Gå til innhold

"Paranoid personlighet"

Anbefalte innlegg

Gjest RIP_MF

På forsiden her på DOL står det et innlegg med svar fra Nils Håvard Dahl, hvor man etterspør medisinering mot sosial angst og paranoiditet. NHD antar så videre at det er snakk om en "paranoid personlighet", og ikke noen "paranoid psykose".

Jeg lurer på hva forskjellene her er. Hvis man er psykotisk, så er vel det en del av ens personlighet.

Er det i såfall en styrkeforskjell? Kan noen gi eksempler på noe som kunne vært en "paranoid personlighet", og noe som kunne ha vært en "paranoid psykose"?

Grunnen til at jeg spør om dette er nemlig at jeg lurer på hvor jeg ligger. Jeg vet jeg i en viss forstand er paranoid (hva nå det skulle bety, men). Hvis det er sånn at man konstant får en opplevelse av at alle snakker om en, det liksom summer rundt en med folk som kommenterer alt man gjør (på en negativ måte). Kanskje det er mer gunstig å snakke om en skala over paranoiditet. Hvis det er som beskrevet, på hvilket nivå ligger man da?

Eller er det egentlig snakk om paranoiditet? Sett at man er klar over at det er noe som kun foregår i ens eget hode. Da har man jo ingen vrangforestillinger i alle fall?

Et psykiatrisk symptom er jeg dog klar over at det er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303150-paranoid-personlighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mohikaneren

I den grad man snakker om personlighet som relativt stabile trekk ved en person, så har ikke den paranoiaen som er en del av en psykose noen sammenheng ved det begrepet man bruker for personlighet.

Dersom paranoia er et varig trekk ved en person, så er det muligens en del av denne personens personliget. Det er jo flere trekk som skal oppfylles for å få paranoid personligetsforstyrrelse.

Når det er sagt så er det ikke slik som man lenge har antatt at trekk er stabile i alle situasjoner, situasjonelle faktorer bestemmer også hvilke deler av personen som vekkes. Kategoriene er med andre ord mye mer modifisert i dag enn de var for bare ti år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...