Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Redused

Jeg er en mann på 45 år som vel kan kalles en aktiv mosjonsløper. Deltar regelmessig i ulike løpskonkurranser, og trener 5-7 timer pr uke. Sentrumsløpet er nylig gjennomført, der jeg fjerde året på rad løp 3-4 min svakere enn det jeg har kapasitet til. Pulsmåleren viser at jeg løp med et snitt litt under terskel. I normal tilstand utgjør dette en fart som er 40 sek raskere pr. kilometer. Selv med en solid og ubrukt pulsreserve, orket jeg ikke å presse meg ytterligere. Siden jeg ikke føler meg syk eller ser andre åpenbare årsaker, er jeg ganske frustrert. Allergitest for ett år siden avdekket ikke allergi. Erkjenner å ha litt irriterte slimhinner i nese og hals. Den reduserte fysiske kapasiteten har altså kommet spesielt til uttrykk på vår og forsommer i forbindelse med konkurranser. Kan mine syymptomer likevel skyldes allergi? Hvilke anbefalinger bør jeg følge? Mvh Frustrert

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305221-allergi-og-prestasjonsevne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

De aller fleste som har pollenallergi har positive allergitester enten som prikkprøver i huden eller som blodprøver. Men "en liten %" greier vi ikke knipe. Dvs, noen har allergireaksjoner over ett annen immunsystem enn det vi tester på.

De har årvist allergisymptomer fra øyne, nese og eller de store luftveiene. Noen kan merke at de fysisk orker betraktelig mindre enn ellers i året.

Jeg synes du skal snakke med fastlegen din om denne muligheten for å få prøve antiallergiske medisiner en 14 dagers tid. Hvis det er slik som kan synes sansynlig, vil du merke klar bedring og bør da fortsette for en periode.

Du kan foreslå å få prøve antihistamin samt Singulair (selvsagt på hvit resept) som i liknende situasjoner kan løse problemet.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...