Gå til innhold

5 _ulike_ frukt/grønnsaker ?!

Phie

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor mye kalorier det er i druer og i havrekjeks? Jeg har nemlig ikke så mye greie på sånt..;)

Er ganske glad i havrekjeks m/brunost, men har hørt at kjeks er ganske kaloririke -gjelder dette denne type kjeks også ?

Kan man "trygt" spise en 10-20 druer i løpet av en dag?

Det sies at man skal spise 5 frukt/grønnsaker hver dag - men menes det da 5 _ulike_ frukt/grønnsaker ?

Veldig takknemlig for svar:0) Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kristina

Hei!

Grunnen til at det er relativt mange kalorier i havrekjeks er at de gjerne inneholder en god del fett og sukker...Men det går jo an å lage sine egne!

Druer inneholder vel stort sett bare vann og jeg tror ikke det er så mange kalorier i druer.

Med "5 om dagen" tror jeg det menes fem ulike ting, men det kan jo også väre appelsinjuice, paprika på osten osv.. Jo mer jo bedre :)

vel bekomme, og ha en god mat-sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 druer (60 g) har samme kalori-innhold som en appelsin (og litt mindre kalorier enn en pære/et eple), så du kan sikkert regne ca. 10-15 druer som "1 om dagen". :-)

Hvis du med havrekjeks mener Kornmo (?), så har den 35 kcal pr. stk, omtrent det samme som et knekkebrød, og omtrent halvparten/en tredjedel av en brødskive.

Brunost er ikke av det magreste (lettere-variant finnes, men heller ikke den er direkte mager, smøreoster på tube og magerprim er bedre).

Se her for mer om "5 om dagen": http://www.frukt.no/helsa5/helsa5.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Phie

Det beste er å variere inntaket ved å spise ulike typer frukt og grønnsaker. Det betyr ikke at du trenger å spise 5 forskjellige typer hver dag. Dersom du tenker i gjennomsnitt over tid vil du vanligvis spise mer variert enn på en enkelt dag. Dermed oppnår du den gunstige variasjonen. Grunnen til at man anbefaler forskjellige typer er fordi innholdet av gunstige bestanddeler er litt ulikt i de ulike typene.

5 om dagen betyr at du bør innta 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt hver dag. 1 porsjon er f.eks en stor gulrot, potet, kålrotskive eller et eple/en pære/en banan eller 1,5-2 dl bær eller fruktjuice. 10-20 druer tilsvarer 1 porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miranda

Hei Phie!

Havre i seg selv inneholder en del fett, men dette er sunt, umettet fett. Det sies bl.a at havren kan forebygge et høyt kolesterol-nivå i blodet, noe som jo er gunstig i henhold til hjerte-kar-sykdommer. Så lenge kjeksen ikke er tilsatt for mye ekstra "usunt" fett, f. eks herdet fett, kan du altså nyte den med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (Anonymous)

Hei Phie!

Havre i seg selv inneholder en del fett, men dette er sunt, umettet fett. Det sies bl.a at havren kan forebygge et høyt kolesterol-nivå i blodet, noe som jo er gunstig i henhold til hjerte-kar-sykdommer. Så lenge kjeksen ikke er tilsatt for mye ekstra "usunt" fett, f. eks herdet fett, kan du altså nyte den med god samvittighet!

Takk for alle svar!:) Når det gjelder havrekjeksene så er det SIBAS jeg inntar - lurer på om det er mye sukker i dem? Noen som vet? ;0)

Frukt er sunt, året rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Grunnen til at det er relativt mange kalorier i havrekjeks er at de gjerne inneholder en god del fett og sukker...Men det går jo an å lage sine egne!

Druer inneholder vel stort sett bare vann og jeg tror ikke det er så mange kalorier i druer.

Med "5 om dagen" tror jeg det menes fem ulike ting, men det kan jo også väre appelsinjuice, paprika på osten osv.. Jo mer jo bedre :)

vel bekomme, og ha en god mat-sommer!

Hvordan lager man sine egne havre kjeks ? har du oppskrift?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...