Gjest Silje75 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hei, Jeg er 32 år jente. Normal mens men de siste 5 årene vært mye syk, senebetennelse trøtt slapp sliten. fikk diagnose fibromyalgi i fjor men tror smertene i min kropp kommer av jernmangel. Den var på 4 i fjor sommer tok 5 jernssprøyter men 4 mnd etter ferdig kur så var den på3,2.Er på rehabiliteringskur nå i 4 uker men har jo mer vondt nå enn på jobb og jeg klarer ikke fullføre opplegget skønner jeg nå. Men alle sier kostholdet mitt må være jern rikt. Klart jeg vet hva som gir kroppen masse jern, jeg spiser jo slik mat og frukt med måte selvsakt, men dette hjelper jo ikke...... men hadde du kunnet skrevet opp her hva som inneholder mest jern? for det klarer jeg ikke selv å finne på nettet! Jeg trenger å vite hvor mye mg eller ml en tomat inneholder av jern eller hvor mange sukkerbønner jeg må spise for å få dagsdosen med jern 18 mg eller 18 ml daglig? Husker ikke forskjellen.. Gi meg hele listen på innholdet av matvare kjøtt fisk frukt grønnsaker hvor mye jern de inneholder som jeg får kjøpt i norge. Og en ting jeg lurer på.. Asia og afrika har jo ikke jernmangel men spiser mye ris. Er ris noe som binder jern eller?? Drikker juice ofte og spiser frukt nesten hver dag.Har nok heller ikke cøliaki men er så rart at jeg har jernanemi det må være noen spesielle årsaker til at man har så lavt i flere år. Har tatt piller før og drakk 2flasker i mnd før med jern. Apoteket regnet ut for meg å jeg fikk over 3-500ml eller mg jern i meg daglig ettersom hvor mange sånne begere jeg drakk dalig, men lover dere at min avføring var skikkelig grønnfarge på men jernet gikk ikke noe særlig opp på det året. Derfor ble det sprøyter.. men etter 4mnd var det på enda lavere..3,2. Vondt i skinkene mine etter alle sprøytene jern og B12... at nå klarer jeg ikke mere ssprøyter heller! 10 mnd med 10 jernsprøyter og 5 med B12. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 For å kunne gi deg fornuftig råd er det fint om du kan titte i papirene for å se hva FERRITIN verdiene er. Det er nesten det eneste som forteller om dine behov for jern videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.