Gjest deppa og lei Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hei! Jeg er jente på 33 år(mamma til en gutt på 6 år) som er overvektig, har lavtstoffskifte og pcos. BMI- 42. Til høsten skal jeg i gang med Esaylife, men jeg ønsker råd og hjelp til hva jeg kan spise( før jeg skal i gang med det), vet endel om hva jeg helst skal ha og ikke ha, men ønsker en dags plan over det jeg skal spise. (er veldig glad i salat så det er ikke noe problem. Har begynt å trene styrke 2-3 g i uka- går tur på 1-1.5 time 2-3 ganger i uka. Jeg tar metformin 850g 2g daglig og levaxin 100g 1g pr dag. C, E og omega 3 tar jeg også daglig. Sliter mye med depresjoner, mye pga vekta, men også mye pga vanskeligheter tidligere i livet. Føler meg slapp og uten "gnisten" jeg hadde før. Er det noen slags blod prøver eller annet jeg burde fått undersøkt? Venter spent på svar i fra deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hei, du er jo som meg du Jeg har PCOS, lavt stoffskifte og stor overvekt Den beste dietten for oss med PCOS er mat med lite karbohydrater og med mye proteiner. Du kan kjøpe (eller låne) bøkene til Fedon Lindberg for å få oppskrifter og dagsmenyer. En dag kan f.eks. se slik ut: Frokost: 2 egg, 5-6 skiver kokt skinke, 1 tomat, 1/2 agurk, 2 "blomster" blomkål. Stek eggene, og kanskje skinka også. Og kos deg med grønnsakene. Drikk vann til, eller skummet melk. Lunsj: Middagsrester er kluet. Men har du ikke det, kan du godt lage en salat - bare husk å ha nok proteiner i (kylling, skinke, tunfisk, egg). Ha dressing av olje og sitron. Det øker opptaket av næringsstoffene. Thousand Island dressing styrer du langt unna! Mellommåltid: 1 Yoghurt 1% eller 0%. 1 neve mandler og/eller 1 frukt/grønnsak. Middag: Minst 100 g kjøtt eller fisk. Du kan lage blomkålstappe på samme måte som potetstappe. Du skal ha MYE grønnsaker til, men også ganske mye kjøtt. Unngå poteter, pasta og ris. Må du ha pasta eller ris, velg fullkornsvarianten. Det er lov med litt fett på middagen, men styr unna sauser laget med hvetemel. Mellommåltid/Kvelds: 2 Ryvita med makrell i tomat og grønnsaker til. Styr unna fruktjuicer. De er fulle av sukker. Skal du ha, så ta ett lite glass i løpet av dagen. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2481564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest deppa og lei Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hei, du er jo som meg du Jeg har PCOS, lavt stoffskifte og stor overvekt Den beste dietten for oss med PCOS er mat med lite karbohydrater og med mye proteiner. Du kan kjøpe (eller låne) bøkene til Fedon Lindberg for å få oppskrifter og dagsmenyer. En dag kan f.eks. se slik ut: Frokost: 2 egg, 5-6 skiver kokt skinke, 1 tomat, 1/2 agurk, 2 "blomster" blomkål. Stek eggene, og kanskje skinka også. Og kos deg med grønnsakene. Drikk vann til, eller skummet melk. Lunsj: Middagsrester er kluet. Men har du ikke det, kan du godt lage en salat - bare husk å ha nok proteiner i (kylling, skinke, tunfisk, egg). Ha dressing av olje og sitron. Det øker opptaket av næringsstoffene. Thousand Island dressing styrer du langt unna! Mellommåltid: 1 Yoghurt 1% eller 0%. 1 neve mandler og/eller 1 frukt/grønnsak. Middag: Minst 100 g kjøtt eller fisk. Du kan lage blomkålstappe på samme måte som potetstappe. Du skal ha MYE grønnsaker til, men også ganske mye kjøtt. Unngå poteter, pasta og ris. Må du ha pasta eller ris, velg fullkornsvarianten. Det er lov med litt fett på middagen, men styr unna sauser laget med hvetemel. Mellommåltid/Kvelds: 2 Ryvita med makrell i tomat og grønnsaker til. Styr unna fruktjuicer. De er fulle av sukker. Skal du ha, så ta ett lite glass i løpet av dagen. Lykke til Takk jubalong! Gikk i fjor på eurodiett- var flink å gikk ned 16 kg- hadde en spontan abort og ble litt deprimert..gikk opp de kiloene igjen... det sliter jeg med nå- blir deppa av tanken..men jeg skal ned igjen.. selvom jeg har en lang vei.....35 kg må bort!! orket ikke tanken på suppe osv igjen. savnet det å kunne spise litt mer normalt - spiser ikke ofte nok og da går det galt... Har kuttet ut brød, ris, pasta og poteter så og si helt for flere år siden- kroppen reagere på det også om jeg spiser det, spesielt poteter. Det er noe med det å bli skikkelig motivert... er dessverre litt der at er det tøffe tider spiser jeg ting jeg absolutt ikke burde.. Det er godt å tenke på at vi er i samme båt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2481905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest deppa og lei Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hei, du er jo som meg du Jeg har PCOS, lavt stoffskifte og stor overvekt Den beste dietten for oss med PCOS er mat med lite karbohydrater og med mye proteiner. Du kan kjøpe (eller låne) bøkene til Fedon Lindberg for å få oppskrifter og dagsmenyer. En dag kan f.eks. se slik ut: Frokost: 2 egg, 5-6 skiver kokt skinke, 1 tomat, 1/2 agurk, 2 "blomster" blomkål. Stek eggene, og kanskje skinka også. Og kos deg med grønnsakene. Drikk vann til, eller skummet melk. Lunsj: Middagsrester er kluet. Men har du ikke det, kan du godt lage en salat - bare husk å ha nok proteiner i (kylling, skinke, tunfisk, egg). Ha dressing av olje og sitron. Det øker opptaket av næringsstoffene. Thousand Island dressing styrer du langt unna! Mellommåltid: 1 Yoghurt 1% eller 0%. 1 neve mandler og/eller 1 frukt/grønnsak. Middag: Minst 100 g kjøtt eller fisk. Du kan lage blomkålstappe på samme måte som potetstappe. Du skal ha MYE grønnsaker til, men også ganske mye kjøtt. Unngå poteter, pasta og ris. Må du ha pasta eller ris, velg fullkornsvarianten. Det er lov med litt fett på middagen, men styr unna sauser laget med hvetemel. Mellommåltid/Kvelds: 2 Ryvita med makrell i tomat og grønnsaker til. Styr unna fruktjuicer. De er fulle av sukker. Skal du ha, så ta ett lite glass i løpet av dagen. Lykke til hei igjen jubalong! kom på en ting jeg har fått beskjed om at vi som har pcos ikke skal spise mer enn 1 frukt om dagen- har du fått noe beskjed om det ? Jeg som elsker frukt og har alltid spist mye frukt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2481911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Takk jubalong! Gikk i fjor på eurodiett- var flink å gikk ned 16 kg- hadde en spontan abort og ble litt deprimert..gikk opp de kiloene igjen... det sliter jeg med nå- blir deppa av tanken..men jeg skal ned igjen.. selvom jeg har en lang vei.....35 kg må bort!! orket ikke tanken på suppe osv igjen. savnet det å kunne spise litt mer normalt - spiser ikke ofte nok og da går det galt... Har kuttet ut brød, ris, pasta og poteter så og si helt for flere år siden- kroppen reagere på det også om jeg spiser det, spesielt poteter. Det er noe med det å bli skikkelig motivert... er dessverre litt der at er det tøffe tider spiser jeg ting jeg absolutt ikke burde.. Det er godt å tenke på at vi er i samme båt! Uff, det høres ikke så godt ut, slik du føler deg nå. Det er veldig vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har, på en måte, gitt opp nå, og skal overvektsopereres. (Jeg har 50-60 kg som bør bort...) Går på pulverdiett nå, før operasjonen, og bruker opp endel av Eurodiet-produktene, og kjenner jeg er veldig glad jeg ikke skal gå gjennom fase 1-2-3 og så 4 med dette igjen, ja... Det høres jo ut som om du spiser greit, om enn litt sjelden. Kanskje du, som så mange av oss, også har trang til trøstespising av ting man ikke burde spise? Du kan få hjelp. Du kan snakke med fastlegen din om henvisning både til endokrinolog, psykolog, "helsefarm" o.l. Det er så godt å søke hjelp, for da slipper man å være alene om både vektproblemene, de hormonelle problemene og depresjonen. *Trøsteklem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2483020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 hei igjen jubalong! kom på en ting jeg har fått beskjed om at vi som har pcos ikke skal spise mer enn 1 frukt om dagen- har du fått noe beskjed om det ? Jeg som elsker frukt og har alltid spist mye frukt. Jeg har ikke hørt noe spesifikt om det, men frukt inneholder jo mye sukker da - og sukker er ikke bra for oss i noen form. Noen frukter er bedre enn andre. Banan f.eks. bør vi holde oss langt unna. Druer er heller ikke så lurt. Bær, epler og pærer er bedre valg. Det er også lurt å spise noe proteiner sammen med frukten. Det kan være en 5-6 mandler, 1 yoghurt 1% eller 0% eller noen skiver med kokt skinke, 1 egg el.l. Da balanserer man ut blodsukkerstigningen som fører til at vi legger på oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2483022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tertit Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Uff, det høres ikke så godt ut, slik du føler deg nå. Det er veldig vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har, på en måte, gitt opp nå, og skal overvektsopereres. (Jeg har 50-60 kg som bør bort...) Går på pulverdiett nå, før operasjonen, og bruker opp endel av Eurodiet-produktene, og kjenner jeg er veldig glad jeg ikke skal gå gjennom fase 1-2-3 og så 4 med dette igjen, ja... Det høres jo ut som om du spiser greit, om enn litt sjelden. Kanskje du, som så mange av oss, også har trang til trøstespising av ting man ikke burde spise? Du kan få hjelp. Du kan snakke med fastlegen din om henvisning både til endokrinolog, psykolog, "helsefarm" o.l. Det er så godt å søke hjelp, for da slipper man å være alene om både vektproblemene, de hormonelle problemene og depresjonen. *Trøsteklem* Oi, du har det jo akkurat som meg du jo... Jeg gikk ned 15 kg for 4 år siden og under over alle under var at jeg ble gravid med bruk av metformin. Fikk svangerskapadiabetes og fikk en gutt på 4630 gram ved keisersnitt i aug 2005. Gikk jo opp de kiloene jeg gikk ned i 2004 og sliter nå da 15 kg bare var en god begynnelse på vektreduksjonen. Jeg har jobbet med dette siden jeg var 13 år og begynner å bli grundig lei.. Kunne tenkt meg å lære å lage sunn mat UTEN kjøtt eller fisk.... Jeg er også veldig redd for hjertet mitt da det nå ble oppdaga litt høyt kolestrol og det er masse hjerteplager i slekta, pappa`n min døde av hjerteattak da han var 44 år... Jeg har jo ikke lyst til å dø fra sønnen min heller, men til tross for det gidder jeg ikke å bli flink, det må være noe alvorlig galt med hodet mitt!! Jeg ønsker deg lykke til vidre iallefall:-) Mvh Trøtt og lei.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Oi, du har det jo akkurat som meg du jo... Jeg gikk ned 15 kg for 4 år siden og under over alle under var at jeg ble gravid med bruk av metformin. Fikk svangerskapadiabetes og fikk en gutt på 4630 gram ved keisersnitt i aug 2005. Gikk jo opp de kiloene jeg gikk ned i 2004 og sliter nå da 15 kg bare var en god begynnelse på vektreduksjonen. Jeg har jobbet med dette siden jeg var 13 år og begynner å bli grundig lei.. Kunne tenkt meg å lære å lage sunn mat UTEN kjøtt eller fisk.... Jeg er også veldig redd for hjertet mitt da det nå ble oppdaga litt høyt kolestrol og det er masse hjerteplager i slekta, pappa`n min døde av hjerteattak da han var 44 år... Jeg har jo ikke lyst til å dø fra sønnen min heller, men til tross for det gidder jeg ikke å bli flink, det må være noe alvorlig galt med hodet mitt!! Jeg ønsker deg lykke til vidre iallefall:-) Mvh Trøtt og lei.. Hvorfor vil du spise uten kjøtt og fisk? De er jo flotte og enkle måter å få i seg proteiner på - og et kosthold med mye proteiner hjelper på vekttap! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Oi, du har det jo akkurat som meg du jo... Jeg gikk ned 15 kg for 4 år siden og under over alle under var at jeg ble gravid med bruk av metformin. Fikk svangerskapadiabetes og fikk en gutt på 4630 gram ved keisersnitt i aug 2005. Gikk jo opp de kiloene jeg gikk ned i 2004 og sliter nå da 15 kg bare var en god begynnelse på vektreduksjonen. Jeg har jobbet med dette siden jeg var 13 år og begynner å bli grundig lei.. Kunne tenkt meg å lære å lage sunn mat UTEN kjøtt eller fisk.... Jeg er også veldig redd for hjertet mitt da det nå ble oppdaga litt høyt kolestrol og det er masse hjerteplager i slekta, pappa`n min døde av hjerteattak da han var 44 år... Jeg har jo ikke lyst til å dø fra sønnen min heller, men til tross for det gidder jeg ikke å bli flink, det må være noe alvorlig galt med hodet mitt!! Jeg ønsker deg lykke til vidre iallefall:-) Mvh Trøtt og lei.. Hei du :-) Det handler ikke om at du ikke gidder å bli flink - det handler vel mer om at du har gitt opp og mistet helt motet? Senk np skuldrene - dette kan løses. Du kan selvsagt lage lavkarbomat uten kjøtt og fisk hvis det er veldig viktig for deg? Men jeg vil sterkt anbefale at du vurderer å spise kjøtt og fisk - om ikke annet så for helsa sin skyld? Anyway - kluet er jo proteiner nok. Og de kan du jo få fra soya, nøtter, egg, egg, egg, egg, ost, melkeprodukter med lite karber, egg, soya og sånt også - men som du ser - uten kjøtt eller fisk blir det mye egg :-) Men uansett - dette kan du klare. Du har jo klart å ta av femten kilo - da vet du hva du har å gjøre. Ta en dag av gangen og spis riktig den ene dagen. Når det blir mange nok sånne dager så blir du fin i fasongen :-) dessuten går det fort på lavkarbo også. Jeg går ned et par kilo i uka. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tertit Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hvorfor vil du spise uten kjøtt og fisk? De er jo flotte og enkle måter å få i seg proteiner på - og et kosthold med mye proteiner hjelper på vekttap! Hmmm ja vorfor vil jeg det.. det handler ikke om det at jeg ikke VIL spise kjøtt og fisk, men det er det faktum at jeg ikke orker å spise dyr!!!! Jeg har sittet nok i mitt liv og brekt meg under måltid, det er ikke kjekt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WTFCWIA_ Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hmmm ja vorfor vil jeg det.. det handler ikke om det at jeg ikke VIL spise kjøtt og fisk, men det er det faktum at jeg ikke orker å spise dyr!!!! Jeg har sittet nok i mitt liv og brekt meg under måltid, det er ikke kjekt... nesten som man skulle tro du leser av mine tanker...samme her:P men så det er sagt,det finnes jo håp selv for oss veggiser!levaxin og diane hjelper på henholdsvis stoffskifte og pcos 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tertit Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 nesten som man skulle tro du leser av mine tanker...samme her:P men så det er sagt,det finnes jo håp selv for oss veggiser!levaxin og diane hjelper på henholdsvis stoffskifte og pcos Oi finnes det virkelig flere av min sort,.... Gud det var jammen deilig å høre!!!! Hva er disse tingene du snakker om??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WTCWIA_ Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Oi finnes det virkelig flere av min sort,.... Gud det var jammen deilig å høre!!!! Hva er disse tingene du snakker om??? har man lavt stoffskifte,kan man få levaxin.har man pcos,kan ofte diane hjelpe... ift kosthold generelt,så er det viktig å få i seg det man trenger,men det har jeg klart utmerket i mange år uten å ty til kjøtt eller fisk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tertit Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 har man lavt stoffskifte,kan man få levaxin.har man pcos,kan ofte diane hjelpe... ift kosthold generelt,så er det viktig å få i seg det man trenger,men det har jeg klart utmerket i mange år uten å ty til kjøtt eller fisk:) ok javel takker så mye for tips da.-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WTFCWIA Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 ok javel takker så mye for tips da.-) sjekk med legen om du har konkrete mangler.hvis ikke,så er det jo tydeligvis noe du klarer greit selv:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2508947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hmmm ja vorfor vil jeg det.. det handler ikke om det at jeg ikke VIL spise kjøtt og fisk, men det er det faktum at jeg ikke orker å spise dyr!!!! Jeg har sittet nok i mitt liv og brekt meg under måltid, det er ikke kjekt... Nei, da kan jeg forstå det. Hva med egg, kylling, bønner, linser osv. Det er også fullt av proteiner. (Nå er jo kylling også dyr da...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305486-pcos-lavtstoffskifte-overvekt/#findComment-2509138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.