Gjest leksehjelp barn Skrevet 2. april 2008 Skrevet 2. april 2008 Barnet har fått oppgaven "Tegn figuren i målestokk 1:3. Bruk rutepapir" Barnet sier at læreren sa at det betyr tredobling! Men er det riktig? Trodde det ble at den skal tegnes bare tredjedelen så stor som bildet i læreboka? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. april 2008 Skrevet 2. april 2008 Ja, tegningen skal bli en tredel så stor. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 2. april 2008 Skrevet 2. april 2008 En cm på den nye tegningen tilsvarer tre cm på den opprinnelige tegningen. Så den skal fominskes. 0 Siter
Gjest bramlebuss Skrevet 2. april 2008 Skrevet 2. april 2008 Jeg vil si meg enig i at oppgaven er uklar. Når noe er i målestokk 1:3 betyr det at 1 enhet (eks cm) på tegningen er 3 enheter i virkeligheten. Men så spørs det da hva som er virkeligheten. Jeg ville vel tenke at tegningen i læreboka er virkeligheten, og at du derfor har rett. Men man kan jo ikke helt se bort ifra at læreren kanskje mener man skal tegne virkeligheten. Men hvis det stor ordrett at man skal tegne noe i målestokk 1:3 vil jeg mene du har rett. Et kart har jo f.eks ofte målestokk 1:20000 og da er jo kartet det minste. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.