Gå til innhold

kne-syndrom.

Gjest h.berge

Anbefalte innlegg

Gjest h.berge

Jeg har problemer med knehasene og kneskålene mest i etterkant av trening og mye gåing. Det starta med at jeg hadde ubehag i venstre knehase etter lengre gåturer i marka hele fjoråret. Har starta trening etter veiledning med fysioterapeut, men det har blitt verre. Han konstaterte at jeg hadde et tydelig svakere venstre ben.Deler av denne forskjellen er nå rettet opp, men jeg har nok tatt for mye i fordi jeg tenkte at jeg kunne gå mine vanlige skiturer i marka samtidig med å trene opp denne foten. Nå har jeg også vondt i- og rundt kneskålen og så vidt noe symptomer i den høyre knehasen etter belastninger. Tror at problemene mine har kommet sammen med slitasje i kneskålen etter mye barmarksaktivetet og tråkking i mange år + arbeidet mye det siste året (hjelpepleier). Har vært til MR av v. kne: der var det ingen funn. Rtg. av “stående bekken” viste bekkensenkning målt til 1,5 cm. venstre side. (Eller så var det ingen påfallende forandringer på rtg.-bildene. ) Hva er forskjellen på bekkensenkning og kortere venstre ben? Jeg kjenner selv at venstre ben kortere når jeg står rett opp og ned på sokkelesten på flatt gulv. En oppbygd venstresåle ville nå være en kjærkommen “løsning” på problemene. Nå har jeg har ømt/vondt i knehasen på venstre side når jeg setter meg på huk og når jeg sitter med bena oppunder meg i sofaen. I det siste tilfellet er det vondt når jeg strekker det ut igjen. Bruker hånda for å støtte kneskåla og knehasen for å rette det ut igjen. Og så tåler ikke knehasen og musklene på baksiden av v. leggen, og den nederste delen av lårets bak noe av belastninger lenger. Legger på 10 kg. på treningsapparatet på baksia av det venstre låret (en og en fot), og jeg kjenner at det ville bli vondt med med 5-6 reps. Har nå hatt treningspause på 4 uker , men ubehaget fra knærne ved daglig aktivitet har vært der hele tiden. Er nå mest redd for å få en kronisk betennelse i den venstre knehasen. Finnest det undersøkelser for å sjekke ut knehasen mer? Har vært til lege på nimi etter henvisning fra fastlegen. Da hadde jeg ikke vondt pga. at jeg gikk der etter hvile og treningsstopp pga. vondt i knærne. Hun trodde i praksis nesten ikke på meg. (Spurte skeptisk om det var fastlegen som hadde henvist meg.)Men det hele var jo tilbake etter neste nattevakt. Dette var bare en fysisk undersøkelse der hun hadde papirene fra rgt. undersøkelsene foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Nå har jeg lest din sykehistorie 3 ganger og er fortsatt i tvil om hvor jeg vil starte. Men likevel. Mye aktivitet i skog og mark samt hardt fysisk arbeide som hjelpepleier har nok ført til slitasjeproblemer i knærne dine. MR undersøkelse er en fin ting som ofte fører oss på riktig spor men ting kan også her oversees. Selv om det ikke ble nevnt i MR beskrivelsen synes jeg din historie minner mye om chondromalacia patella (bruskskade på kneskjellets underside). Smertene i knehasene kan være overbelastede sener men kan også være utposning av leddhinnen, såkalt Baker cyste.

At legen på NIMI ikke fant noe "og i praksis nesten ikke trodde på deg" som du uttrykker deg, må ha vært frustrerende . Hvis problemene bare tiltar, synes jeg du skal ta ny kontakt med NIMI. Var det en ortoped du var hos? Hvis ikke ,bør du nok undersøkes av en. Det kan f.eks. ende opp med at det foreslås en artroscopi og det er ikke uvanlig at det først ved denne undersøkelsen finnes forklaring på kneproblemer.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...