Gjest Lello Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Hei, lurer på om jeg har en form for melkeallergi.Jeg har i de siste årene vært svært plaget av veldig oppblåst mage, da mener jeg veldig mye luft i magen, så ille at jeg ikke kunne sove sammens med noen, og på jobb gå på do 2-3 ganger i timen fo å få ut luft. Har prøvd alt, medisiner og spise sundt, men nå for et par måneder siden kutta jeg ut melk og har vært helt uten disse plagene. Spiste is igår og da kom det tilbake. Er det noe jeg bør gjøre med dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 høres ut som du ha melkeallergi ja, det beste er vel da bare å rett og slett kutte ut all form for melk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 24. juni 2001 Del Skrevet 24. juni 2001 Hei Lello Du har trolig laktoseintoleranse (tåler dårlig eller ikke i det hele tatt melkesukker). Dette kan undersøkes vha en laktosebelastning dersom legen synes det er nødvendig. Du skal holde deg unna alle søte melkeprodukter (melk, brunost, prim, fløte og fløteis etc). Forsøk å spise litt harde, hvite oster da disse som regel tåles bra. Forsøk også laktoseredusert lettmelk som drikke/i mat. Dersom dette går bra kan du også forsøke å benytte noe yoghurt/syrlige melkeprodukter. Forsøk å øke inntaket av disse matvarene til et nivå du tåler. Noen tåler lite, andre mer. Dersom du spiser svært lite/ikke noe melkeprodukter bør du ta kalsiumtilskudd. Diskuter dette med legen din. Be om å få kostveiledning. Gå inn på søk, legg inn ordet laktose og les temaartikkelen om laktoseintoleranse her på doktoronline. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.