Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lyngheim

Hei! Jeg er en jente på 20 år som har trent i et par år. Trener minst tre ganger i uka både styrke og kondisjon. Nå går jeg på en folkehøgskole hvor det er mye trening både i skoletiden og i fritiden. Jeg sliter nå med smerter i venstre overarm. Når jeg har tatt armhevninger, løftet benk og enkelte øvelser for triceps har det føltes som ”elektriske” støt eller strålinger som går fra albuen og oppover armen mot skulderfestet. Dagene etter har jeg hatt problemer med å sove om natten fordi det gjør vondt i armen og må bruke høyre hånden som hjelp for å ta av og på meg gensere. Har ikke klart å løfte armen opp på grunn av smerter som føles som strålinger. Etter noen dager bruker det å gå over hvis jeg tar det med ro med treningen. Så jeg tok det som et hint og lot være å trene så mye med armene i en periode på ca. tre uker. Men så prøvde jeg og begynne å trene armene på nytt, men med samme resultatet. Hva kan skyldes disse strålingene/støtene? Kan det være belastningsskade? Jeg vil nevne at jeg ikke har følt disse smertene før jeg begynte på folkehøgskolen. Her trener jeg på benkpress som jeg ikke har gjort før, og vi trener til de fysiske kravene til politihøgskolen. Jeg klarte 35 kg med 8 løft og 3 repetisjoner før jeg ble plaget med smertene. Er det noe jeg kan gjøre for å lege skadene slik at jeg kan trene armene igjen uten at smertene kommer tilbake? Burde jeg oppsøke lege/fysioterapeut/naprapat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304142-smerter-i-arm/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Uti fra hva du forteller er det litt vanskelig å se om smertene kommer fra skade i albu eller skulder-ledd. Kanskje spesielt ved tunge løft i benkepress kan begge deler oppstå. Det kan f. eks. være at overbelastning har først til hevelse/ødem rundt en nerves forløp i nærheten av albuen. Noe liknende kan skje i skulderen, men da kommer problemene helst fra selve den overbelastede senen.

Uansett bør lege eller fysioterapeut se på deg. Det som da blir resultatet må så være grunnlaget for videre råd. Helst blir nok dette at du kan gjøre mye trening videre, men ligge unna alt som provoserer armen.

Lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304142-smerter-i-arm/#findComment-2473912
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...