Gå til innhold

6mnd. og vil ikke spise - mye nattevåk

PlayPolo

Anbefalte innlegg

Min vesle datter på 6mnd. vil ikke ta til seg annen mat enn den hun får av meg. Jeg har prøvd det meste, - og det eneste hun vil ha av annen mat er yoghurt og is. Melkemat skal de vel helst ikke ha under ett år, - så da er jeg like langt. Problemet er at hun vil ha nuss ca. hver annen time i løpet av natten. Dette blir litt slitsomt i lengden, -men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få henne til å spise. Hun biter gommene HARDT sammen, snur på hodet og vrenger seg for å komme bort fra det hun ikke vil ha. Hun kan ofte ta 2-3 små biter før dette skjer, - men så er det BOM stopp. Tåteflaske er det enda verre med!! Trenger sårt til gode råd. Skal jeg slutte å gi henne om naten for å få henne så sulten at hun spiser om dagen? Må jeg bare ta tiden til hjelp? Kan jeg gi henne melkemat selv om hun er bare 6mnd.? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei PlayPolo

De fleste barn vil tåle litt kumelk fra 1/2 års alder. Velg gjerne syrlige melkeprodukter som kefir og yoghurt naturell (fruktyoghurt er tilsatt mye sukker) eller H-melk. La henne drikke av kopp. Dette skal bare være et lite tillegg, og du skal fortsette med ammingen evt gi morsmelkerstatning fram til 1 års alder. Du skal gå langsomt fram med nye type mat. La henne få smake noen få skjeer og slutt dersom hun snur seg bort og gir signal om at hun ikke vil ha mer. Forsøk igjen ved neste måltid, men unngå tvang. Mhp problemene om natten må du forsøke deg fram. Forsøk å gi henne en kopp vann da hun kanskje er tørst. Mat skal hun nå få nok av på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...