Gå til innhold

Hvordan gå ned i vekt???

fuzzy

Anbefalte innlegg

Har planer om å begynne å trene fra høsten av, og kombinere det med et sunt kosthold. Jeg har søkt litt rundt på nettet for å finne ut hva "et sunt kosthold" er, men nå er jeg mer forvirret enn noensinne. Noen steder står det at man bør unngå å spise f.eks poteter, og at man skal drikke lite melk/meieriprodukter.

Noen steder står det at overvektige mennesker som slanker seg ikke bør trene(!) og jeg er i det hele tatt i tvil om hva jeg kan spise, og om/hvordan jeg skal trene...Skal begynne på treningsstudio, så jeg har sett for meg at jeg skal drive med forskjellige treningsøvelser, men nå vet jeg ikke helt...Er det noen her som kan hjelpe meg å oppklare disse tingene?? På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

hei!

jeg skjønner at det er lett å bli forvirret!!

det som er faktum er iallefall at det er lettere å gå ned i vekt ved å bare endre kosthold og ikke trene enn å bare trene og ikke endre kosthold... ble det "understandable"...?

uannsett så er det beste en kombinasjon av trening og sunt kosthold!!

sunt kosthold skal bestå av lite fett og mye proteiner. det finnes flere typer karbohydrater og noen er sunnere enn andre...

det er egentlig ganske så logisk... for karbohydratene i f.eks godteri er dårlige karb. og karbohydratene i f.eks poteter og pasta og ris er bedre karb...

( håper jeg er på rett spor nå...!!)

en sunn middag burde bestå av ca 100- 150 gram kjøtt med lite fett ( fisk, fjærkre) men det er greit å spise biff og sånnt også , men det er ikke like sunnt. det er allikevel bedre enn pølser og kjløttdeig...

50 - 100 gram potet, ris eller pasta

og så mye grønnsaker man bare vil!

bruk mere olje enn smør å steke i! du kan også steke i ovnen og dermed behøver du ikke å bruke noe stekefett!!

resten av måltidene burde være grovbrød og magert pålegg eller salater... bare det er sunnt så er det greit!!

grunnen til at man kan bli litt forvirret av alt som står på internett er at det finnes så utrolig mange "smarte " kurer... som proteinkuren hvor man skal unngå alle former for karbohdrater mens fett er ok... og det finner grapefruktkurer og faster og pulverkurer....

mye av det har nok en effekt, men jeg tror at det beste er å gjøre det på gamlemåten og bruke god tid!!

håper dette ikke ble like forvirrende som det andre du har lest...

bare spør mere undre denne tråfden, så skal jeg prøve å svare... ;)

lykke til

klem aline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Libra siden på nettet

http://www.libra-helse.no/NewIndex.asp

Jeg har fulgt et internettkurs fra de i 2 uker nå .Jeg er nede 4.5 kg på to uker .Det er sunn og næringsrik mat og veldig bra .

Men dette er ikke noe hvis du er veldig overvektig .Jeg har nemlig en BMI på 30 .

Lykke til :))

Dette høres interessant ut, hvordan foregår kurset over internett, og hvor mye koster det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei fuzzy

Det finnes mange typer slankekurer, og man kan lett bli forvirret fordi disse ofte gir ulike råd. Det er ikke alle slankekurer som er gode. En kombinasjon av mosjon/fysisk aktivitet og sunt kosthold er det beste i de aller fleste tilfeller. Målet bør være en forsiktig, merkbar og varig vektreduksjon. Husk at hverdagene er de viktigste. Bruk kroppen din jevnt også utenom fast treningsopplegg - gå trappene, bruk bilen mindre etc..

Melkeprodukter er ofte rike på fett og man anbefaler de magre/lette variantene i moderate mengder i et slankeopplegg. Unngå smør/margarin på brødet og bruk kun et tynt lag med pålegg av denne typen. 2 glass skummet/ekstra lett melk om dagen er nok. Noe melk er bra å inkludere fordi det bl.a er en viktig kilde til kalsium.

Av karbohydrater er det en fordel å spise mest av fiberrike kornvarer. Disse holder deg lengre mett enn tilsvarende mengde fine. I tillegg inneholder de mye næringsstoffer. Velg grovt brød framfor loff. Spis kornblandinger uten tilsatt fett og sukker, pasta, ris, frukt, bær og grønnsaker. Kokte og ovnsbakte poteter framfor pommes frites, gratinerte poteter og potetsalater.

Det kan være en god ide å bli med på et organisert slankeopplegg dersom det finnes der du bor.

Hvorfor vente til høsten? Sommeren er en fin tid både mhp på tilgang av frukt/grønnsaker og for å være ute? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...