Gå til innhold

Får man jobb når man har hatt depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret!

Jeg tror ikke jeg noengang vil komme til å få noen jobb. Jeg er nå sykemeldt fra studier pga depresjon, og tror ikke jeg kommer til å fullføre, fordi deler av utdannelsen/yrket dreier seg om ting jeg ikke takler/som gjør meg mer deprimert. Jeg har tilsammen 4 1/2 års høyere utdanning, litt av hvert, men ingen grad. Tre av årene er vel strengt tatt kun brukelig innen det yrket som ikke er aktuelt ... Jeg har ikke jobbet ved siden av studier siden 2003, har fått to barn og depresjon siden da, og har mao minimalt med arbeidserfaring. Studier har det vært lite av siden 2003, da jeg har vært hjemme i permisjon med barn og vært sykemeldt. Skjønner ikke hva slags jobb jeg skal kunne få eller hvem som skulle ville ansette meg når jeg blir frisk. Jeg har veldig gode karakterer fra videregående, og stort sett veldig gode også fra høyere utdanning, men det teller jo ikke akkurat positivt ikke å gjøre seg ferdig, spesielt når man har minimalt igjen av utdanningen - og ikke har arbeidserfaring i tillegg.

Er det noen her som har opplevd å få jobb etter en lang periode med depresjon? Fortalte dere om depresjonen eller hvordan forklarte dere tomrommet i cv'en? Er det ellers noe hjelp å hente f.eks hos NAV? Psykologen mente at jeg kunne ikke regne med å få noe langvarig attføring til utdanning, og lånekasserettighetene har jeg brukt opp etter nesten 5 års utdanning, to fødselspermisjoner og en del perioder med sykemelding.

Er så fortvilet i forhold til hva jeg skal gjøre når jeg blir frisk. Psykologen sier at jeg ikke skal tenke på det, men jeg er jo avhengig av å få penger, for vi klarer oss ikke på bare mannens inntekt (jeg har jo hatt studielån) og vi har jo to små barn... Hjelp er så fortvilet...

Fortsetter under...

Jeg har ingen høyere utdanning. Er hjelpepleier, men jeg har noen huller på cv, og har vært delvis åpen om de til arbeidsgiver.(nå bor jeg på et lite sted, så uansett ville disse hullene blitt vist om om du skjønner. )

Jeg har hatt spiseforstyrrrelser samt vært innlagt en lang periode. kombinasjon av at min far døde i en ulykke. Flytting fra foreldre og spiseforstyrrelser

Hadde som deg ikke stor arbeidserfaring. Søkte sommerarbeid i kommunen å ble mildt sagt overasket over å få tilbud om jobb innen psykiatrien. Jeg valgte å spørre arb.giver om dette stemte og om de virkelig satte meg til denne jobben da de visste om deler av min sykehistorie, samt innleggelser på psyk.avd.. Jeg fikk beskjed om at de visste. men hadde valgt meg siden jeg hadde egenerfaring som godt kunne anvendes i den jobben som skulle gjøres , samt at det også kunne vise brukere/pas at det faktisk gikk ann å "bli frisk" siden jeg ville møte på mange som var innlagt i samme perioder om meg selv.

Etter flere år i somatisk pleie , valgte jeg et avbrekk med videreutdanning og jobbet en periode i psykiatrien igjen. Jeg valgte også på dette intervjuet å være meg selv siden jeg ikke synes det er noen vits i å lyve, når noen allikevell vet min historie. Jobben fikk jeg .

Nå vet ikke jeg om jeg har vært heldig eller . Men de første steg ut i arbeid , og senere søknad på jobb med å være meg selv fungerte for meg.

Hvordan det er med Nav og annen form for hjelp vet jeg ikke, men det koster jo ikke noe å bestille seg en time hos en saksbehandler på nav å høre hva de kan bistå deg med.

Jeg vil tro du kan få en jobb. Det kan nok finnes arbeidsgivere som takker nei, men de ville de møter de fleste av oss. Det finnes måter å hjelpe deg å få jobb på, og yrker som du vil være spesielt god i nettopp på grunn av din spesielle livserfaring. Jeg ville ha snakka med lege/psyk om yrkesrelatert attføring/hjelp til å komme i jobb. De kan sikkert få deg i gang der. Lykke til! :)

Jeg vil tro du kan få en jobb. Det kan nok finnes arbeidsgivere som takker nei, men de ville de møter de fleste av oss. Det finnes måter å hjelpe deg å få jobb på, og yrker som du vil være spesielt god i nettopp på grunn av din spesielle livserfaring. Jeg ville ha snakka med lege/psyk om yrkesrelatert attføring/hjelp til å komme i jobb. De kan sikkert få deg i gang der. Lykke til! :)

Jeg så ikke det om attføring nå. Hvordan definerer de lang attføring? Kanskje bare litt kan hjelpe? Jeg ville uansett ikke gitt opp. Det finnes nok en løsning der ute et sted.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...