Gå til innhold

NHD/Andre: Skal man si noe? Og hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest privat i nuet

En nær venninne av meg har en jente som akkurat har fyllt fire år. De siste gangene jeg har vært der har jeg sett at hun har lagtt på seg noe enormt. Hun er nå 113 cm og 30kg. Og vekta ser ut til å være på tur oppover.

Hun spiser noe helt enormt. 3-4 brødskiver til brødmåltidene og flere svære middagsporsjoner. Hun kan spise 2-3 ganger så mye som en voksen mann. Gjerne 10-12 fiskeboller eller 6-7 pizzastykker av hjemmelaget pizza. I tillegg går hun i kjøleskapet på egenhånd og henter mat mellom måltidene.

Jeg er så redd for at hun skal utvikle hjertekar sykdommer og psykiske lidelser hvis ikke dette snur.

Jeg har sagt til moren hennes at jeg synes hun spiser noe helt enormt, mem hun avfeier det med at hun er så aktiv i barnehagen at hun trenger mye mat.

Jeg har også tipset henne om at de har et "stor og sterk" kurs der de bor for barn mellom 3-14 år, der det er fokus på sunt kosthold og aktivitet. Venninnen min sier bare at det ikke er nødvendig fordi hun ikke er overvektig.

Kjenner jeg blir kjempeopptrekt. Hvis det fortsetter slik så vil hun jo veie 40-50kg før skolestart.

Er ikke dette en form for omsorgssvikt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303254-nhdandre-skal-man-si-noe-og-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke overvektig?! Enten er denne mora dum som et brød eller så later hun som ikke ser hva hun påfører ungen sin! Ungen er jo smellfeit! Snuppa mi er normalvektig og er ca. 124 cm / 23 kg og en unge som er 10-11 cm lavere og 6-7 kg tyngre er helt klart veldig overvektig...

Hei,

Hvis du har rett i at barnet veier så mye i forhold til høyden, så er det svært bekymringsfullt. Jeg ville tatt situasjonen opp med barnets mor på en direkte med respektfull måte.

Et utgangspunkt kan være at dere sammen går inn på denne nettsiden for å se deres vurdering av forholdet mellom vekt og høyde hos barnet : http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric . Der vil det fremkomme at barnet er overvektig.

Det er imidlertid forskjellige grunner til at barn blir overvektige, noen barn som spiser så enomrt mye som det du beskriver har sjeldne medisinske tilstander. Jeg ville ikke ha ansett det for å være min oppgave å ta stilling til hvorfor barnet er så overvektig, men forsøkt å overbevise moren om betydningen av å be fastlege eller helsestasjon om hjelp til å vurdere barnets vektutvikling nøye.

Jeg mener man skylder barn å ta opp slike situasjoner dersom man har god grunn til å anta at familien ikke allerede har bedt helsevesenet om hjelp. Det er alltid en risiko for å legge sten til byrde i slike situasjoner, da en del familier allerede har oppsøkt helsevesenet for å få hjelp, og da blir det ikke bedre om "alle andre" skal blande seg inn. Mrn slik du beskriver dette, ville jeg ha tatt opp barnets vekt direkte og ganske innstendig.

Jeg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...