Gå til innhold

Frukost ved slanking

tomat

Anbefalte innlegg

Eg har ein BMI på litt over 25 er altså moderat overvektig. Eg prøver no å gå ned nokre kilo. Eg har høyrt at vist man sløyfer frukosten nedetter ein forbrenninga. Eg eter frukost, klarer meg ikkje utan. Eg startar dagen med to brødskiver med kvitost. Er det for mykje og er det lurt å ete frukost når man slanke seg. Aukar man forbrenninga utoverdagen med frukost? Kva mat er lurt å ete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mager ost

Frokost er lurt! To brødskiver med hvitost er bra, hvis brødet helst er grovt, du kutter ut smør / margarin (eller bruker bittelitt lettmargarin) og osten er mager. Vanlig fet ost er ikke slankemat. Melkefett er ikke sunt, så det fettet du får i deg bør være vegetabilsk (lettmargarin, olivenolje osv). Men selvsagt skal man ikke ha veldig mye fett når man slanker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei tomat

Det er fornuftig å spise f.eks tre hovedmåltider og to mellommåltider hver dag når du slanker deg. Målet er jevn tilførsel av energi. Ved å spise slik vil fordøyelsen fungere bedre, det har god effekt på blodsukkeret og fettstoffer i blodet, samtidig er det gunstig for forbrenningen. Ved jevnt påfyll av energi vil du unngå "spisekickene" som lett kommer dersom du blir veldig sulten.

En gunstig frokost kan være 2 skiver grovt brød med magert pålegg (f.eks tynt lag med lettere ost, uten margarin).

Et sunt mellommåltid kan f.eks være 1 frukt og 1 yoghurt.

Til middag bør du spise 1/3 eller litt mer poteter/pasta/ris/kornvarer, tilsvarende mengde grønnsaker/salat og resten av tallerkenen (ca 1/4 - 1/3 med magert kjøtt/melkeprodukter, egg eller ulike typer fisk). Denne oppbygningen av tallerkenen gir et næringsrikt måltid. Du kan spise deg mett, samtidig som du begrenser fettinntaket.

Velg skummet melk/ekstra lettmelk eller juice til måltidene. Begrens mengden til totalt 2-3 vanlige glass per dag. Utenom dette er vann den beste tørstedrikk. Saft, brus og alkohol inneholder mye energi, og er viktig å begrense for å gå ned i vekt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...