Gå til innhold

kosthold

Gjest linn 20

Anbefalte innlegg

Gjest linn 20

jeg er ei jente på snart 21 år. fikk mitt første barn for 2 månder siden og vil gjerne ned i vekt. jeg har sluttet med å spise godis og drikke brus, dette har jeg gjort en uke snart og er litt stolt, tordde ikke jeg skulle greie brusen, men det går greit. lagt om til knekkebrød på morgen, med juice melk eller funn light saft. og jeg føler egentlig at jeg er på god tur, deler opp epler og gulerøtter som jeg knasker, vis jeg vil ha noe å knaske på. og vis jeg har lyst på noe anna spiser jeg slik snack a jacks, er det bra? er helt innstilt på å få et bedre kosthold fordi jeg er overvektig og vil ikke være det mer, har en grov kroppsbygning så veit jeg skal være litt grov, men ikke slik jeg er nå. kjæresten min bor alene men en kompis og da jeg er der lager de som regel maten og den er ikke alltid like sunn, eller alldrig. har du noen gode råd til middags mat som er sund og likevel lett å lage? og noen andre generelle råd til meg om åssen jeg skal fortsette? jeg går turer hver dag med min lille og føler at det er bra, men hvor lang bør turen være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så rent kjøtt og fisk som mulig er det beste. Laksebiter fra frysedisken (sånne som er pakket en og en i 4-pk), kyllingfilet og strimlet svinekjøtt f.eks. Masse grønnsaker - det er godt både for deg og babyen. :o) Middagstallerkenen deler du opp i 1/2 grønnsaker, 1/4 kjøtt eller fisk og 1/4 ris/pasta/poteter. Bruk gjerne de grove sortene pasta og naturris. Dessverre er de grove pastasortene sykt dyre i forhold til de fine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog

Hei du!

Du sier ingenting om hvor mye du veier, men jeg tolker det slik at du har en del kilo for mye, og at du også hadde det før du ble gravid. Du har jo akkurat født barn, og da er det klart at du veier mer enn du ellers ville ha gjort. Det er fint at du har bestemt deg for å gå ned i vekt, hvis du ammer er det viktig at du ikke går for fort ned. Det vil nemlig kunne gå utover både melkemengde og melkekvalitet. Jeg syns det virker som du har vært veldig flink frem til nå, og du har jo gjort de viktigste endringene allerede! Du har kuttet ned på både godteri og brus, noe som er kjempebra! Knekkebrød om morgen høres også bra ut! Velg gjerne magre (eller med sunt fett) men proteinrike pålegg som skinke, cottage cheese, egg, makrell i tomat, mager ost eller kalkunpålegg. Og drikk gjerne skummet melk fremfor andre typer melk. Juice kan du godt drikke innimellom, men siden det inneholder en del sukker er det faktisk mye bedre om du velger en frukt fremfor å drikke et glass juice. En frukt inneholder mer fiber og metter bedre enn et glass juice. Snack a jacks er greit, men det inneholder nokså raske karbohydrater så ikke spis for mye a det. Skjønner at det ikke alltid er like lett å lage sunn middag, særlig ikke hvis du spiser sammen med kjærsten din. En lur regel kan være at du alltid er flink til å spise mye grønnsaker til middag, feks ved at du fyller halve tallerken med salat eller grønnsaker. Så kan du fylle resten av tallerken med det de andre spiser. Velg helst rene fileter av kjøtt, kylling og fisk fremfor farseprodukter (kjøttdeig, pølser og kjøttkaker), og bruk fullkornspasta fremfor annen pasta. Det finnes mange fine kokebøker med sunn og smakfull mat.

Husk å spise frokost hver dag, og ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid. Spis gjerne en frukt, en lettyoghurt eller et knekkebrød med pålegg som mellommåltid. Ved å spise lite men ofte vil du holde et jevnt blodsukker noe som gjør det lettere å gå ned i vekt.

Veldig fint at du går tur hver dag. Fortsett med det! Gjerne minst 40 minutter per dag i raskt tempo! Jo mer du beveger deg, jo lettere er det jo å gå ned i vekt!. Ellers råder jeg deg til å drikke mye vann. Det fyller opp i magen, og er dessuten viktig hvis du ammer.

Og til slutt; Husk at du nettopp har født og at kroppen din trenger litt tid på å komme seg tilbake til slik den var før du ble gravid!

Ønsker deg lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...