Gjest JayBro Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Kjapp bakgrunn: Som baby ble jeg hjerteoperert for innsnevret aorta. Jeg endte opp med to hjerteklaffer i stedet for tre, men har som 27-åring ennå til gode å merke noen plager av dette. Begge foreldrene mine døde av kreft før jeg ble 20 år gammel. Jeg har siden tenårene slitt mye med generell uro og angst - dette kan jo ha en sammenheng med tap av foreldre. Har gått til psykolog i en del år, og han har fått meg til å se en del nyttige sammenhenger mellom den tidvise uroen min, historien min og hvordan jeg løser ting i hverdagen. De siste tre månedene har jeg stresset mer enn vanlig. Mye jobbstress, samtidig som kjæresten min har vært bortreist, noe som har ført til en del dager med ekstra mye uro, sjalusi osv. For halvannen måneds tid siden begynte jeg å merke lengre perioder med høy puls. Jeg fikk også det jeg vil kalle "dunk" i mellomgulvet, som antagelig er hjertearytmier. Jeg har alltid svettet veldig lett, men nå ble det mye svette ved bare lav fysisk aktivitet, og det var tungt å gå opp trappen osv. To netter med en ukes mellomrom var jeg stressa da jeg la meg, og fikk ikke sove. Jeg var veldig trett, men hver gang jeg holdt på å sovne inn, var det som om det gikk en "flammende" følelse gjennom magen/kroppen, og jeg ble trukket ut av innsovningsfasen. Dette var svært ubehagelig, og holdt på helt til jeg sovnet om morgen begge gangene. Etter siste opplevelse med dette gikk jeg til legen. EKG-en viste ingen alvorlige hjerterytmerproblemer, men det viste seg at jeg hadde 98 i hvilepuls, blodtrykk på 160/60 - og legen antok at dunkene i mellomgulvet var arytmier. Han foreskrev betablokker. Jeg tok betablokker samme kveld, og merket enorm forskjell: Pulsen senket seg, arytmiene holdt helt opp, og jeg sovnet greit. Etter å ha begynt på betablokkene (20 mg Pranolol (propanolol) morgen og kveld) ble jeg ekstremt trett, og samtidig usedvanlig nestemt. Jeg har aldri vært deprimert før, men nå ble jeg bare skikkelig trist, uten noen spesiell forklaring. Det skal også sies at all uro og angst forsvant som dugg for solen. Jeg oppsøkte fastlegekontoret mitt, da jeg syntes bivirkningene av betablokkene var litt vel sterke. Pulsen min var nå mellom 60-70, og blodtrykket var falt til 140/65. Den nye legen sa at jeg godt kunne kutte ut betablokkene igjen, dersom bivirkningene opplevdes som fæle. Stå i dag er som følger: Jeg har ikke turt å kutte ut betablokkene helt, av frykt for flere våkenetter med hjertebank og denne "flammende" følelsen som holder meg våken. Jeg har imidlertid kuttet ned på dosen, og tar nå kun 10 mg betablokker litt før leggetid. Våkner meg lett "hangover", og utover dagen har jeg lav puls, kalde føtter, begrenset apetitt - og ikke minst - tungsinnet kommer smygende. Jeg til nå opplevd at tungsinnet gir seg utover kvelden, og har tenkt at dette kan skyldes at betablokk-effekten har gitt seg. Jeg er i en vanskelig situasjon nå: Jeg blir helt utmattet psykisk av å være så nedstemt, samtidig som jeg er redd for å slutte med betablokkere, med de konsekvenser det vil kunne få for nattesøvnen. Jeg ser for meg at det er en del psyke inne i bildet her, det er derfor jeg kontakter deg som psykiater. Jeg har følgende spørsmål: Er det sannsynlig at "depresjonen" min skyldes betablokkene? Hvis jeg bestemmer meg for å kutte ut betablokkene (i samråd med legen min), hva kan jeg gjøre for å få sove om natten? Finnes det "søvnhjelpere" som ikke har "farlige" bivirkninger? Og til slutt: Dersom det lar seg gjøre for meg å kutte ut betablokkere; kan det være mulig å prøve antidepressiva en periode? Jeg har det egentlig helt topp i livet, og dersom serotoninnivået nå har fått seg en knekk, vil jeg gladelig hjelpe nivået opp igjen. Helt til slutt: hyperthyreose - hvor sannsynlig er det at det kan være årsaken til de opprinnelige plagene? Jeg holder forresten på å legge om usunne vaner, slik at jeg stresser mindre, trener mer og spiser sunnere mat. Ser frem til å høre fra deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303386-bivirkninger-ved-bruk-av-betablokker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JayBro Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vil bare korrigere en av de siste setningen, som ble helt feil: Det skulle stå: Dersom jeg IKKE lykkes med å kutte ut betablokkene, kan jeg da bruke antidepressiva i kamp mot depresjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303386-bivirkninger-ved-bruk-av-betablokker/#findComment-2459467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest plingpling Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vil bare korrigere en av de siste setningen, som ble helt feil: Det skulle stå: Dersom jeg IKKE lykkes med å kutte ut betablokkene, kan jeg da bruke antidepressiva i kamp mot depresjonen? Jeg ville nå heller anbefale deg og prøve en annen betablokker som ikke nødvendigvis gjør deg deprimert. De fungerer jo tydelig på det som var problemet ditt i utgangspunktet. Det finnes et uttall av dem på markedet. Jeg opplevde det samme som deg på en av dem, men ikke på dem jeg bruker nå. Dessuten bør du ta en blodprøve for og utelukke høyt stoffskifte - da hjelper i ikke SSRI - men du trenger behandling for stoffskiftet ditt. Dette er en enkel sak og få undersøkt hos fastlege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303386-bivirkninger-ved-bruk-av-betablokker/#findComment-2459830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JayBro Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg ville nå heller anbefale deg og prøve en annen betablokker som ikke nødvendigvis gjør deg deprimert. De fungerer jo tydelig på det som var problemet ditt i utgangspunktet. Det finnes et uttall av dem på markedet. Jeg opplevde det samme som deg på en av dem, men ikke på dem jeg bruker nå. Dessuten bør du ta en blodprøve for og utelukke høyt stoffskifte - da hjelper i ikke SSRI - men du trenger behandling for stoffskiftet ditt. Dette er en enkel sak og få undersøkt hos fastlege. Hei og takk for svar. Jeg er så nære på å hoppe av betablokkere nå, men det er nok bedre å prøve et annet merke først. Har skjønt at det kan være ulike bivirkninger knyttet til vannløselige og fettløselig for eksempel. Skal følge begge rådene dine! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303386-bivirkninger-ved-bruk-av-betablokker/#findComment-2459887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest plingpling Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hei og takk for svar. Jeg er så nære på å hoppe av betablokkere nå, men det er nok bedre å prøve et annet merke først. Har skjønt at det kan være ulike bivirkninger knyttet til vannløselige og fettløselig for eksempel. Skal følge begge rådene dine! Nå vet jeg ikke hvor lenge du har tattt blokkere, men dessverre gir noen av dem depresjon som bivirkning. Så ta det opp med lege om du alternativt kan forsøke noen andre med annet virkningsstoff (inderal har det samme bare så du vet det). Jeg har kun kjennskap til at de deles inn i grupper selektive og ikke-selektive jeg da. Har du gått på de en stund bør du seponere hvis du velger og slutte med blokkere, men jeg vet ikke om dette er nødvendig hvis du skal prøve en annen sort. Men stoffskifteprøver synes jeg skal tas med tanke på og utelukke det i forhold til din høye puls uansett. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303386-bivirkninger-ved-bruk-av-betablokker/#findComment-2460727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.