Jorunn Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Lurer på om jeg begynner å slite med tegn på overtrening. Etter at jeg begynte å jogge igjen etter vinterpause på 3 måneder og i tillegg satte i gang med løpeprogrammet mot 10km, synes jeg kroppen jobber tråere. Det er sjelden det blir det store overskuddet av treningen kan en si. I hele fjor trente jeg jevnt over 3-4 ganger i uken. Med arobic på mandag, pilates på onsdag og ellipsemaskinen på søndag. I løpet av sommeren og høsten jogget jeg 2-3 ganger i uken, slik at jeg hadde en fin økning i treningsmengden. Formen ble bare bedre og bedre. Jeg gikk fra å være utkjørt etter å ha jogget 1 km til å kunne løpe 6-7km. Etter jul har jeg økt treningsmengden noe. Mandag har jeg først en time aerobic, deretter 1 time turn (dameparti), Onsdag pilates, torsdag ellipsemaskin el. jogging, søndag ellipsemaskin el. jogging. De siste ukene har jeg i tillegg lagt til en ekstra joggeøkt etter at jeg startet løpeprogrammet med 3 økter i uken, med det resultatet at jeg synes at spesielt løpetreningen går litt tyngre, men og den andre treningen til en vis grad. Føler at jeg ikke har den store fremgangen i løpingen lenger, selv om jeg prøver å holde pulsen innen for et fornuftig interval. Sliter med å få den ned mot 60% av maks, slik at spesielt all løpetrening og til dels på ellipsemaskinen blir med forholdsvis høy intensitet - her er det bare full fart som gjelder ;-) Prøver å spise fornuftig, siden jeg skal forsatt ned 15-20 kg i vekt (ligger rundt 1700 kalorier daglig) og prøver å få nok hvile - som er en utfordring med 3 barn og 100% jobb. Har allerede tatt av 20 kg ved omlegging av kosthold og trening, slik at jeg er redd for å redusere for mye på treningen, siden jeg har havnet på et vektplatå de siste 3 månedene. Noen gode råd der ute? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305047-tegn-p%C3%A5-overtrening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Du får ikke rett og slett i deg for lite kalorier nå? Kroppen trenger jo brennstoff for å klare å prestere såpass mye som du forventer av den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305047-tegn-p%C3%A5-overtrening/#findComment-2476087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Du får ikke rett og slett i deg for lite kalorier nå? Kroppen trenger jo brennstoff for å klare å prestere såpass mye som du forventer av den. Får sjelden fysen på noe spesielt. Tror dermed at jeg har klart å balansere det, men man vet jo aldri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305047-tegn-p%C3%A5-overtrening/#findComment-2476346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg vil nok ikke kalle det overtrening i vanlig forstand men heller at totalbelastningen din er i største laget. For å summere opp: Du har et travelt og krevende familieliv , du har vært noe overvektig og har greid en prisverdig vektreduksjon, du spiser relativt lite for å greie å gå ned enda mer og du har en allsidig og flott trening som nok stjeler noe krefter, selv om den bidrar til bedre fysisk form. Men hva bør du gjøre videre ?? Først og fremst synes jeg du skal fortsette å trene allsidig. Men dager når du føler deg trett og sliten, bør du sette ned fart og intensitet. Er du skikkelig sliten i forkant, er det kanskje en ide å ta en ekstra hviledag. For å restituere kropp og sjel etter trening, er det viktig med noe drikke og næring umiddelbart etter at du har trent. Inntil du har blitt enda lettere bør ambisjonen med fart osv. nedtones noe. Gled deg mest over hvor fint du har det når du trener sammen med andre. Men mye trening sammen med noe matrestriksjoner kan noen ganger føre til jernmangel. Hvis du ikke allerede har gjort det, få sjekket jernlagrene din hos fastlegen din. Ha en fin vår og lykke til videre ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305047-tegn-p%C3%A5-overtrening/#findComment-2478296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.