Men det skyldes kanskje at det er få plasser. Noen steder har fokus på overvekt/livsstil, noen mere psykiske plager, noen fysiske plager pga kroniske sykdommer og andre igjen rehabiltering etter hjerteoperasjoner, brudd, o.l. Noen tilbyr hjelp for en kombinasjon av disse plagene. Det er rett og slett rehabiltering på bakgrunn av det som feiler hver enkelt pasient Dette høres jo veldig flott ut, da, og tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2457281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Dette høres jo veldig flott ut, da, og tusen takk for svar! Bare hyggelig Ja, det er supert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303060-et-tomt-liv/#findComment-2457389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.