Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Etter noen som synes jeg gambler med helsa i den siste tråden min, ønsker jeg med dette å gi informasjon om den dietten jeg går på.

Den er altså slik at det er en proetinbasert, lavkalori diett. Den er komponert slik at man sikrer at kroppen får tilført alle vitaminer, proteiner, aminosyrer og annet den trenger for å fungere optimalt.

Meningen med den er å hjelpe de som lider av fedme - altså ikke de som har et par kilo for mye, men de som ellers løper økt risiko for sykdommer på grunn av overvekt.

Dietten er delt i fire faser. Først har man den fasen hvor man har et meget strengt kosthold som består av de spesialkomponerte produktene som inngår i dietten, sammen med en betydelig mengde grønnsaker. I denne fasen og i den neste går man raskt ned i vekt.

Neste fase (jeg har begynt rett på denne fasen fordi jeg forbrenner veldig mye kalirier og dermed trenger litt mer enn man ville fått i fase 1), innebærer at man begynner å lære seg å lage mat man fungerer godt med og introduserer det i dietten. Dette skjer ved at man begynner å spise middag igjen. Maten man da spiser består av rene råvarer, kjøtt, fisk, egg og masse grønnsaker. Så spiser man diettmåltider til de andre måltidene i løpet av dagen.

I fase tre begynner man en forsiktig innføring av sunne karbohydrater igjen. Da er man stort sett ferdig med vektnedgangen.

I fase fire er man normalvektig og over i et balansert, meget sunt kosthold.

Diebetikere som følger dette kostholdet kan som regel slutte med insulin - de blir friske. Dette kostholdet virker sterkt reduserende på fare for hjerte/kar sykdommer. Blodtrykk normaliserer seg og energinivået øker.

I hele prossessen slipper man å være sulten, og man tenker ikke så mye over mat lenger. Man blir mer som "vanlige mennesker".

Det er altså ikke slik at jeg sitter og spiser bløtkake med slanketryllemiddel mens blodårene tettes igjen av kolesterol, men det finnes både kake og noen desserter blant utvalget av måltider i denne kuren. Noe som er uvant for meg som ikke har kunnet spise noe søtt på mange år siden jeg ikke tåler sukker. Men jeg synes det er kjempedeilig å kunne spise noe til kaffeselskap jeg også, uten å måtte vite at det gir utslag på vekta etterpå.

Dette er altså en behandling mot fedme som foreskrives av lege, som følges nøye opp underveis og hvor man på ingen måte prøver å trylle eller jukse i det hele tatt. Dette er en vei til å få det forholdet til mat som andre har.

Og for ordens skyld - min overvekt kom ikke av sjokolade og potetgull. Jeg har ikke spist noen av delene på fire år. Mitt problem var én potet til middag og totalt fire skiver grovt brød per dag - jeg tåler nemlig ikke engang såpass med karbohydrater uten å legge på meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306093-informasjon-om-eurodiett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest liten løve

Hei :-) Først og fremst: Gratulerer med fint vekttap! Og ikke minst: Så flott at du har tatt tak i vektproblemene dine. Stå på videre!

Ikke bry deg om surmaget kritikk fra folk som ikke vet bedre. Vitenskapen går fremover og det tar tid før kunnskapen kommer til den store massen.

Gjest Valnøtt

Hei :-) Først og fremst: Gratulerer med fint vekttap! Og ikke minst: Så flott at du har tatt tak i vektproblemene dine. Stå på videre!

Ikke bry deg om surmaget kritikk fra folk som ikke vet bedre. Vitenskapen går fremover og det tar tid før kunnskapen kommer til den store massen.

Det er sant :-)

Det viktigste for meg er selvsagt at jeg har tatt av så mye som jeg har, og nå skal ta av resten ned til min normalvekt.

Så jeg trener og spiser sunt og følger greia mi jeg, så får resten synes hva de vil. Men det er trist at de slenger ut påstander uten å vite hva de snakker om fordi andre kanskje kunne blitt oppmuntret av at det er hjelp å få for overvekt, men så blir det ikke noe av med all kritikken.

Gjest Kayia

Jeg har en venninne som gikk på en ketolysekur, og syns jeg kjenner igjen hennes glede og motivasjon i det du skriver her for tiden! :)

I hennes tilfelle ga det raske vekttapet et puff i riktig retning, og hele livsstilen endret seg etterhvert. I dag er hun både langt mer fysisk aktiv enn før, og hun har et langt sunnere og mer variert kosthold enn før. Det er fremdeles slik at hun passer seg for store porsjoner raske karbohydrater, men hun er på ingen måte fanatisk heller.

Mitt råd er derfor; Ikke bry deg om de som kaster litt misunnelige blikk mot ditt vekttap du.;) Lykke til videre! :)

Gjest liten løve

Det er sant :-)

Det viktigste for meg er selvsagt at jeg har tatt av så mye som jeg har, og nå skal ta av resten ned til min normalvekt.

Så jeg trener og spiser sunt og følger greia mi jeg, så får resten synes hva de vil. Men det er trist at de slenger ut påstander uten å vite hva de snakker om fordi andre kanskje kunne blitt oppmuntret av at det er hjelp å få for overvekt, men så blir det ikke noe av med all kritikken.

Tror nok det når inn uansett :-) Det har lenge blåst en ny vind over landet hva gjelder kosthold, og i dag snakker til og med offentlig ansatte ernæringsfysiologer om insulinresistens, glykemisk indeks og om at vi spiser for mye brød og for lite grønnsaker.

Fortsett bare du med ditt. Du har svært dyktige leger bak deg og du har klart det før og klarer det igjen. Selv om metoden er mer lettvint denne gangen så er innholdet i kosten det samme og kanskje til og med bedre. Den store utfordringen blir vell å fortsette å holde kostholdet strikt hva gjelder stivelse og sukker når du må overta matlagingen helt selv. Men det klarer du det og :)

Gjest Valnøtt

Jeg har en venninne som gikk på en ketolysekur, og syns jeg kjenner igjen hennes glede og motivasjon i det du skriver her for tiden! :)

I hennes tilfelle ga det raske vekttapet et puff i riktig retning, og hele livsstilen endret seg etterhvert. I dag er hun både langt mer fysisk aktiv enn før, og hun har et langt sunnere og mer variert kosthold enn før. Det er fremdeles slik at hun passer seg for store porsjoner raske karbohydrater, men hun er på ingen måte fanatisk heller.

Mitt råd er derfor; Ikke bry deg om de som kaster litt misunnelige blikk mot ditt vekttap du.;) Lykke til videre! :)

Takk :-)

Jeg er ganske sikker på at dette virker jeg også. Har jo tatt av over førti kilo allerede... Men nå var det altså ut med brødskivene og poteten også for å komme videre ned, og da tikker vekta nedover igjen :-)

Det er fantastisk at vitenskapen har kommet dit at det er hjelp å få for de som ikke er flinke til å gå kjempesultne resten av livet også!

Annonse

Du skriver her inne som om du eier sannheten om hvordan man skal gå ned i vekt. jeg har selv gått ned over 40 kg ved hjelp av Grete Roede kurs og spist mye karbohydrater som potet og brød.

Hun skriver ikke den eneste sannheten om hvordan man kan gå ned i vekt. Hun skriver sannheten om hvordan hun går ned i vekt. Og hun deler sine gode erfaringer med oss andre. Det er flott! Det som passer for henne passer sikkert for mange andre også. På samme måte som Grete Rhode dietten sikkert er den riktige for mange. Jeg syns det er flott at alle som har gode erfaringer deler dem, så får hver enkelt finne ut hva som passer best for dem selv.

Gjest Valnøtt

Du skriver her inne som om du eier sannheten om hvordan man skal gå ned i vekt. jeg har selv gått ned over 40 kg ved hjelp av Grete Roede kurs og spist mye karbohydrater som potet og brød.

Det her er hvordan det fungerer best for meg. Du har vært kjempeflink med et annet opplegg og kommet i mål - gratulerer :-)

Gjest Valnøtt

Får du dietten av vanlig fastlege eller måtte du få tak i andre leger?

Man kan få den av fastlegen også, men jeg har valgt å gå til spesialist på denne kostholdsløsningen. Jeg er dessverre altfor flink til å argumentere for meg til at jeg unner min snille, gode fastlege å holde ut med meg mens jeg slanker... *s*

Dersom fastlegen ikke kjenner til dietten, kan han kontakte dr Lindbergs klinikk og få informasjon om hvilke prøver som skal tas, hvordan den skal følges opp osv.

Gjest Valnøtt

Mens jeg har en ekspert på Grete Roede her - har ikke de også begynt å tillate mer proteiner og kuttet ut loff og sånt nå?

Mener å huske at maten der har fått en Fedon-dreining etterhvert, men jeg kan jo ha hørt helt feil.

Gjest Valnøtt

Nå maser jeg.... Beklager.

Jeg kikket på noen av svarene jeg har gitt andre. De er gitt i beste mening, de er velmente og det er råd jeg vet at vil virke. Mener du da at jeg skal la være å svare hvis noen spør omnoe jeg kan noe om, eller er du sur fordi du ikke har lagt inn svar selv om de metodene du har god effekt med?

Jeg tror ikke det er uhøflig å svare hvis du vet svar på noe som noen spør om? Selvom det kan være alternative løsninger også.

Annonse

Sofies mamma

Mens jeg har en ekspert på Grete Roede her - har ikke de også begynt å tillate mer proteiner og kuttet ut loff og sånt nå?

Mener å huske at maten der har fått en Fedon-dreining etterhvert, men jeg kan jo ha hørt helt feil.

Kan absolutt ikke sies at det er en fedon-dreining på GR-kursene. Man spiser veldig mye karbohydrater i forhold. Loff var ikke anbefalt på de gamle kursene heller. Største forskjellen er at man spier flere kalorier nå enn før og flere går mer ned i vekt...

Gjest liten løve

Det synes ikke jeg er riktig. Dere som har gått Grete Roede har eid sannheten veldig lenge og må tåle at det etterhvert kommer frem at det er flere veier til målet.

Gjest Valnøtt

Kan absolutt ikke sies at det er en fedon-dreining på GR-kursene. Man spiser veldig mye karbohydrater i forhold. Loff var ikke anbefalt på de gamle kursene heller. Største forskjellen er at man spier flere kalorier nå enn før og flere går mer ned i vekt...

Takk for informasjonen :-)

Vet du også noe om hvordan tallene er for de som har gått ned i vekt etter en stund? Blir de kvitt fettet for godt eller går de opp igjen på sikt? Har en dame i nabolaget som går på GR kurs to ganger i året, og hver gang hun tar en pause så synes det for å si det sånn. Er igrunnen derfor jeg aldri prøvde det.

Sofies mamma

Takk for informasjonen :-)

Vet du også noe om hvordan tallene er for de som har gått ned i vekt etter en stund? Blir de kvitt fettet for godt eller går de opp igjen på sikt? Har en dame i nabolaget som går på GR kurs to ganger i året, og hver gang hun tar en pause så synes det for å si det sånn. Er igrunnen derfor jeg aldri prøvde det.

Det er helt sikkert veldig individuelt. Ingen måter å gå ned på fungerer hvis man faller tilbake til det gamle etterpå.

Men det jeg vet med sikkerhet er at GR-kursholderne banker inn fra dag 1 at "hold vekten"-kurset er det viktigste kurset. Og minner stadig om at den største jobben er å holde vekten, ikke å gå ned.

Hvis man fortsetter i samme tralten som på kursene holder man vekten enkelt, faller man tilbake til gamle og dårlige vaner kommer fett og kilo raskt tilbake.

Jeg er vel en av dem som tror på at uansett hvilket av de tre næringsgruppene fett, karbohydrater eller proteiner du kutter ut, vil du gå ned i vekt! Men proteiner er ve det kroppen trenger mest av, så det er ikke spesielt lurt å kutte ut dem! Men at du går ned i vekt av å kutte karbohydratene er jeg sikker på!

Men jeg MÅ bare spørre: klarer du å trene når du ikke tilfører karbo? Nå tenker jeg ikke på trening av typen rusletur i nabolaget, men f.eks. litt harde løpeturer?

Jeg tror nemlig at trening er roten til alt varig vekttap, og å trene litt hardt uten å fylle på med karbo synes jeg virker ødeleggende i det lange løp!

Ellers: gratulerer med flott vekttap!

mvh

Gjest Valnøtt

Jeg er vel en av dem som tror på at uansett hvilket av de tre næringsgruppene fett, karbohydrater eller proteiner du kutter ut, vil du gå ned i vekt! Men proteiner er ve det kroppen trenger mest av, så det er ikke spesielt lurt å kutte ut dem! Men at du går ned i vekt av å kutte karbohydratene er jeg sikker på!

Men jeg MÅ bare spørre: klarer du å trene når du ikke tilfører karbo? Nå tenker jeg ikke på trening av typen rusletur i nabolaget, men f.eks. litt harde løpeturer?

Jeg tror nemlig at trening er roten til alt varig vekttap, og å trene litt hardt uten å fylle på med karbo synes jeg virker ødeleggende i det lange løp!

mvh

Jeg trener hardt jeg - er aktiv med racersykkel på sommeren, og spinning flere ganger i uka på vinteren.

Etter at jeg gikk over på ketoseforbrenning har jeg satt pers rek på treningen to ganger - formen er på topp.

Også blir man ikke sliten eller går tom heller så lenge kroppen har fett å ta av så danner den bare de ketonene den trenger.

Men - de første dagene - ca tre dager - var det ikke aktuelt å trene da. Det tar et par dager for ketondannelsen å komme i gang og da er man slapp og sliten.

Gjest Valnøtt

mvh

Forresten - hvis du kutter fett og proteiner så går du ned i vekt da også - men da taper du mye muskler. Proteiner er noe kroppen må ha som den ikke klarer å danne selv, så da forsyner den seg av det lageret du har på kroppen når den skal forbrenne... Og det lageret det er musklene dine. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...