Gå til innhold

NHD: For langtkommen hypomani, hvordan stoppe

Anbefalte innlegg

Gjest lithium

Jeg ar vært hypoman i 3-4 uker. En deilig en og uten spesielt mange negative konsekvenser. Men de siste dagene har det gått i feil retning. Jeg har blitt mer og mer forvirra i perioder, hvor jeg mister begrep om hvor jeg er og hva jeg holder på med. Jeg har forferdelig dårlgi konsentrasjon og faller ut av samtaler. Jeg glemmer vanvittig mye som blir sagt til meg, finner ikke ord når jeg snakker og har problemer med å hetne opp gammel kunnskap. Men det verste er at jeg går med en forferdelig følelse av at det er noe bak meg hele tiden, jeg kan nærmest kjenne det. Jeg har også hørt stemmer som ikke er virkelig, ikke i form av befalinger osv. Men vage stemmer som snakker/mumler sammen rundt hjørnet. Det er så virkelignært at jeg går og ser etter selv om jeg egentlig vet at det bare er tull.

Dette er nytt for meg, har aldri vært sånn før. Jeg blir veldig redd og er redd for å tippe helt over i galskapens verden. Jeg prøver å dempe farta ved å ta sovepiller og jeg prøver å begrense aktivtetene og skjerme meg litt fra stimuli. Det er ikke lett, men jeg prøver. Jeg har også tygd i meg en del sobril de siste dagene for å prøve å få litt ro.

1. Gjør jeg det riktige og er det andre ting jeg kan gjøre?

Jeg skal til fastlegen i morgen i forbindelse med noe annet, men han skal ikke justere medisinene mine igølge avtalen med DPS. Psykiateren på DPS snakker jeg stort sett aldri med.

Jeg står på 2*83 mg litium, 100 mg seroquel og 300 mg wellbutrin. Jeg mistenker wellbutrin for å være en medvikende årsak til oppturen.

2. Kan jeg bare bråseponere på den? Vil jeg da ha enda større risiko for å falle ned i en depresjon?

3. Seroquel i høyere doser har ikke hindret den voldsomme tankeflommen tidligere, men det er kanskje verdt et forsøk igjen? Eller er det bedre å prøve andre ting?

4. Det er mange leger som er skeptiske til enhver bruk av benzo, men jeg ser for meg at det noen ganger (nå) er det eneste som kan bremse og roe ned nok slik at jeg klarer å motstå aktivitetsfristelsen. Og klarer å holde forvirringen og fornemmelsene på avsstand. Hva synes du?

5. Andre råd?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg står på 2*83 mg litium, 100 mg seroquel og 300 mg wellbutrin. Jeg mistenker wellbutrin for å være en medvikende årsak til oppturen.

S: Reduser Wllbutrin til 150 mg. Øk Seroquel til 300 mg i kveld, og 400 mg i morgen kveld.

4. Det er mange leger som er skeptiske til enhver bruk av benzo, men jeg ser for meg at det noen ganger (nå) er det eneste som kan bremse og roe ned nok slik at jeg klarer å motstå aktivitetsfristelsen. Og klarer å holde forvirringen og fornemmelsene på avstand. Hva synes du?

S: Du kan godt bruke benzo tilsvarende Valium 50 mg i to uker.

Gjest lithium

Hvorfor har du ikke kontaktet psykiateren på dps?

Psykiateren på DPS er der bare av og til, de har stor legemangel. Derfor er det ikke bare å ringe dit og få time kjapt. Jeg har imidlertid tett kontakt med psykologen min der og han ringer i dag igjen for å sjekke tilstanden.

Jeg har lekt for mye med dosering av meds selv, nå tar jeg med disse forslagene til fastlegen som jeg skal møte om en time.

Takk fr svar :)

Psykiateren på DPS er der bare av og til, de har stor legemangel. Derfor er det ikke bare å ringe dit og få time kjapt. Jeg har imidlertid tett kontakt med psykologen min der og han ringer i dag igjen for å sjekke tilstanden.

Jeg har lekt for mye med dosering av meds selv, nå tar jeg med disse forslagene til fastlegen som jeg skal møte om en time.

Takk fr svar :)

Lykke til :-) Jeg ble litt beroliget når du sa du hadde tett kontakt med psykologen, jeg forsto det først som om du ikke hadde hatt kontakt med dps i løpet av disse ukene.

Annonse

Gjest lithium

Ring Dps og få time psykiateren. Du trenger han nå. Si at du er langt inn i en hypoman episode er veldig sliten, og trenger hjelp.

Du får det, vet du :)

Ljuger hvis jeg sier jeg er veldig sliten ;) Det er vel fortsatt tvert imot. Det er kampen min nå, prøve å begrense aktivitetsnivået og skjerme meg litt fra stimuli som girer opp hodet enda noen hakk.

Var hos fastlegen i dag, som rådførte seg med psykiateren. Det ble halvering av wellbutrinen, litt opp på seroquelen og en bunke beroligende og sovetabletter. Så er det bare å håpe på en myk landing på bakken, ikke under.

Gjest lithium

Lykke til :-) Jeg ble litt beroliget når du sa du hadde tett kontakt med psykologen, jeg forsto det først som om du ikke hadde hatt kontakt med dps i løpet av disse ukene.

Takk takk. Joda, psykologen vet om hypomanien. Og valgt å ikke gjøre noe særlig annet enn å følge med fordi den har ikke vært så ille. Det ble den først nå denne uken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...