Gå til innhold

Bil-forsikring!

Anbefalte innlegg

Gjest Thea89
Skrevet

huff.. er helt grønn på dette.. vurderer å kjøpe meg en

vw golf, 95 modell. så lurer jeg på hvor mye jeg må regne

med å betale for kasko-forsikring i måneden?

bilen koster 35 000, hvis det har noe å si..?

Gjest prust
Skrevet

Hvis bilen koster 35.000 vil jeg tro at det ikke er lønnsomt med kaskoforsikring?

Men ta et par telefoner til IF, Gjensidige og Vesta (f.eks.) og hør med dem.

Gjest Thea89
Skrevet

Hvis bilen koster 35.000 vil jeg tro at det ikke er lønnsomt med kaskoforsikring?

Men ta et par telefoner til IF, Gjensidige og Vesta (f.eks.) og hør med dem.

hvorfor er det ikke det?

Gjest prust
Skrevet

hvorfor er det ikke det?

Slik jeg har forstått det, er kaskoforsikring såpass dyrt at for en såpass billig bil lønner det det seg ikke.

Jeg krasjet vår 2004 modell Passat i påsken - skader for ca 50.000 kr + skader for x kroner på den andre bilen, og da var det godt å ha kaskoforsikring.

Men det er vel noe som heter delkasko også - det kan jo kanskje være interessant for deg? Det betyr vel at enten visse skader på egen bil blir dekket, eller at det er at maksbeløp som dekkes på egen bil.

Gjest Thea89
Skrevet

Slik jeg har forstått det, er kaskoforsikring såpass dyrt at for en såpass billig bil lønner det det seg ikke.

Jeg krasjet vår 2004 modell Passat i påsken - skader for ca 50.000 kr + skader for x kroner på den andre bilen, og da var det godt å ha kaskoforsikring.

Men det er vel noe som heter delkasko også - det kan jo kanskje være interessant for deg? Det betyr vel at enten visse skader på egen bil blir dekket, eller at det er at maksbeløp som dekkes på egen bil.

okey. men vet du hvor mye jeg kan regne med å betale på delkasko da?

er det ikke sånn at du ikke får dekkt noen verdens ting om du ødelegger bilen

med delkasko? jeg mener å ha hørt det..?

Gjest prust
Skrevet

Jeg har ikke satt meg særlig inn i reglene hos forsikringsselskapet - men jeg fant ei ganske grei side hos Gjensidige - du kan jo fylle ut her og se hva det vil koste for deg:

https://www.gjensidige.no/forsikring/internett/secure/side?id=c373e9037953d370e949505054503030

Men det er nok lurt å sjekke pris hos flere selskaper.

Gjest prust
Skrevet

takk for hjelpen:)

Vet ikke om det var så mye til hjelp, men det var det lille jeg kunne bidra med.....

Er i alle fall en erfaring rikere når det gjelder krasjing... Er sjeleglad for at rutinene med sikkerhetsbelte er på plass både for oss voksne og ungene. kollisjonen skjedde i 50 sone, og det var et sabla smell - må være fryktelig å krasje i stor fart....

Men en annen sak: Har du sjekket prisnivået på den Golfen? Synes egentlig det hørtes mye ut med 35.000 kr for en 95 modell... Men det er lenge siden jeg har sett på bilpriser nå...

Kikket litt på FINN nå, og prisnivået er visst omtrent slik som den du har sett på....:

http://www.finn.no/finn/car/used/result?sid=xz3cbak6i7r446674&page=9

Nå kom mannen min hjem og syntes det var morsomt at jeg kikket på biler på Finn :-)

Gjest Thea89
Skrevet

Vet ikke om det var så mye til hjelp, men det var det lille jeg kunne bidra med.....

Er i alle fall en erfaring rikere når det gjelder krasjing... Er sjeleglad for at rutinene med sikkerhetsbelte er på plass både for oss voksne og ungene. kollisjonen skjedde i 50 sone, og det var et sabla smell - må være fryktelig å krasje i stor fart....

Men en annen sak: Har du sjekket prisnivået på den Golfen? Synes egentlig det hørtes mye ut med 35.000 kr for en 95 modell... Men det er lenge siden jeg har sett på bilpriser nå...

Kikket litt på FINN nå, og prisnivået er visst omtrent slik som den du har sett på....:

http://www.finn.no/finn/car/used/result?sid=xz3cbak6i7r446674&page=9

Nå kom mannen min hjem og syntes det var morsomt at jeg kikket på biler på Finn :-)

ja, jeg syntes det var litt dyrt jeg også..

men den hadde visst kjørt veldig lite..? (om nå det var grunnen)

men jeg skal vell ikke si noe, siden jeg ikke har peiling på noe slikt..

http://tas.tinde.no/au/car?Ref=1840192

hørtes ikke så gøy ut selv om det var i lav fart du kræsjet.. men du kan vell være

gla du ikke kjørte fortere:)

Skrevet

Fullkasko på en så billig bil hadde jeg ikke hatt. Jeg har delkasko på min Baleno fra 99 (55.000,-), betaler ca. 3600,- i året med 60% bonus.

Den gamle golfen min (85 modell) hadde jeg kun det aller nødvendigste av forsikring på (ikke delkasko engang) og da betalte jeg 3015,- i året, med andre ord var den dyrere å forsikre enn Balenoen som er 15 år nyere og kostet 10 ganger mer. Golf er dyre biler å forsikre av en eller annen grunn, mener å ha hørt at det er fordi det er så mange ungdommer som kjører dem.

Skrevet

hørtes ikke så gøy ut selv om det var i lav fart du kræsjet.. men du kan vell være

Dem km-standen der er neppe riktig! En golf som har kjørt 30.000 på 14 år?! Tipper det er en feil i annonsen der...

Min bil har lav km stand, den fra 1999 og har kjørt ca. 110.000...

Skrevet

Umulig å svare på hva dette vil koste. Det kommer an på om du har bonus, om bilen er en "ulykkesbil" osv. Og ikke minst din alder.

Uansett tror jeg det er svært lite lønnsomt å ha kaskoforsikring på en så billig bil. Ansvar og delkasko er nok det du skal ha.

Men for å få priser må du ta en ringerunde. Det kan variere VELDIG fra bil til bil også, og ikke regn med at prisen du får for akkurat denne bilen er omtrent det samme som en annen vil koste.

Skrevet

Delkasko vil si at du ikke får dekket skader du selv har gjort på egen bil. Dersom det er en annen som har kjørt på deg, så blir alt dekket av forsikringen til den skyldige.

Delkasko er brann og tyveri. I tillegg må alle ha ansvar slik at skader du gjør på andre blir dekket. (Men du må ut med en egenandel + får tap i bonus)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville satt opp bilens "vitale data" og sendt en mail til flere forsikringsselskaper for å sammenligne priser.

Husk minst å ha med info om følgende:

Bilens modellangivelse, km.stand og årsmodell,, forventet kjørelengde pr. år, din alder og evt. bonus, akseptabel egenandel på kasko/delkasko. Etc.

Skrevet

Jeg ville satt opp bilens "vitale data" og sendt en mail til flere forsikringsselskaper for å sammenligne priser.

Husk minst å ha med info om følgende:

Bilens modellangivelse, km.stand og årsmodell,, forventet kjørelengde pr. år, din alder og evt. bonus, akseptabel egenandel på kasko/delkasko. Etc.

Km-standen som er oppgitt i annonsen er neppe riktig, i så fall har bilen stått i garasjen det meste av tiden... En golf fra 95 som har gått under 30.000? Ikke sjangs.

Gjest Elextra
Skrevet

Km-standen som er oppgitt i annonsen er neppe riktig, i så fall har bilen stått i garasjen det meste av tiden... En golf fra 95 som har gått under 30.000? Ikke sjangs.

Høres underlig ut, ja. Men ikke _helt_ utenkelig, den kan jo ha tilhørt en pensjonist som min svigermor i 15 år...

Gjest prust
Skrevet

Den så jo fin ut! Hadde gått lite, som du sier ja, litt sportslig stil med en del ekstrautstyr, nye vinterdekk , ABS bremser +++ - sikkert en grei pris for den bilen.

Lykke til - både med forsikring og bilkjøp :-)

Gjest togli
Skrevet

Det er ikkde det du spør om, men jeg våger meg på å svare allikevel ;)

Jeg har ikke så veldig mye peiling på biler, bare så det er sagt...men jeg vet ikke om jeg hadde våget å kjøpe meg en såpass gammel, tysk bil. Golf skal visstnok være ganske dyr å reparere og du må nok regne med endel småreparasjoner etterhvert. Hadde jeg vært deg, ville jeg gått for en japansk bil, f.eks. Toyota. De er riktignok kanskje ikke like kule å se på som Golf, men de bare går og går.... Toyota er litt dyrere i innkjøp (fordi det er et sikrere kjøp), men etter få år har du nok spart det inn. Dessuten får du sikkert litt for en Toyota som du selger om noen år.

Skrevet

hvorfor er det ikke det?

Bilen er for billig til at det lønner seg med kasko, det koster en god del. Ta kun det du må ha i forsikringer. Det er selvsagt surt om det skulle skje noe med bilen din rett etter at du kjøper den, men den sjansen hadde jeg tatt på en bil i denne prisklassen.

Skrevet

Prisnivået er vel greit for denne bilen. Men jeg tror ikke at den har gått ca. 30.000. Det kan være at den har gått det etter en overhaling eller motorbytte eller noe, men bilen har gått mer, ganske sikkert.

Det står i annonsen at det er med senkesett, det betyr at det er en ungdom som har hatt bilen og muligheten for at den har gått 30.000 er enda mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...