Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Masse å ta tak i :-)

Kutt ut alt brødet og alt knekkebrødet og spis heller mer kjøtt, fisk og egg til alle måltider. Du blir mettere, og vekten går nedover.

Vi som har insulinprodusjonen mot oss og ikke med oss tåler ikke brød og knekkebrød.

Du kan spise proteinrik mat (kjøtt og fisk feks) tilsvarende mengden i den ene håndflaten din til hvert måltid hver dag. Da blir du mett og lettere etterhvert.

Øl må du ligge langt unna, og potetgull også. Spis heller peanøtter som snacks og drikk heller vin, gjerne rød hvis du skal ha noe med litt alkohol.

Det går imot all min barnelærdom å kutte ut brød og spise så mye kjøtt :-). Menneskene har nå levd på brød & korn i ganske mange år før fedme ble et så stort problem som det er idag.

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Omelett av 4 egg!? Holder lenge med 2 for meg. :o) Uansett så er jeg mett mye lenger om jeg spiser litt lasagne, 2 små halve baguetter og masse salat enn om jeg spiser mer lasagne og dropper brødet.

Da vet du i samme slengen at du ikke har et problem med insulinbalansen - det er ofte vi som er i den heeelt andre vektklassen har det. Og for oss virker sånn mat helt annerledes enn hos deg :-)

(Kjæresten min langer innpå en kilo sjokolade og det skjer ikke annet enn at han i verste fall får en kvise... Jeg derimot kan ikke spise brødskive av grovbrød engang uten at vekten går feil vei :-(((()

Gjest Valnøtt

Det går imot all min barnelærdom å kutte ut brød og spise så mye kjøtt :-). Menneskene har nå levd på brød & korn i ganske mange år før fedme ble et så stort problem som det er idag.

Nope - urmennesket spiste lite av både brød og korn. De hadde ikke tilgang på det. I tiden etter at vi begynte å dyrke korn var dagene preget av beinhardt arbeid fra morgen til kveld, så da brukte man jo litt andre mengder kaorier enn det vi gjør i dag.

Men jeg håper du får det til med den kosten du spiser også, var ikke meningen å kritisere, dere er jo kjempeflinke med all den treningen :-)

Hm... Det der hadde jeg ikke engang tenkt på. Hva du veit, prust. ;)

Er gift med en potetmann, vet du :-)

Potet er faktisk den veksten som gir høyest avling med menneskemat pr dekar av alle vekster. Da har en tatt hensyn til hvor mye avfall som går bort (potetriset) og hvor høy tørrstoffprosenten er.

Kilde: prust-mannen.

Og så er det potetens år i år!

Er gift med en potetmann, vet du :-)

Potet er faktisk den veksten som gir høyest avling med menneskemat pr dekar av alle vekster. Da har en tatt hensyn til hvor mye avfall som går bort (potetriset) og hvor høy tørrstoffprosenten er.

Kilde: prust-mannen.

Og så er det potetens år i år!

Jeg liker potet, jeg. :)

Annonse

Jeg liker potet, jeg. :)

Bra! Vi har et par hundre kilo til overs i garasjen - du må gjerne komme og forsyne deg :-)

Skal sende melding til alle naboenei dag, og si de kan komme og forsyne seg!

Jeg fortalte ungene at jeg kjente en familie med med en gutt på min gutts alder og ei jente på minstemors alder i Oslo - og de tente på idéen om å ta en Oslotur :-)

Hadde faktisk vært veldig moro!

Et annet aspekt er det etiske i det å spise mye mer kjøtt og fisk i stedet for kornprodukter.

Det krever 10 kilo med korn og gress å produsere 1 kilo kjøtt.

Med dagens matvaresituasjon synes ikek jeg det er riktig å ha et kosthold uten korn/potet/ris/pasta....

Men for en periode er det sikkert ok....

Veldig enig med deg.

Bra! Vi har et par hundre kilo til overs i garasjen - du må gjerne komme og forsyne deg :-)

Skal sende melding til alle naboenei dag, og si de kan komme og forsyne seg!

Jeg fortalte ungene at jeg kjente en familie med med en gutt på min gutts alder og ei jente på minstemors alder i Oslo - og de tente på idéen om å ta en Oslotur :-)

Hadde faktisk vært veldig moro!

Det hadde vært kjempegøy! :)

Gjest annlovinda

Et annet aspekt er det etiske i det å spise mye mer kjøtt og fisk i stedet for kornprodukter.

Det krever 10 kilo med korn og gress å produsere 1 kilo kjøtt.

Med dagens matvaresituasjon synes ikek jeg det er riktig å ha et kosthold uten korn/potet/ris/pasta....

Men for en periode er det sikkert ok....

Det var noe jeg ikke hadde tenkt noe særlig over.

Men er veldig enig med deg.

Nope - urmennesket spiste lite av både brød og korn. De hadde ikke tilgang på det. I tiden etter at vi begynte å dyrke korn var dagene preget av beinhardt arbeid fra morgen til kveld, så da brukte man jo litt andre mengder kaorier enn det vi gjør i dag.

Men jeg håper du får det til med den kosten du spiser også, var ikke meningen å kritisere, dere er jo kjempeflinke med all den treningen :-)

Det er nok flere veier til en sunn livsstil som fungerer. Skal forske litt mere på kjøtt mindre brød slanking :-) De tingene du forklarer er det noe av de samme prinsippene som i blodtype dietten?

Annonse

Det er nok flere veier til en sunn livsstil som fungerer. Skal forske litt mere på kjøtt mindre brød slanking :-) De tingene du forklarer er det noe av de samme prinsippene som i blodtype dietten?

Jeg tok en titt i Blodtypedietten-boka forleden, men etter å ha lest noen linjer på min blodtype lukket jeg boka igjen. "Du tåler godt melkeprodukter" sto det. Særlig. Det gjør jeg ikke.

Da vet du i samme slengen at du ikke har et problem med insulinbalansen - det er ofte vi som er i den heeelt andre vektklassen har det. Og for oss virker sånn mat helt annerledes enn hos deg :-)

(Kjæresten min langer innpå en kilo sjokolade og det skjer ikke annet enn at han i verste fall får en kvise... Jeg derimot kan ikke spise brødskive av grovbrød engang uten at vekten går feil vei :-(((()

En kilo sjokolade kan ikke jeg kyle i meg heller... ;o) Skjønt, jeg prøver så godt jeg kan enkelte helger. *Sukk*

Gjest Valnøtt

Hei igjen. Nei, jeg kjenner ikke til blodtypedietten. Det som er greia er at cellene åpnes for å absorbere og lagre fett gjennom insulin. dess mer insulin i blodet, dess lettere for cellene å lagre fett. Ergo dess mer karbohydrater du spiser, dess lettere kan kroppen din lagre fettet i maten.

Skipper du karbohydratene (ihvertfall de raske som gir mye insulin), så kan du spise mye mer annen mat uten at kroppen klarer å lagre fettet i den og du vil da forbrenne mer fett fra kroppen din.

Dette er Fedonprinsippet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...