Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en gutt på 25 år som for tiden går på yrkesrettet attføring (tidligere rehabiliteringspenger). Da jeg ringte NAV for å høre om mulighetene for ung ufør tillegget fikk jeg opplyst at dette var for de som var uføretrygdet som aldri hadde hatt jobb eller hadde noe mulighet til å komme i jobb.

Stemmer dette?

Gjest xbellax
Skrevet

"Da jeg ringte NAV for å høre om mulighetene for ung ufør tillegget fikk jeg opplyst at dette var for de som var uføretrygdet som aldri hadde hatt jobb eller hadde noe mulighet til å komme i jobb." Dette er rent bullshit. Ung ufør har med alder å gjøre, før fyllte 25 eller noe sånn tror jeg det er.

Gjest xbellax
Skrevet

"Da jeg ringte NAV for å høre om mulighetene for ung ufør tillegget fikk jeg opplyst at dette var for de som var uføretrygdet som aldri hadde hatt jobb eller hadde noe mulighet til å komme i jobb." Dette er rent bullshit. Ung ufør har med alder å gjøre, før fyllte 25 eller noe sånn tror jeg det er.

men du kan jo ikke få ung ufør om du går på rehab?

Gjest mandolina
Skrevet

Ung ufør er ikke noe tillegg men en beregningsmåte.

"Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse mv.

Rehabiliteringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget for rehabiliteringspenger. Minste årlige ytelse er 1,8 ganger grunnbeløpet. Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet. Rehabiliteringspenger utbetales for 5 dager pr. uke.

Det gis barnetillegg til den som forsørger barn. "

Dette iflg. informasjon på NAV.no

http://www.nav.no/page?id=291

Skrevet

Ung ufør er ikke noe tillegg men en beregningsmåte.

"Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse mv.

Rehabiliteringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget for rehabiliteringspenger. Minste årlige ytelse er 1,8 ganger grunnbeløpet. Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet. Rehabiliteringspenger utbetales for 5 dager pr. uke.

Det gis barnetillegg til den som forsørger barn. "

Dette iflg. informasjon på NAV.no

http://www.nav.no/page?id=291

Ettersom jeg kan skjønne ut fra det som står på NAVs hjemmesider så burde jeg være beregnet som ung ufør da jeg gikk på rehabiliteringspenger. Nå er jeg over på yrkesrettet attføring da burde vel de samme reglene gjelde? Burde jeg ta kontakt med en advokat angående dette? Det er tydeligvis feil det jeg fikk opplyst fra NAV.

Skrevet

men du kan jo ikke få ung ufør om du går på rehab?

Jo, det er det man kan. Ettersom jeg skjønte på det som sto på NAVs hjemmesider: "Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år pga varig eller alvorlig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minste ytelse 2,4 ganger grunnbeløpet". Er det da et tolkningsspørsmål om jeg har nedsatt arbeidsevne eller ikke? Hva betyr egentlig dette? Jeg har en varig psykisk sykdom som jeg neppe kommer til å bli helt frisk av, som er klart dokumentert, da burde jo dette gjelde for meg også. Burde det ikke?

Skrevet

Takk for artikkelen. Ettersom jeg kan skjønne ut fra denne artikkelen så er jeg berettiget å bli vurdert som ung ufør. Dette tror jeg ikke er blitt gjort. Jeg burde kanskje be NAV om å få se saksmappen min?

Ja, jeg krever det samme selv. Lykke til.

Gjest xbellax
Skrevet

Jo, det er det man kan. Ettersom jeg skjønte på det som sto på NAVs hjemmesider: "Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år pga varig eller alvorlig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minste ytelse 2,4 ganger grunnbeløpet". Er det da et tolkningsspørsmål om jeg har nedsatt arbeidsevne eller ikke? Hva betyr egentlig dette? Jeg har en varig psykisk sykdom som jeg neppe kommer til å bli helt frisk av, som er klart dokumentert, da burde jo dette gjelde for meg også. Burde det ikke?

Jeg kan rett og slett ikke nok om dette til å svare deg. Det du bør gjøre er å avtale et møte med en saksbehandler på nav og få ordentlig gjennomgang av dette. Ikke ta en telefon, men be om et møte.

Gjest liten løve
Skrevet

Det er riktig at loven er slik dere beskriver lengre ned, men den praktiske anvendelsen av loven er slik du har blitt fortalt på NAV. Du skal være så syk at det kan sidestilles med å være født ufør og aldri ha en mulighet til å komme seg i arbeid.

Gjest mandolina
Skrevet

Ettersom jeg kan skjønne ut fra det som står på NAVs hjemmesider så burde jeg være beregnet som ung ufør da jeg gikk på rehabiliteringspenger. Nå er jeg over på yrkesrettet attføring da burde vel de samme reglene gjelde? Burde jeg ta kontakt med en advokat angående dette? Det er tydeligvis feil det jeg fikk opplyst fra NAV.

I og med at du går på yrkesrettet attføring blir sykdommen din sikkert ikke regnet som "alvorlig og varig", slik teksten sier.

"Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet."

Hilsen

Gjest Seifel
Skrevet

''Jeg har en varig psykisk sykdom som jeg neppe kommer til å bli helt frisk av''

Skjønner ikke hvordan kan slå seg til ro med at de aldri kommer til å bli frisk. I allefall når det er snakk om psykisk sykdom. Litt annerledes om du er lam fra nakken og ned, liksom.

Gjest mandolina
Skrevet

''Jeg har en varig psykisk sykdom som jeg neppe kommer til å bli helt frisk av''

Skjønner ikke hvordan kan slå seg til ro med at de aldri kommer til å bli frisk. I allefall når det er snakk om psykisk sykdom. Litt annerledes om du er lam fra nakken og ned, liksom.

Nedenfor finnes beskrivelse av to forskjellige typer psykisk sykdom, som en ikke blir frisk av.

Informasjonen er hentet fra Wikepedia

"Schizofreni (fra gresk schizo, «splittet» og phrenos, «sinn») er en alvorlig psykiatrisk sykdom med kronisk og svingende forløp, som ofte debuterer i ung voksenalder"

"Bipolar lidelse er en psykiatrisk diagnose der det karakteristiske er at pasienten opplever store svingninger i stemningsleiet, i form av forskjellige kombinasjoner av depresjon, mani, hypomani og blandede episoder. Stemningssvingningene vil ofte gi betydelig ubehag for pasienten, eller redusere evnen til å fungere godt sosialt."

Hilsen

Gjest Seifel
Skrevet

Nedenfor finnes beskrivelse av to forskjellige typer psykisk sykdom, som en ikke blir frisk av.

Informasjonen er hentet fra Wikepedia

"Schizofreni (fra gresk schizo, «splittet» og phrenos, «sinn») er en alvorlig psykiatrisk sykdom med kronisk og svingende forløp, som ofte debuterer i ung voksenalder"

"Bipolar lidelse er en psykiatrisk diagnose der det karakteristiske er at pasienten opplever store svingninger i stemningsleiet, i form av forskjellige kombinasjoner av depresjon, mani, hypomani og blandede episoder. Stemningssvingningene vil ofte gi betydelig ubehag for pasienten, eller redusere evnen til å fungere godt sosialt."

Hilsen

Er vel derfor det finnes medisiner?

Gjest mandolina
Skrevet

Medisin kurerer ikke varige psykiske sykdommer, de demper bare symptomene, og de gir store bivirkninger, det er ikke alltid at pasientene tåler bivirkningene av medisinene.

Så enkelt er ikke RL.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Svaret kom under feil innlegg, så jeg gjentar det her:

Medisin kurerer ikke varige psykiske sykdommer, de demper bare symptomene, og de gir store bivirkninger, det er ikke alltid at pasientene tåler bivirkningene av medisinene.

Så enkelt er ikke RL.

Skrevet

For å holde sykdommen i sjakk.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det var nok ikke bare bullshit. For å bli beregnet ut fra ung ufør må man være født ufør eller få arbeidsevnen nedsatt med 50 % eller mer før fylte 26 år. Det er et av kriteriene.

Gjest xbellax
Skrevet

Det var nok ikke bare bullshit. For å bli beregnet ut fra ung ufør må man være født ufør eller få arbeidsevnen nedsatt med 50 % eller mer før fylte 26 år. Det er et av kriteriene.

Ja selvsagt, det vet jeg, det var også noe av det jeg skrev. Jeg tenkte mer på om du fikk ung uføre tillegg når du gikk på rehab.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...