Gjest gronni Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Eg er ei kvinne på 48 år som trener 3 til 4 gongar i veka på spinning og litt styrke.Eg et vanleg mat gjerne heimelaga med mykje grønsaker.Et lite og ingenting av snop og godteri. Har ein del matvarer som eg skal passe meg for og det prøver eg.Men det største problemet er at same kva eg gjer så går ikkje vekta nedover eg slit med dette kvar dag og det er til tider deprimerande.På kvar trening så viser pulsklokka 1500 kalorar forbrukt.Har dreve med trening heile livet det er mi form for terapi eg liker det. Men som sagt så sliter eg og lurer på kva kan eg gjera for at vekta skal gå rette vegen.Som ei på jobben sa dette verkar heilt feil. Og kanskje et eg feil eller eg veit ikkje.Håper på hjelp på ein eller annan måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Spiser du nok, og ofte nok? Det virker også utrolig at du klarer å forbrenne 1500 kalorier på en økt. Vet at jeg klarte ca. 400 på en hard spinningtime.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punky brewster Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Skjønner godt din frustrasjon. Men ville bare si at du sikkert er i veldig god form, sunn og sterk, så helsegevinsten er nok veldig stor. Skulle ønske jeg selv var like flink til å spise sunnt og holde meg unna slikkerier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hei! Gratulerer med flott treningsopplegg og et kosthold med mye grønnsaker! Dette legger grunnen for god helse. Du skriver ikke noe om hvor høy du er, hva du veier eller hva du ønsker å veie, så det er umulig for meg å si om eller hvor mye du burde gå ned i vekt. Men siden du ønsker vektreduksjon, antar jeg at du i det minste har et par kilo du syns er overflødige. Kroppsvekten din avhenger selvsagt av hva du spiser og hvor mye energi du forbruker - men også av ting som hormoner, medisiner, arv osv. Du trener ofte, og i følge pulsklokken på spinningsykkelen har du brukt 1500 kcal per runde. Det høres utrolig mye ut, og i følge en artikkel jeg leste, er det vanlig å bruke mellom 300 og 600 kcal på 40-60 minutter på en spinningsykkel. Jeg vet også at leverandørene av slike klokker ikke kan garantere at dataene som kommer ut, er korrekt. En stabil vekt over tid betyr at energien som kommer inn, er like stor som den som forbrukes. Derfor er et i grunnen bare en løsning på det hele, og det er å 1) spise færre kalorier 2) Forbruke flere kalorier eller 3) kombinere disse to. Siden du allerede trener så mye, bør du kanskje fokusere enda sterkere på kosten. Jeg vet ikke nok om den heller til å gi deg konkrete råd, annet enn at du spiser mye grønnsaker - og det er flott. Her er noen generelle råd som kan hjelpe deg et hakk videre: * Fyll tallerkenen til lunsj/middag med 50 % salat/kokte grønnsaker, 25 % stivelsesmat som brød, pasta, ris eller poteter, og 25 % med proteinrik mat som kylling, kjøtt, fisk, egg eller soya. * Tell etter og se om du får i deg 3 porsjoner grønnsaker hver dag - hver porsjon er 150 gram * Tell også etter og se om du får i deg 2 porsjoner frukt/bær a 150 gram (mer enn en frukt i en porsjon, altså) * Bruk vann som tørstedrikk * Sørg for at du spiser regelmessig, med inntil 4 timer mellom måltidene i løpet av dagen * Inkluder magre meieriprodukter og grove kornvarer i kosten din, om du ikke har allergi/intoleranse * Velg det sunne, myke fettet fra nøtter, frø, planteoljer, fet fisk, oliven og avokado - med måte * Unngå mye salt, sukker og alkohol Om disse rådene ikke hjelper heller, kan du jo be legen din om en utredning, for å se at stoffskiftet er i orden, for eksempel. Og så er du jo etter hvert i alderen der du nærmer deg overgangsalderen, noe som endrer hormonspeilet i kroppen og med det, hvor og hvordan kroppen din lagrer fett. Tofu og andre soyaprodukter kan hjelpe i denne fasen av livet, og tofu er proteinrikt og metter, slik at det også kan hjelpe på vekten. Lykke til! Hilsen Gunn Helene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.