Gjest JEHo Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei, Jeg er en 32-åring som har trent mye i alle år. Tidligere mest løping, med en del sykling på sommeren, men nå handler det mest om sykling hele året, samt styrketrening i form av vektløfting om vinteren. Jeg trener ca. 4 ganger i uka, derav 3 som regel består av harde intervalløkter. Jeg trener med pulsmonitor og her kommer mitt problem inn. Fra tidligere løping husker jeg at for ca 6 år siden kom jeg opp i 190 slag i minuttet ved maks belastning og brukte dette som min makspuls. Senest i fjor er jeg sikker på at jeg relativt "enkelt" kom opp i 180 ved sykling. I år har jeg hatt "problemer" med å komme over 170 ved hard trening. Jeg har antatt en makspuls på meg selv mellom 180 og 185. Når jeg da trener intervaller med intensitet på mellom 85-95% har jeg slitt voldsomt. Det har blitt for tungt rett og slett. Jeg tok derfor i går en makspulstest etter oppskrift fra Polar. Tre drag/intervaller i oppoverbakke på sykkel. Hvert med høyere intensitet derav den siste på maks i ett minutt. Jeg kom da opp på 172 som makspuls og var da helt pumpa. Pulsen steg da ikke mer og jeg klarte absolutt ikke presse mer ut av kroppen. Dette virker for meg lavt. Kan jeg stole på denne målingen og dermed legge treningen etter dette tallet? Er ikke dette lavt for en på 32 år? Kan makspulsen være ulik for sykling mot løping? Dersom ja, og jeg oppnår en høyere makspuls ved løpetest, hvilke verdier bruker jeg da som makspuls som grunnlag for mine intervaller på sykkel? Jeg antar makspuls for sykkel. Setter pris litt informasjon, synspunkter og hjelp her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306220-overraskende-lav-makspuls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 I følge treneren på senteret jeg trener, så er veldig mye normalt når det gjelder makspuls. Både lav puls på unge mennesker, og høy makspuls på eldre. Gjennomsnittet ligger på ca. 220-alder. Det som virker litt merkelig er at makspulsen din har sunket så ekstremt som du forteller. Ut fra standarsformelen så skal jo makspulsen synke med ca. 1 slag pr. år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306220-overraskende-lav-makspuls/#findComment-2487739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det er ikke uvanlig at makspuls og for den saks skyld også anaerob terskel ligger ca. 10 slag lavere på sykkel enn ved løping. Sammenlikner man makspuls når man er 20 år med den man har som 32 åring ser man gjerne også en reduksjon på ca. 5 slag. Men når du nå beskriver din trening med mye vekter og mye intensitet, er det naturlig å lure på om du har neglisjert den "aerobe base trening". Rolig langkjøring, gjerne blanding, ski-,sykkel-løping er basis for å opprettholde den gode grunn (basis) kondisjonen. Blir det for lite av denne og for mye gammeldags "tempotrening" som intervaller, så ender det ofte med at man sliter på trening, anaerob terskel blir lavere og enderesultatet blir dårligere. Kanskje forklaringen er så enkel ?? Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306220-overraskende-lav-makspuls/#findComment-2488225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.