Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Camden

Hei. Jeg er en gutt på 18 år som ikke har interessert meg for annet enn trening siden jeg fylte ti,som jeg kan huske. Jeg er i dag en såkalt semi-profesjonell fotball-freestyler med to verdensrekorder i ballkontroll. I tilleg til dette,så var jeg for noen år siden på et høyt nivå på aldersbestemte lag med kretslagsplass og sånne ting. Jeg var også aktiv med friidrett og ble både krets og fylkesmester i forskjellige løpedistanser. Dette var ikke en skryterunde,men bare for å vise at jeg er seriøs med idrett. Siden jeg var ca 13 år så var jeg alltid den som trente alene hver bidige dag med den målsetningen å bli bedre enn de andre,noe som jeg på den tid klarte. Jeg kan ikke huske om jeg var veldig seriøs med kostholdet på den tiden,men jeg har aldri klart å følge en sånn kostholdslinje som mine jevnaldrigende (Drittmat). Da jeg var en ca.15 år så begynte jeg mer enn mindre seriøst med styrketrening kombinert med det andre jeg drev med. Jeg vil si at siden jeg ca var 14,så begynte jeg å bli mer og mer en treningsnarkoman/entusiast. Jeg satt opp programmer og styrte på. Etterhvert som jeg ble gamlere kombinerte jeg det med et strenge kosthold. Som jeg fortsatt driver med i dag på et høyere nivå. Jeg trener ca 2 ganger om dagen. Og baserer kostholdet mitt på havregryn,fisk,kylling,grovbrød,ris etc etc. Men jeg ser ut som et vrak. Hvordan i all verden er dette mulig? Jeg skjønner det ikke,mine kammerater skjønner det ikke,min lege skjønner det ikke(Bryr seg ikke). Jeg er så desperat.. Det ødelegger livet mitt.. Du tenker sikkert som alle andre at siden jeg er så seriøs,så stiller jeg så høye krav til meg selv at det er bare jeg som ser det slik. Men det er helt feil. Jeg er ikke overvektig,eller syltynn,men for det første så har jeg en høyst merkelig kroppsfordeling og holdning. Jeg har feite lår som er fylt opp med fett og drit,som gjør at musklene nesten aldri vises at dem jobber. Jeg kan stå på tærne på en fot nesten uten at du set musklene i leggen. Jeg spiller på lag med folk som er overrvekige,syltynne,normale,utrente,men samtlige har tydelig musklatur i leggene og alle har en normal kroppsbygning. Dette var en ting. Og kvinneformene fortsetter opp mot hoftene og rompa,som har mye fett på seg og går utover. Videre oppmot magen har jeg et lag med fett. Kan ikke huske at jeg har hatt tydelig six-pack. Så opppver mot brystkassa. Den er veldig lav og den eneste musklaturen som er der er musklene som går mellom indreskuldra og brystmusklaturen. Der er det også et fettområde. Når jeg strammer,så er det et skikkelig lag med hvalpefett der. Slik at når jeg går i T-skjorte så ser jeg ut som en litt merkelig figur :P . Og ryggen min er veldig feminin. Klarer ikke å forklare det. Alt jeg brenner for er trening,og jeg må føre dagen min etter et visst program ellers,så blir er suicidal sånn som i dag,der jeg ikke rakk morgenøkta. Smerten jeg føler når jeg ser folk som jeg vet aldri trener ser bedre enn meg ut,er noe som jeg ikke kan leve med. Alt jeg bryr meg og og bruker tiden min på klarer jeg ikke en gang å bli bedre enn folk som ikke bryr seg om det. Hvor er rettferdigheten. Ikke faen om jeg skal gå i bar overkropp i år. Men etter HVER nedtur jeg får,så jeg jeg like fit for for fight dagen etterpå,noe som kan høres bra ut,men ikke for meg. Jeg føler meg bare som "A rat in a cage" Jeg lurer meg selv til å tro at jeg skal klare det HVER gang. Akkurat som nå.. Nå har jeg satt opp nytt program fra mandagen av.. Noe jeg vet ikke fører noe godt med seg. Men hva skal jeg gjøre da? Det er jo ikke noe jeg heller vil! Føler en utrolig smerte når jeg tenker på det. Hva kan være grunnen??? Jeg har hørt noe om at for mange forskjellige dietter fører bare til forverring på tid. Å jeg VEIT jo at det ikke har noe med treningen min eller kostholdet. Det er noe kroppslig. Noen forslag?? Blir så irritert når folk sier at det kan være noe med hvordan jeg trener. Hva faen har det med saken å gjøre da? Når man daglig og spiser helt rett,så er det vel ikke mer å gjøre da? Hadde jeg vært helt normal,så hadde vel at jeg hadde trent 3 ganer i uke å spiste normalt vært nok til at jeg så bedre ut enn hva jeg gjør nå. Og en ting til. Hvordan kan WOW-nørder som sitter inne å gamer å drikker Cola å spiser potetgull ha sixpack å se bra ut? Jeg skjønner ikke noe lenger. Vær så snill å sleng alle forslag ut,så får jeg sjekke dem ut nøyere. Gleder meg til svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306049-gutt-i-krise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bareentanke

Jeg er ingen spesialist på dette området og du sier lite om treningsopplegget ditt.

Men jeg vil anbefale at du for ben og legger trener med lette vekter og mange repetisjoner, altså at du unngår noe som bygger mer muskulatur, men heller definerer den.

Det samme ville jeg en periode for noen måneder forsøkt på brystet.

Noen er fra naturens side velsignet med en kropp som er definert - og ikke trenger de trene mye for og beholde den kroppen opp gjennom årene heller. Sånn er det bare.

Jeg synes det høres ut som om du trener i overkant mye me vekter, og forstår at dette er livet ditt, men det fører også til stor muskulatur (ikke nødvendigvis definert slik du ønsker). Hva med og legge inn litt annen type trening? (boksing, kampsport e.l slik at du også trener kondisjon, spenst og smidighet). Svømming gir også fin/definert overkropp og relativt slanke ben.

Jeg vet ikke om dette hjalp deg noe, men det er jo vondt at dette gir deg slike nedturer. Man må rett og slett klare og leve med at noen ser bedre ut enn en selv - hvis ikke blir livet bare vanskeligere og vanskeligere.

Vel dette var bare noen forslag fra meg. Jeg tror allsidig trening vil hjelpe deg på sikt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306049-gutt-i-krise/#findComment-2486708
Del på andre sider

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Kjære Camden Jeg kan godt forstå din frustrasjon, men er redd jeg ikke kan hjelpe deg så mye her. "Hvalpefettet" du beskriver har trolig ingenting med kostholdet å gjøre, og jeg tror ikke du kan oppnå noen forbedring ved å legge om dietten. Et karbohydratrikt kosthold med tilstrekkelig med proteiner er som du vel vet det vi anbefaler for folk som trener så mye som deg. Jeg tror din kroppsfordeling og sammensetning er hovedsakelig genetisk betinget og kan være vanskelig å påvirke ytterligere når du allerede trener og spiser så bra som du gjør i dag. Målet må selvsagt heller være å forsøke å akseptere kroppen din slik den er i dag, og finne andre fokus, som gleden ved å ha en sterk og sunn kropp. Siden jeg ikke kan hjelpe deg mer enn dette vil du ikke bli belastet for dette svaret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306049-gutt-i-krise/#findComment-2487709
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...