Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I stede for vanlige situps kan du også prøve omvendt situps. Du sitter da oppreist og senker ryggen kontrollert ned mot gulvet så langt du har kontroll - ikke helt ned i gulvet. Her må du også passe på at du bruker magen og ikke lårene til å holde igjen. Mellom hver "situps" skal du opp helt rett i ryggen.

En måte å gjøre øvelsen tyngre på er å veksle mellom enkle "situps" og å holde stillingen i 15-30 sekunder f.eks 10 enkle - hold, 5 enkle - hold, 5 enkle - hold og avslutt med 5 enkle.

Det høres blytungt ut....?

Fortsetter under...

Det høres blytungt ut....?

Men lettere å få til riktig enn vanlige situps!

Glemte å skrive at du holder armene fremfor deg og blir det for tungt i starten kan du føre hendene opp og ned langs låret med bevegelsen for litt støtte. Pust inn når du går ned og ut når du går opp.

Øvelse gjør mester,så det er bare å sette igang :-D

Annonse

Du trenger ikke å gå langt opp. Dersom du tenker at hodet skal opp mot taket (ikke krøll ryggen og se ned mot knærne) så tar dette godt på magen.

Generelt liker jeg sit-ups på ball mye bedre. Det tar kjempebra:-)

Spørs om jeg må investere i en ball, får se hva jeg får til bursdagen... ;o)

Spørs om jeg må investere i en ball, får se hva jeg får til bursdagen... ;o)

Det er en voldsom investering. Mange steder selger de den for ca. 100,-.

I tilleg til ordinære sit-ups kan du bruke den til mange andre øvelser. Bl.a. å bare sitte på den. Det styrker midjen, og hjelper til med å forebygge ryggproblemer:-)

Det finnes veldig mange gode øversel. På treninga har de egne timer hvor de kun bruker denne ballen.

Det er en voldsom investering. Mange steder selger de den for ca. 100,-.

I tilleg til ordinære sit-ups kan du bruke den til mange andre øvelser. Bl.a. å bare sitte på den. Det styrker midjen, og hjelper til med å forebygge ryggproblemer:-)

Det finnes veldig mange gode øversel. På treninga har de egne timer hvor de kun bruker denne ballen.

Joda, men jeg har snart runddag og har da ønsket meg gavekort på G-sport skjønner du. :o) Derfor tenkte jeg å vente litt ennå og kanskje kjøpe en skikkelig en om jeg først skal kjøpe.

Joda, men jeg har snart runddag og har da ønsket meg gavekort på G-sport skjønner du. :o) Derfor tenkte jeg å vente litt ennå og kanskje kjøpe en skikkelig en om jeg først skal kjøpe.

Tror faktisk ikke at det er så stor kvalitetsforskjell på disse. Men greit å ønske seg alikevel:-)

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Valnøtt

Jeg digger situps :-)

Greia er å presse korsryggen ned mot underlaget - tenke at du har et lodd nederst på magen. Da får du tak i de riktige musklene. Du trenger ikke gå så høyt opp med overkroppen.

Men et godt tips - løft bena. Da blir det mye tyngre og det blir lettere å få tak i riktig muskel uten at du trenger ekstrautstyr.

Jeg pleier å kjøre serier på femten vanlige, så femten med bena opp, men bøyde knær, så femten med strake ben opp. Jeg bruker ca nitti graders vinkel i hofta.

Er også kjempefint å legge ene foten over det andre kneet og ta diagonale situps for å få tak i de skrå musklene på siden. (Eh... vet ikke om den fremsto helt klart...?) Da skal bena opp, rett vinkel i kneet, foten på gulvet. På det andre benet legger man så ankelen mot kneet til det benet som støttes mot gulvet. Så løfter man til albuen på motsatt side av det benet man har lagt oppå det andre møter det løftede kneet. Femten på hver side der også - deretter gjenta hele greia en gang til, så er magen glad og fornøyd :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...