Gå til innhold

gjør det noe

Gjest hege

Anbefalte innlegg

jeg var i oslo igår og var sent hjemme. da var jeg kjempe sulten og spiste ca. 100 gram spaghetti med ketchup på kl. 23.00, idag angrer jeg så fælt at jeg nesten begynner og gråte, har nemlig lest et sted at jo mer mat en spiser sent på kvelden jo mer legger en på seg. gjør det noe at jeg spiste så mye så sent i går kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest miranda

Hei hege. Leste et annet sted på denne sida at det er det totale daglige kcaloriinntaket som avgjør om man legger på seg eller ikke, om man spiser disse kcaloriene seint eller tidlig på dagen spiller ingen stor rolle. Men for å holde forbrenningen på topp er det fornuftigst å spise mange små måltider i løpet av dagen istedenfor ett stort. Man har dessuten lov til å skeie ut litt iblant! Så ta det helt med ro du, vennen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei hege

Det gjør ingenting! Det er en myte at man legger på seg av mat som spises sent på kvelden. Problemet med store kveldsmåltid er gjerne at man sover dårligere. Dette gjelder ikke for alle, noen må ha mat på kvelden for å få sove.

For å legge på deg må det totale energiinntaket ditt være høyere enn forbruket. Samtidig må energiinntaket være høyere enn forbruket flere dager på rad dersom det skal resultere i en merkbar vektøkning. De aller fleste spiser mye mat noen dager og mindre andre dager. I gjennomsnitt over tid blir det akkurat passe slik at vekten holder seg stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...