Gå til innhold

Jeg LEVER for første gang i mitt liv..med SSRI

Anbefalte innlegg

Nysgjerrig på tråden under meg gikk jeg inn på motkur.no, dette vekket noe i meg i form av mine tidligere sterke motvilje til medikamenter for psykiske plager.

Jeg vokste opp med en far som gikk på sterke medikamenter for psykisk sykdom, denne sykdommen preget hele oppveksten min.

Å ha en far som gikk på syv slag inkludert Nozinan, ga meg en far som var trøtt, sliten og overvektig. Han var så å si aldri tilstede på høst og vinter, men på våren..sakte men sikkert trappet han ned medisinbruken, da han kastet siste pille..da var det klart for bla. bilkjøring igjen. Dette gjentok seg fra høst til vår.

Mine erfaringer med min far gjorde at jeg gikk med psykiske plager i 13 år før jeg tok min første pille!

Grunnen til at jeg valgte medisiner til slutt var mitt lille barn, og jeg innså at jeg har ikke noe valg skal jeg klare å ta meg av barnet mitt!!

Kort fortalt etter dette startet jeg med cipralex, hadde bra virkning. Fikk for meg etter et år at jeg klarte meg uten. Fikk diagnosen ADD, prøvde 6-7 forskjellige type medisiner..noe som satte meg på en forferdelig prøve av bivirkninger.

Bruker nå Cipralex igjen (10mg) + 25 mg Seroquel, har gjort det i 2 år, og jeg LEVER for første gang i mitt liv i en alder av 30!

Jeg tenker som så, man må ha tålmodighet i utprøvingen av medisiner. Lytt til kroppens signaler, har man uutholdelige bivirkninger er det noe som ikke helt stemmer, snakk med behandler om dem og om mulige andre medikamenter.

Er det liv er det håp ;))

Fortsetter under...

Gjest Kniv I Hjertet

Heia :-)

Jeg synes det er veldig hyggelig å høre om de positive erfaringene folk har med medisiner og sånn også...det har blitt litt vel mye syting i det siste...

Så bra at det endelig går bra med deg etter 13 år! Jeg skjønner du vegret deg med en far som gikk på piller som skulle hjelpe (er han Bipolar tro?).. Ja, det er utrolig hva vi gjør når det er barn med i bildet...

Jeg gikk selv i mer eller mindre 12 år selv- det var halve livet mitt hvor jeg bare visste det var noe galt, men hadde for mye angst og sleit veldig generelt...

Ble fanget opp i 2004 og nå har jeg i alle fall perioder som er veldig bra...

Kanskje vi burde laget en mottråd til disse syterne... om alle som har det bedre med AD og andre meds...

KLÆM og lykke til videre

Jeg synes det er veldig hyggelig å høre om de positive erfaringene folk har med medisiner og sånn også...det har blitt litt vel mye syting i det siste...

Så bra at det endelig går bra med deg etter 13 år! Jeg skjønner du vegret deg med en far som gikk på piller som skulle hjelpe (er han Bipolar tro?).. Ja, det er utrolig hva vi gjør når det er barn med i bildet...

Jeg gikk selv i mer eller mindre 12 år selv- det var halve livet mitt hvor jeg bare visste det var noe galt, men hadde for mye angst og sleit veldig generelt...

Kanskje vi burde laget en mottråd til disse syterne... om alle som har det bedre med AD og andre meds...

KLÆM og lykke til videre

Regner med at min far også hadde ADD, det er mye ADHD og ADD i min familie. Men han ble syk første gang på 70 tallet, så det sier jo noe om forandringen som har skjedd i psykiatrien fra da til nå. Regner derfor med at han kun hadde diagnosen sosial angst..angstnevrose, depresjon..etc.

Gikk omtrent like lenge før vi fikk hjelp vi da. Merket at noe var feil i 13 årsalderen og har forsøkt å få hjelp siden da..men før jeg fikk ADD diagnose, så var det angst og depresjon som var min diagnose. Så enkelt.

Jeg har også fått god hjelp av Cipralex.Jeg sliter fortsatt med mine ting og vil ikke si jeg er blitt helt frisk.Men både de rundt meg og jeg selv synes jeg er bedre på cipralex enn uten.Altså at en blir mer romslig.Problemer virker mer overkommelig.Jeg har en slags buffersone slik at jeg ikke er så sårbar og følsom og tåler mer.Jeg har forsøkt andre SSRI med dårlig resultat men cipralex synes altså å være medisinen for meg.

Jeg har komplekse problemer og det å tro at medisiner er noen mirakelløsning.Så naiv er jeg ikke.Men de kan være endel av løsningen.

Gjest myopinion

KLÆM og lykke til videre

Jeg synes du skal glede deg over de positive endringene i ditt eget liv og i tillegg bør du forsette og jobbe for og utvikle litt empati for de som ikke har en slik solskinnshistorie som deg og fortelle om :)

Man kaller ikke mennesker som uttrykker fortvilelse over manglende effekt av behandling, store bivirkninger og som ikke har blitt lyttet til for sytere. De er i utgangspunktet like syke som du var før medisinene dine ga deg et løft. Verdt og tenke på kanskje....

Annonse

Gjest Kniv I Hjertet

Jeg synes du skal glede deg over de positive endringene i ditt eget liv og i tillegg bør du forsette og jobbe for og utvikle litt empati for de som ikke har en slik solskinnshistorie som deg og fortelle om :)

Man kaller ikke mennesker som uttrykker fortvilelse over manglende effekt av behandling, store bivirkninger og som ikke har blitt lyttet til for sytere. De er i utgangspunktet like syke som du var før medisinene dine ga deg et løft. Verdt og tenke på kanskje....

hmm...hvem er du som kan hevde det at jeg ikke har empati for disse dette gjelder???

Og kalle min historie for solskinnshistorie...jaja... hvis du bare hadde visst hvor mye en faktisk må stå på for å få hjelp til å komme seg på beina...dessuten er det slettes ikke sikkert det er medisinene som har hjulpet...egeninnsats vettu...

Disse som uttrykker seg så mye som de det har dreid seg om de siste dagene...hadde de vært saklige og ikke nesten spammet så hadde jeg heller ikke kalt de for sytere...og jeg innser at det kanskje kan være feil ord...men jeg kan jo ikke trekke det tilbake heller...

men been there, done that. det tok meg over 4år med medisinutprøving med masse bivirkninger og leger som ikke var veldig interessert i å høre hvordan ting var og ble for meg med/uten meds...De siste årene har jeg fått delta aktivt selv fordi jeg har fått så stor innsikt i medisiner...og det er vel da man treffer...

og hvorfor i all verden gidder du å kommentere/kritisere bare fordi en har en annen mening enn deg dere ...jaja

Gjest myopinion

hmm...hvem er du som kan hevde det at jeg ikke har empati for disse dette gjelder???

Og kalle min historie for solskinnshistorie...jaja... hvis du bare hadde visst hvor mye en faktisk må stå på for å få hjelp til å komme seg på beina...dessuten er det slettes ikke sikkert det er medisinene som har hjulpet...egeninnsats vettu...

Disse som uttrykker seg så mye som de det har dreid seg om de siste dagene...hadde de vært saklige og ikke nesten spammet så hadde jeg heller ikke kalt de for sytere...og jeg innser at det kanskje kan være feil ord...men jeg kan jo ikke trekke det tilbake heller...

men been there, done that. det tok meg over 4år med medisinutprøving med masse bivirkninger og leger som ikke var veldig interessert i å høre hvordan ting var og ble for meg med/uten meds...De siste årene har jeg fått delta aktivt selv fordi jeg har fått så stor innsikt i medisiner...og det er vel da man treffer...

og hvorfor i all verden gidder du å kommentere/kritisere bare fordi en har en annen mening enn deg dere ...jaja

Jeg kaller det en solskinnshistorie fordi det virket som om du nå er fornøyd med livet ditt - på tross av hva du har gått igjennom :) Det var ikke negativt ment.

Men du utviser stor mangel for forståelse selv om du har erfart det du har gjort, når du kaller folk sytere.

Jeg har ikke tall på innlegg man kan lese her inne av folk som uttrykker misnøye og fortvilelse over sin livssituasjon - være seg om de tar medisiner eller ei. Det bør være rom for alle. Jeg har lest repeterende innlegg her inne i månedsvis av ulike nick, hvor ikke dette er tema. Hvis noen har våget seg til og si noe i de tilfellene - blir de raskt hogget hodet av. Da er det IKKE greit - hvorfor skulle det være mere greit i disse tilfellene som pågår her nå?

Gjest Kniv I Hjertet

Jeg kaller det en solskinnshistorie fordi det virket som om du nå er fornøyd med livet ditt - på tross av hva du har gått igjennom :) Det var ikke negativt ment.

Men du utviser stor mangel for forståelse selv om du har erfart det du har gjort, når du kaller folk sytere.

Jeg har ikke tall på innlegg man kan lese her inne av folk som uttrykker misnøye og fortvilelse over sin livssituasjon - være seg om de tar medisiner eller ei. Det bør være rom for alle. Jeg har lest repeterende innlegg her inne i månedsvis av ulike nick, hvor ikke dette er tema. Hvis noen har våget seg til og si noe i de tilfellene - blir de raskt hogget hodet av. Da er det IKKE greit - hvorfor skulle det være mere greit i disse tilfellene som pågår her nå?

Kan du komme meg i møte da...siden jeg faktisk i mitt forrige innlegg innrømmet at jeg valgte feil ord...jeg VET at sytere ikke er rett måte å omtale folk på uansett egentlig så...

Jeg legger meg langflat jeg...

Gjest myopinion

Kan du komme meg i møte da...siden jeg faktisk i mitt forrige innlegg innrømmet at jeg valgte feil ord...jeg VET at sytere ikke er rett måte å omtale folk på uansett egentlig så...

Jeg legger meg langflat jeg...

Selvfølgelig kan vi komme hverandre i møte :) Jeg beklager hvis jeg såret deg med og kalle det du har opplevd en solskinnshistorie. Jeg forstår at veien til bedring har vært lang. Jeg blir uendelig glad når ting faller litt på plass slik det har gjort for deg. Da blir det solskinn i det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...