Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg blir inspirert av alt fokuset på frukt og grønt som går på tven for tiden. Synes faktisk det hjelper med tvhjernevasking og all fokuset på slanking og sunn mat:-) Nå synes jeg også at frukt og grønnsaker er mer tilgjengelig i butikkene også. Oppskåret frukt og grønnsaker på et fat gjør at man spiser mer av det. Som erstatning for søtsaker kan man spise rosiner og mandler. Bare noen råd og tanker fra meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305725-frukt-og-gr%C3%B8nnsaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvis du blir lei rosiner og mandler, kan du spise sjokolade, det er omtrent samme kosten ;-)

Men jo - det er lettere å holde seg til sunne alternativer når de er tilgjengelige. Og heldigvis er det sommer... Masse godt i grøntavdelingen :-)))

Ja, da mener du vel 70 % kakaosjokolade. Ellers så er det ikke samme kosten.

Gjest Valnøtt

Ja, da mener du vel 70 % kakaosjokolade. Ellers så er det ikke samme kosten.

Både og. Rosiner er nesten bare sukker og mandler er nesten bare fett - så den kombinasjonen er _ikke_ bare sunn - iallefall ikke hvis man skal passe vekten da. Og sjokolade har jo også sine fordeler.

Men det var ment som et litt humoristisk innspill - ikke som kritikk til et innlegg som jeg syntes boblet av livsglede og fryd over våren og all den deilige maten i grøntavdelingen :-)

Gjest liten løve

Og hvis du blir lei rosiner og mandler, kan du spise sjokolade, det er omtrent samme kosten ;-)

Men jo - det er lettere å holde seg til sunne alternativer når de er tilgjengelige. Og heldigvis er det sommer... Masse godt i grøntavdelingen :-)))

Bortsett fra at mandler (såvidt jeg vet), på lik linje med nøtter, inneholder essensielle fettsyrer som kroppen trenger mens sjokolade ofte inneholder herdede vegetabilske oljer (transfett) så det er absoulutt ikke samme kosten.

Men det er like fetende med mandler og rosiner som med sjokolade, og til og med mer tror jeg. Men det igjen kommer vell litt ann på mengden mandler og rosiner en har i seg kontra mengden sjokolade en bruker å spise.

Et sundt kosthold kan absolutt være like fetende som et usunt...

Gjest Valnøtt

Bortsett fra at mandler (såvidt jeg vet), på lik linje med nøtter, inneholder essensielle fettsyrer som kroppen trenger mens sjokolade ofte inneholder herdede vegetabilske oljer (transfett) så det er absoulutt ikke samme kosten.

Men det er like fetende med mandler og rosiner som med sjokolade, og til og med mer tror jeg. Men det igjen kommer vell litt ann på mengden mandler og rosiner en har i seg kontra mengden sjokolade en bruker å spise.

Det stemmer.

Men så har man antioksidanter i sjokolade igjen, som jo er veldig bra.

Men generelt så er det best med litt av alt og variasjon. (Ære være de som klarer å spise sånn, og ikke henfaller til mye av alt sånn som jeg gjør :-))

Annonse

Både og. Rosiner er nesten bare sukker og mandler er nesten bare fett - så den kombinasjonen er _ikke_ bare sunn - iallefall ikke hvis man skal passe vekten da. Og sjokolade har jo også sine fordeler.

Men det var ment som et litt humoristisk innspill - ikke som kritikk til et innlegg som jeg syntes boblet av livsglede og fryd over våren og all den deilige maten i grøntavdelingen :-)

Nøtter inneholder viktig vitaminer og mineraler som er viktig for hjernet, samt omega-3. Men at de er fete det vet alle. Alt med måte, men det kan være en erstatning for godteri. Rosiner har lavt fettinnhold, men inneholder fiber. Mandler skal være bra for huden bl.a.

Alt vi vet... Men det viktigse er vel at man spiser sunt og da er rosiner og mandler bedre enn godteri.

AneM1365380603

Vi spiser nok dobbelt så mye grønt nå som for et år siden. Vi koker det ikke så ofte, men lager råkost eller salat. Endel av grønnsakene spises også som snacks mellom måltidene. Ungene elsker også grønnsaker.

Vi liker godt å ha en skål med hakket rå løk ved siden av salaten/råkosten. Det gir så utrolig god smak til maten. Vi blander det ikke med det andre, for da spiser ikke ungene så mye grønt.

Gjest annlovinda

Vi spiser nok dobbelt så mye grønt nå som for et år siden. Vi koker det ikke så ofte, men lager råkost eller salat. Endel av grønnsakene spises også som snacks mellom måltidene. Ungene elsker også grønnsaker.

Vi liker godt å ha en skål med hakket rå løk ved siden av salaten/råkosten. Det gir så utrolig god smak til maten. Vi blander det ikke med det andre, for da spiser ikke ungene så mye grønt.

Bruker også masse hakket løk ved siden av maten. Blander gjerne et fedd eller to med hakket hvitløk oppi også jeg.

AneM1365380603

Bruker også masse hakket løk ved siden av maten. Blander gjerne et fedd eller to med hakket hvitløk oppi også jeg.

Mmm, hvitløk i høres deilig ut :) Det skal jeg teste ut. Spørs om mannen min vil like det så godt, men da er det jo bare å ha en ekstra skål på bordet.

Gjest togli

Så du mener at jeg kan nyte min daglige stratos (halvparten av ei stor plate) med god samvittighet? *håpefull*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...