Gå til innhold

På speedometeret i bilen min........

Anbefalte innlegg

Gjest Lærer når vi er nyskjerrig

Er det mellom tallene 30 til 35 og 50 til 60 skravert orange.

Altså, alt er svart minus partiene mellom disse tallene.

En kompis av min sønn har spurt meg et par ganger nå hvorfor det er farge der og ikke ellers, og jeg kan ikke svare ham for jeg vet ikke.

Noen som vet? Lovte jeg skulle finne det ut :D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303243-p%C3%A5-speedometeret-i-bilen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kåre Kruttlapp

Da hastighetsmålerne"speedometer" ble et nødvendig verktøy for "sikkerheten" ble de laveste verdiene "skravert" ut for å gjøre fører oppmerksom på viktigheten av å holde farten riktig.Spesielt i tettbebygde strøk og i byer.

Nå er det også blitt litt "gimmick"å fargelegge "bakkgrunnsplaten på speedometeret slik at det oppfattes som "stilig og kult" men det orange eller gule "skraverte" feltet er kun ment som et "varsel" om å være extra oppmerksom på hastigheten!

Jeg husker godt mine første biler som volvo og mercedes fra 60 og 70 tallet de hadde det vi bilmekanikere kalte "badevekt" altså en pil som skiftet farge når hastigheten økte.Den begynte som rødt i de laveste hastigehtene og gikk over til gult over 60 og siden skravert gul\sort og så ren grønn over 80 km\t!

Alle bilfabrikkanter standardiserte dette på sine hastighetsmålere og det har blitt en regel hos disse.

Var svaret utfyllende nok?

mvh K.K

Det kan være der for å varsle om når man senest må gire om fra henholdsvis 1. og 2. gir.

Hva slags bil er det snakk om?

Jeg trodde også at det kanskje kunne være det, og har sjekket om det stemmer. Noe det ikke gjør :)

Det er en Mercedes C180, 89 model.

Det er en automat og den gearer ikke på disse partiene.

:)

Da hastighetsmålerne"speedometer" ble et nødvendig verktøy for "sikkerheten" ble de laveste verdiene "skravert" ut for å gjøre fører oppmerksom på viktigheten av å holde farten riktig.Spesielt i tettbebygde strøk og i byer.

Nå er det også blitt litt "gimmick"å fargelegge "bakkgrunnsplaten på speedometeret slik at det oppfattes som "stilig og kult" men det orange eller gule "skraverte" feltet er kun ment som et "varsel" om å være extra oppmerksom på hastigheten!

Jeg husker godt mine første biler som volvo og mercedes fra 60 og 70 tallet de hadde det vi bilmekanikere kalte "badevekt" altså en pil som skiftet farge når hastigheten økte.Den begynte som rødt i de laveste hastigehtene og gikk over til gult over 60 og siden skravert gul\sort og så ren grønn over 80 km\t!

Alle bilfabrikkanter standardiserte dette på sine hastighetsmålere og det har blitt en regel hos disse.

Var svaret utfyllende nok?

mvh K.K

Takk. Det var et spennende svar.

Men hvorfor er det skravert på akkurat 30 til 35, og 50 til 60 da?

Dette er en Mercedes 180, 89m. Automat. Er det andre hastighetshensyn i Tyskland?

For her er det jo ikke noe spesiellt rund disse tallene. Vi har jo både 30, 40 og 50 som er viktig å holde. Men også 60 og til dels 70 er jo å passe litt på.

Hvorfor er ikke "bare tallstrekene fetet ut", i steden for å skravere hele partier mellom tall?

Er det da at de skraverte feltene viser de "viktigste" hastighetene (i Tyskland?) og at det er skravert og ikke fetet ut for utseendets skyld/ at det skal se tøft ut?

Spør mye nå, men jeg er en skikkelig nyskjerrigper :)

Gjest Morsk

Jeg trodde også at det kanskje kunne være det, og har sjekket om det stemmer. Noe det ikke gjør :)

Det er en Mercedes C180, 89 model.

Det er en automat og den gearer ikke på disse partiene.

:)

Kanskje noe i denne duren: http://www.pixelfehler-behebung.de/bbb/hp/chrom/cbern.JPG

Da støtter jeg forslaget om at det er snakk om varsel for fartsgrense i tettbebygd strøk i ett annet land, USA eller Tyskland

Annonse

Kanskje noe i denne duren: http://www.pixelfehler-behebung.de/bbb/hp/chrom/cbern.JPG

Da støtter jeg forslaget om at det er snakk om varsel for fartsgrense i tettbebygd strøk i ett annet land, USA eller Tyskland

Helt likt som på bilen min, nesten helt på kilometeren også ;)

Takk for svar :D

Dette er en Mercedes 180, 89m. Automat. Er det andre hastighetshensyn i Tyskland?

For her er det jo ikke noe spesiellt rund disse tallene. Vi har jo både 30, 40 og 50 som er viktig å holde. Men også 60 og til dels 70 er jo å passe litt på.

Hvorfor er ikke "bare tallstrekene fetet ut", i steden for å skravere hele partier mellom tall?

Er det da at de skraverte feltene viser de "viktigste" hastighetene (i Tyskland?) og at det er skravert og ikke fetet ut for utseendets skyld/ at det skal se tøft ut?

40?

Kan ikkje huske at eg har sett et "40 skilt" her i området.

Finnes de i bruk fortsatt da?

Kåre Kruttlapp

Det er nok slik at de "skraverte feltene" er de viktigste hastighetene å passe på.Nå er det slik at denne bilen er levert i alle verdenshjørner og i USA og alle land har sine "krav" til utforming av "sikkerhets utstyr og lys".USA har miles ikke sant som hastighetsangivelse og jeg er helt sikker på at speedometeret i USA er annerledes utformet på europeiske produserte biler der borte pga av spesielle hastighetsregler som de har.

Det er nok slik at de "skraverte feltene" er de viktigste hastighetene å passe på.Nå er det slik at denne bilen er levert i alle verdenshjørner og i USA og alle land har sine "krav" til utforming av "sikkerhets utstyr og lys".USA har miles ikke sant som hastighetsangivelse og jeg er helt sikker på at speedometeret i USA er annerledes utformet på europeiske produserte biler der borte pga av spesielle hastighetsregler som de har.

Min gamle golf (85) hadde et rødt felt fra 40-60 (rundt 50 i alle fall), betydde det at det var den viktigste fartsgrensa å holde seg innenfor?

Annonse

• 9 år senere...
AnonymBruker
6 minutter siden, Skyhighxpro skrev:

Dette er feil.. Hvis dere leser i boka står det svart og hvitt at disse feltene er de mest bensinsparende områdene å ligge på. Dette sa mercedes også når jeg spurte :)

Oppretter du en ny bruker for å svare i en ni år gammel tråd?

Ikke dårlig.

Anonymkode: b0cbf...fda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...