Gjest Frustrert ung jente Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hei! Jeg er en jente på 21 år. For ca 10 år siden da jeg gikk på barne - og ungdomskolen ble det oppdaget at jeg hadde skjev rygg - scoliose. Jeg ble da jevnlig tatt inn til et år`s kontroll hos en ortoped, der hvor de tok røgtenbilde og følgte meg opp. Da jeg nærmet meg 17 sluttet de med oppfølgingen pga at de ikke så noe negativ utvikling. Den gang var ryggen min 16 grader skjev. Jeg har alltid vært sportslig aktiv med både håndball og fotball. Som 18 åring sluttet jeg med idrettene pga store smerter i venstre legg. Smertene gikk over etter hvert , men kom kraftig tilbake for et år siden. Jeg kontaktet da en manuell terapeuat og ble henvist til MR. Det viste seg at skjevheten har utviklet seg til 18 grader og at jeg venstre foten min er 2 cm lenger enn høyre. Deretter ble jeg anbefalt til en manuellterapeut i min studie by, jeg ble da grundig fulgt opp med SET trening. Dette hjalp, uten tvil. Men smertene er der hele tiden og kommer stadig tilbake. Jeg spiser tablettene naproxen konstant for å hindre smertene. Da jeg er feridg med mitt studie, og har flyttet hjem i gjen til min hjemby kontaktet jeg en kiropraktor. Han mener at jeg har "falsk isjajs" pga at jeg konstant har smerter på venstre side av kroppen. Dette kommer i følge han av skjev belastining i ryggen, noe som gir stive muskler og gir smerte i korsryggen, samt strålinger i venstre arm, og bakside av hele foten samt under venstre foten min. Jeg har også fått skjev horhinne på venstre øye, kiropraktoren mener også dette har noe med min skjeve rygg å gjøre og alle smertene. Det hjelper forsåvidt å gå til kiropraktor i ny og ne, men over lenger tid så kommer smertene stadig tilbake. Fra å ha vært en aktiv jente er det utrolig hvor dette går ut over psyken min. Per i dag er jeg fortsatt aktiv, og er flink til å trene ryggen min. Min fastlege bryr seg rett og slett ikke om meg, derfor kontaktet jeg en kiropraktor uten rekvisisjon på forhånd. Da jeg har vært i kontakt og fått behandling av ulike fysoteraperuter, kiropraktorer og manuell terapeuter blir jeg bare mer og mer forrviret, alle har et svar på problemet og ingen stemmer med hverandre. Jeg vet at rygg er et vanskelig område, men det er utrolig irriterende å gå være uvitende om hva som feiler meg, og hva som skal til for å bli bedre. Spesielt da min fastlege ikke bryr seg alt for mye og når jeg er så ung. Lurer derfor på hva du vil anbefale meg. Legen min vil heller ikke henvise meg til røntgen pga fare for strålings skader og han har heller ikke tatt noe nervologisk test på meg. Samtidig lurer jeg på om det er mulighet å få dekt utgifter til kiropraktor/fysoterapeut ved behandlinger? Har hørt at det kan kun refunderes dersom sykdommen er kronisk. Og stemmer det at en sykdom defineres som kronisk etter langvarig smerte i minimum tre mnd og mer? Håper på positiv og raks tilbake melding. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305440-skjev-rygg-falsk-isjas/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.