Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest 87jente87

Jeg er en 20 år gammel jente som er 161 cm høy og veier ca 47-48 kg. I nesten fem år har jeg vært ekstremt opptatt av å spise sunt og holde meg i aktivitet. Det begynte nok med at jeg ”bare” skulle bli litt sunnere, og litt etter litt kuttet ut en del usunne matvarer. Nå liker jeg ikke å spise frityrmat, pannekaker, krem, chips osv. Jeg planlegger flere dager i forveien hva jeg skal spise neste dag. Planleggingen blir ofte et problem hvis jeg skal på besøk til venner, eller skal ut å spise. Hvis jeg spiser noe usunt eller for mye, innebærer dette ekstra trening. Vet jeg at jeg ikke får trene eller bevege meg en dag, kutter jeg ned mengde mat på noen måltid. Etter at menstruasjonen har uteblitt flere ganger (over 2 år på det lengste), i tillegg til at jeg får mye kviser, vil jeg ikke at det skal fortsette slik. Jeg husker ikke lenger hvordan det er å få skikkelig lyst på noe godt i matbutikken. Kroppen min er jeg fornøyd med, og ønsker ikke å gå opp i vekt, slik at det synes. Men jeg ønsker å ha regelmessig menstruasjon, og jeg ønsker å kunne ”skeie” ut i matveien av og til, uten evig dårlig samvittighet. Jeg trener 1 – 3 ganger i uken (aerobic, step eller lignende), ellers går jeg ca 7 – 10 km hver dag. På en vanlig dag uten trening, men med en ca. 6 km gåtur spiser jeg dette: 2 skiver til frokost, to skiver til lunsj, en tallerken med middag (for eksempel 1 potet og to kjøttkaker), en yoghurt til kvelds. Som mellommåltid spiser jeg gulrøtter, eple, rosiner eller nøtter. Så det jeg lurer på er; hva kan jeg spise (og hvor mye)? Jeg har slukt alt jeg har lest i blader og av artikler om å gå ned i vekt og om å bli sunn, og har levd fullt etter dette. Så hvis legen sier til meg at jeg skal legge på meg et par kilo, da vil alt gå bra, vet jeg at det ikke fungerer. Jeg ønsker at noen kan fortelle meg hvilken mat jeg bør spise, og hvor mye. Noe som fortsatt er sunt, men også slik at jeg får et normalt forhold til mat igjen. Jeg har ikke tenkt over at jeg faktisk tenker på hva jeg skal spise nesten døgnet rundt. Det største hinderet mitt er nok den store frykten for at andre skal se at jeg har lagt på meg, og at jeg skal se det selv. Så jeg håper virkelig på noen råd og tips tilbake. Har jeg ortoreksi? Hva skal jeg gjøre videre nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305738-ortoreksi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Kjære deg

Ortoreksi er vel egentlig ikke noen offisiell diagnose, men de trekkene du beskriver sammenfaller godt med det vi legger i begrepet, nemlig en ekstrem opptatthet av å spise og trene riktig. Langtidsplanlegging av kostholdet, de sosialt problemene dette medfører, og tendensen til å straffe seg selv når man spiser usunt ved å måtte trene hardt er også et klassisk trekk ved ortoreksi.

Din BMI er 18, dvs at du er å regne undervektig, og har en vekt som ikke er optimal i forhold til helse, heller ikke på det rent fysiologiske plan. (Psykologisk er det innlysende at dette ikke er bra for deg.) Du er sannsynligvis nødt til å gå noe opp i vekt for at du skal få din regelmessige menstruasjon tilbake. Hvor mye kan jeg ikke si, men jeg kunne tenke meg å foreslå som første mål at du går opp til 50 kg. Ofte er det ikke så mye som skal til før menstruasjonen kommer på plass igjen. Med 50kg er du også innenfor normalområdet for anbefalt BMI.

Så er spørsmålet hvordan du skal komme deg dit. Jeg synes ikke det er noen grunn til å kutte ned på det aktivitetsnivået du beskriver at du har i dag. Det er ikke overdrevent mye, og det kan hjelpe deg å beholde en god følelse med kroppen selv når du veier noen kilo mer enn i dag. Kostholdet ditt er jo sunt sammensatt, men det gir deg langt ifra nok energi. Jeg ved jo ikke hvordan brød du bruker, påleggstyper, eller hva du drikker til, men under har jeg satt opp et forslag til en fullverdig dagskost som gir ca 1500 kcal, og som faktisk dekker ditt behov for vitaminer og mineraler. Dette skulle kunne være en god begynnelse for deg. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre de store hoppene i matveien. Det er viktig at vektoppgangen skjer gradvis, slik at du er med på endringene også psykisk, og lærer deg å bli komfortabel med din nye vekt.

Frokost: 2 skiver grovt brød (50 grams skiver) med kokt skinke og gulost. Et glass lettmelk eller juice.

Lunch: 2 skiver grovt brød med makrell i tomat og leverpostei.

Mellommåltid: En banan og en gulrot/eple/appelsin.

Middag: 2 kokte poteter (eller tilsvarende mengde kokt pasta/ris), to kjøttkaker/120 g kjøtt eller fisk, rikelig med grønnsaker.

Kvelds: 2 grove knekkebrød med gulost. Tran eller omega-3 kapsler med vitamin D.

Hvis du har muligheten for å få en hånd å holde i underveis, i form av en klinisk ernæringsfysiolog i ditt nærområde, vil jeg også gjerne anbefale dette.

Riktig lykke til!

Med beste hilsen

Vibeke Landaas

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305738-ortoreksi/#findComment-2483466
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...