Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpådetjeg

Har begynt med følgende kosthold, og lurer på hvordan det er i forhold til vektreduksjon. Frokost havregrøt med kruskakli lagd på 1,5 dl gryn. Mellommåltid 1 gulerot og en frukt. Lunsj 2 fiberpluss knekkebrød med en boks makrell i tomat på. Middag omelett av 3 egg med skinke og masse grønnsaker.Steker omeletten i olje. Hvis jeg blir sulten til kvelds 1 frukt eller 1 gulerot. Jeg går tur i vanlig gangfart 2 timer pr dag, er 167 cm høy og veier 78 kg. Lite aktiv resten av døgnet. Er fornøyd om jeg går ned 10 kg. Hvor mye kalorier er det i maten jeg spiser, og hvor mye forbruker jeg pr dag. Er det behov for å endre opplegget mitt, evt spise mindre eller anderledes? Tar gjerne imot tips til endringer. Lurer også på hvordan det er å spise frukt, er det mye sukker i det, bør det unngås?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305484-diett-%C3%B8nsker-fagsvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Jeg er ikke fagperson, men jeg kan mye om mat, så jeg drister meg utpå med et svar likevel jeg.

Opplegget ditt er veldig bra. Du kan kanskje skjøte på med noen nøtter til de måltidene som er bare frukt, for å få litt mer proteiner. Det er bra for musklene dine, og det gir metthet. (Jeg mener typisk fire valnøtter, ikke nevevis).

Frukt kan være bra og dårlig. Se på tabellene på lavkarbo.no så ser du hvilke frukter som er bare sukker, og hvilke som er bra alternativer.

Gjest lurerpådetjeg

Jeg er ikke fagperson, men jeg kan mye om mat, så jeg drister meg utpå med et svar likevel jeg.

Opplegget ditt er veldig bra. Du kan kanskje skjøte på med noen nøtter til de måltidene som er bare frukt, for å få litt mer proteiner. Det er bra for musklene dine, og det gir metthet. (Jeg mener typisk fire valnøtter, ikke nevevis).

Frukt kan være bra og dårlig. Se på tabellene på lavkarbo.no så ser du hvilke frukter som er bare sukker, og hvilke som er bra alternativer.

Da er nøtter hentet frem fra skapet, men det er jo så vanskelig å bare spise noen få. Er jo så godt :-)

Vil jo gjerne ha svar fra dere og, men jeg har betalt for et fagsvar. Det er jo bare tull å drive i ukesvis med et opplegg som kanskje ikke funker.

Gjest Valnøtt

Da er nøtter hentet frem fra skapet, men det er jo så vanskelig å bare spise noen få. Er jo så godt :-)

Vil jo gjerne ha svar fra dere og, men jeg har betalt for et fagsvar. Det er jo bare tull å drive i ukesvis med et opplegg som kanskje ikke funker.

Tygg de godt, spis en av gangen og drikk vann ved siden av så metter de godt med noen få. :-)

Gjest lurerpådetjeg

Tygg de godt, spis en av gangen og drikk vann ved siden av så metter de godt med noen få. :-)

Takk for tipset. Skal prøve det.

Den matvaretabellen skjønte jeg ikke noe av. Har kjøpt appelsiner og pærer. Pærer fant jeg ikke men appelsin sto. Det var 10,3 karbohydrater men det sier meg ingen ting. Vet du hva slags frukt som er anbefalt?

Gjest liten løve

Synes opplegget ditt ser kjempebra ut, har bare et tips angående frokosten. Til havregrøten er det lurt å bruke store havregryn da de bruker lengst tid på brytes ned i kroppen og derfor er mer langsomme karbohydrater enn lettkokte havregryn. Dessuten blir ikke de store havregrynene så "limaktig" når man har de i mikrobølgeovnen som de lettkokte.

Jeg ville også ha blandet 1 dl cottage cheese inn i grøten når den er ferdig. Da får du tilsammen i deg bra med proteiner og så blir grøten litt kaldere så det går litt forterer å få den i seg en travel morgen. Hvis du ikke synes det er ekkelt så kan du i stedet for cottage cheese ha i en eggehvite. Den har samme proteininnhold som 1 dl cottage cheese og det blir mye billigere. Det går sikkert ann å ha i hele egget, men plommen inneholder 10g fett og det trenger man ikke kombinert med karbohydrater etter min mening.

Annonse

Gjest lurerpådetjeg

Synes opplegget ditt ser kjempebra ut, har bare et tips angående frokosten. Til havregrøten er det lurt å bruke store havregryn da de bruker lengst tid på brytes ned i kroppen og derfor er mer langsomme karbohydrater enn lettkokte havregryn. Dessuten blir ikke de store havregrynene så "limaktig" når man har de i mikrobølgeovnen som de lettkokte.

Jeg ville også ha blandet 1 dl cottage cheese inn i grøten når den er ferdig. Da får du tilsammen i deg bra med proteiner og så blir grøten litt kaldere så det går litt forterer å få den i seg en travel morgen. Hvis du ikke synes det er ekkelt så kan du i stedet for cottage cheese ha i en eggehvite. Den har samme proteininnhold som 1 dl cottage cheese og det blir mye billigere. Det går sikkert ann å ha i hele egget, men plommen inneholder 10g fett og det trenger man ikke kombinert med karbohydrater etter min mening.

Takk for tipset. Store havregryn kan jeg kjøpe, men er skeptisk til å blande noe i grøten. Liker den godt som den er. Men det er jo fullt mulig å spise noe proteinholdig ved siden av, så det kan jeg gjøre.

Det jeg lurer på er om jeg ikke spiser alt for mye. Det er jo for godt til å være sant at jeg er mett hele dagen.

Dr. Grethe

Kjære deg,

Det er svært viktig å vite hvilestoffskiftet ditt før jeg kan si noe om hvor mye du vil gå ned i vekt på dette kostholdet. Jeg regner også med at de tre eggene med skinke er middag som av og til erstattes med annen form for middagsmat. Det blir litt vanskelig eksakt å regne ut antall kalorier per dag eller uke, men slik du spiser og avstanden mellom måltidene samt de 2 timene du går daglig burde være nok til at du vil gå ned en halv kilo per uke hvis hvilestoffskiftet ditt er normalt for alderen.

Frukt som mellommål kan du godt spise hvis du ikke får sug i magen og blir sulten av rå frukt. Det inneholder en del fruktsukker, så jeg pleier å foreslå rå grønnsaker hvis du liker det.

Når du steker eggeomeletten i olje bør du bruke bare en teskje med olje. Oljen har mange kalorier. Forslag til endringer kan være å variere frukt type og grønnsakslag samt erstatte egg med fisk.

Hilsen

Gjest minnah

Takk for tipset. Store havregryn kan jeg kjøpe, men er skeptisk til å blande noe i grøten. Liker den godt som den er. Men det er jo fullt mulig å spise noe proteinholdig ved siden av, så det kan jeg gjøre.

Det jeg lurer på er om jeg ikke spiser alt for mye. Det er jo for godt til å være sant at jeg er mett hele dagen.

Du kan hakke opp noen mandler og ha dem i grøten. Sunt fett, proteiner, og mettende. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...