Gjest fett nok Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Har trent variert, med hovedvekt på kondisjon i ca 20 år. Trener mest rolig, men konkurrerer en del på bra mosjonistnivå(slo beste dame, Anita Moen, den ene gangen jeg gikk Birkebeinerrennet). Trener 6-700 timer i året. Jeg er 38 år, 192 cm og 77 kg. Tror selv at jeg har idealvekt. BMI er 21. Fikk målt fettprosenten på en Omron BF500. Dette skal være en nøyaktiv måler, men jeg ble litt bekymret av resultatet. Skjelett-muskelmassen var høy 44%, mot snitt på 28 for menn. Viceralt fett er nivå 2, 1 til 9 skal være bra, mens 10 til 30 er høyt. Fettprosenten ble målt til 7,4. Er jeg for tynn? Er nesten aldri syk- 9 1/2 år på samme arbeisplass uten sykefravær. Spiser mest sunn hjemmelagd mat, bl.a. surdeigsbrød med bygg og rug med 60 % sammalt mel. Mest brød, med 1 egg om dagen, middag med grønnsaker nesten hver dag og et par epler. Med mitt aktivitetsnivå spiser jeg 5-7000 kcal/dag. Har aldri slanket meg, og håper du kan berolige meg med at dette ser greit ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306312-fettprosent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Kjære deg Ut i fra det du beskriver om egen helse ville jeg være svært fornøyd med eget resultat. Du er normalvektig, men slank, med en kroppsvekt som i stor grad består av muskelmasse. Du har klart å opprettholde et høyt, men regelmessig treningsnivå som du høres ut til å trives med. Kostholdet ditt vet jeg jo ikke så mye om, men at du velger grovt brød, grønnsaker og frukt hver dag er jo meget positivt. Pass også på å få i deg litt sunt fett (tran daglig, samt vegetabilsk olje og myk margarin til middag og evt. på brødskiven). Nøtter og avokado inneholder også sunne fettkilder. Bruk melk/ost/yoghurt - minst 3 porsjoner per dag, og sørg for en skikkelig porsjon (ca 200 g) med rent kjøtt/kylling/fisk til middag daglig. Bruk også gjerne slike proteinkilder på brødskivene. Du skriver du er bekymret for om fettprosenten din er for lav eller om du er for tynn. Som sagt er du slank, men ligger innenfor normalområdet på BMI-skalaen. Om du skulle legge på det et par kilo ville det selvfølgelig ikke skade, men det er ingen nødvendighet slik jeg ser det. "Normalverdier" for fettprosenten for menn i alderen 18-39 år er 8-20 %. Du ligger litt under dette, men det er ingen fare helsemessig. Din gode helse og manglende sykefravær bekrefter også at kroppen din trives slik den er i dag. All grunn til å forsette med den sunne livsstilen du allerede har altså :-) Med beste hilsen Vibeke Landaas 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/306312-fettprosent/#findComment-2489338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.