Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Geoje_si

Hei! Jeg er en etterhvert aktiv og sprek dame på 37 år som strever med å gå ned i vekt. Jeg trener stavgang 3-5 ganger per uke der jeg går minimum 1 time hver gang. Formen er etterhvert blitt svært så god og jeg har målt pulsfall fra topp-puls 178 ned til akseptable 130 på ett minutt nylig. Makspuls ligger på ca 190 og hvilepuls på ca 70. Jeg prøver etter beste evne å leve sunt og jeg er sikker på at inntaket er mindre enn uttaket på ukesbasis, men vekten har nå stått fullstendig stille siden jul. Jeg er 176 cm høy. I september, da jeg begynte med stavgang, var vekten hele 103 kg. Den gikk relativt rask ned til 95 kg og der står jeg bom stille. Jeg kan gå ned til ca 94 og opp til 96. Jeg har ikke lyst til å begynne med karbofattig kosthold - jeg vil leve normalt og vanlig med en og annen utskeielse, med litt vin og litt sjokolade når det passer sånn. Langt fra hver dag, bare så det er sagt. Jeg vil ta hensyn til familien min også. Jeg føler meg ikke tykk. Jeg er str 44 i klær og har en livvidde på 84 cm og er 107 rundt baken. Men jeg synes det er irriterende at jeg ikke går ned i vekt! Jeg sliter med høyt blodtrykk og samler raskt væske i kroppen. Jeg får medisiner for dette. Legen har ingen god forklaring på hvorfor jeg ikke går ned i vekt. Noen tips? Jeg har forsøkt "alt", synes jeg. Jeg har hatt uker der jeg skriver ned kaloriinntaket og det ligger stort sett på snitt 16-1800 per dag. Jeg vet jeg kan pine meg ned i vekt med NULL sukker, null vin, null utskeielser over lang tid, men slik kan jeg ikke leve på sikt og derfor vil jeg gå opp igjen. Jeg har hatt tre store slankekurer før der jeg har gått ned 15-25 kg, men går altså opp igjen etter 2-3 år pga at jeg ikke klarer å leve et så asketisk liv som tydeligvis må til for meg. Er jeg "fordømt" til å leve med en BMI som min?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307103-trener-mye-st%C3%A5r-fast-p%C3%A5-vekten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Så flink du er, den trimmen virker jo uansett positiv for kroppen din, med tanke på hjerte/lunger osv., så det er absolutt ikke forgjeves selv om vekta står stille.

Hva stillestående vekt angår: Du har kontroll på kaloriinntaket ditt, men hvordan fordeler du kaloriene på dagen? Og hva spiser du?

Siden du trimmer godt, så kan du ha omdannet fett til muskler. Bruker du målebåndet jevnlig? Jeg ser at jeg ikke går fort ned i vekt (går på Grete Roede), men jeg minker drastisk i cm. Og det er heftig gøy! 1 kg fett tar mye mer plass enn 1 kg muskler, men tyngen er jo lik.

Gjest Geoje_si

Så flink du er, den trimmen virker jo uansett positiv for kroppen din, med tanke på hjerte/lunger osv., så det er absolutt ikke forgjeves selv om vekta står stille.

Hva stillestående vekt angår: Du har kontroll på kaloriinntaket ditt, men hvordan fordeler du kaloriene på dagen? Og hva spiser du?

Siden du trimmer godt, så kan du ha omdannet fett til muskler. Bruker du målebåndet jevnlig? Jeg ser at jeg ikke går fort ned i vekt (går på Grete Roede), men jeg minker drastisk i cm. Og det er heftig gøy! 1 kg fett tar mye mer plass enn 1 kg muskler, men tyngen er jo lik.

Takk for svar! Ja, jeg vet at det er positivt med all treningen og det er også derfor jeg ikke stopper med det.

Lenge virket "målebåndtrikset" og jeg gikk ned i cm, men nå har det også stoppet helt opp.

Jeg spiser jevnt og trutt utover dagen og har hovedmåltider og mellommåltider. Jeg brukte vektklubben.no sin kaloriteller da jeg skrev opp det jeg spiste og hadde god score på både vann og grønnsaker og hjertemat. Frokost hver morgen, frukt før lunsj, brødmat/stor salat/fisk til lunsj, vanlig middag - mye grill og et lett kveldsmåltid. Det er hverdagen. I helgen blir det oftere litt vin og litt snop - det skal jeg innrømme. Men slik var det jo da jeg gikk ned de første 8 kg også. Nå står bare alt helt stille.

:o(

Gjest Geoje_si

Takk for svar! Ja, jeg vet at det er positivt med all treningen og det er også derfor jeg ikke stopper med det.

Lenge virket "målebåndtrikset" og jeg gikk ned i cm, men nå har det også stoppet helt opp.

Jeg spiser jevnt og trutt utover dagen og har hovedmåltider og mellommåltider. Jeg brukte vektklubben.no sin kaloriteller da jeg skrev opp det jeg spiste og hadde god score på både vann og grønnsaker og hjertemat. Frokost hver morgen, frukt før lunsj, brødmat/stor salat/fisk til lunsj, vanlig middag - mye grill og et lett kveldsmåltid. Det er hverdagen. I helgen blir det oftere litt vin og litt snop - det skal jeg innrømme. Men slik var det jo da jeg gikk ned de første 8 kg også. Nå står bare alt helt stille.

Jeg kan i tillegg si at jeg tar Vitaepro og Omega-3.

Jeg velger grovt og fiberrikt brød (speltbrød) og fullkornris/pasta.

Gjest ViViola

Kanskje du spiser for magert i forhold til hva du forbruker? Har du regnet ut mer nøyaktig kaloribehovet ditt?

Ellers er det vel ganske vanlig at man har stopp i vektnedgangen, særlig når man er fornuftig i matveien og ikke raser ned.

Synes uansett du er kjempeflink, jeg!

:-)

Kanskje du spiser for lite. Tror det er viktig at man ser på kaloriinntak etter trening. Altså du spiser for 2000. Trener bort 600. Har et kalorinntak etter trening på 1400, hvis det f.eks er det som er anbefalt deg.. Ser mange ikke vil gjøre dette, men jeg synes kaloriinntaket på vektklubb er skremmende lavt. Man trenger mat og sunn mat.

Annonse

Gjest bareentanke

Du er jo superflink og trener godt :) Men noen ganger kan det være lurt og trene litt annerledes enn det kroppen har vent seg til.

Altså bytte ut stavgangen med litt jogging hvor du holder pulsen på et sted mellom 145-160 over tid eller hard intervalltrening 4x4 minutter 1 eller 2 ganger i uken.

Gjest Geoje_si

Du er jo superflink og trener godt :) Men noen ganger kan det være lurt og trene litt annerledes enn det kroppen har vent seg til.

Altså bytte ut stavgangen med litt jogging hvor du holder pulsen på et sted mellom 145-160 over tid eller hard intervalltrening 4x4 minutter 1 eller 2 ganger i uken.

Hei og takk for innspill.

Jeg kan ikke jogge pga skader i knær og legger - jeg er rett og slett for tung - og jeg legger inn intervaller, ofte i motbakkene.

Det jeg har tenkt litt på er å supplere med styrketrening med ball og strikk, men der har "dørstokkmila" vært lang, ja.

Gjest Geoje_si

Kanskje du spiser for lite. Tror det er viktig at man ser på kaloriinntak etter trening. Altså du spiser for 2000. Trener bort 600. Har et kalorinntak etter trening på 1400, hvis det f.eks er det som er anbefalt deg.. Ser mange ikke vil gjøre dette, men jeg synes kaloriinntaket på vektklubb er skremmende lavt. Man trenger mat og sunn mat.

Hvis man spiser for lite så drar forbrenningen seg ned på et lav-nivå. Jeg har brukt pulsklokka og målt forbrenning i løpet av en dag - på 12 timer hadde jeg forbrent rundt 1700 kcal på en dag uten noen trening, men i vanlig aktivitet en lørdag med litt handling og litt småjobbing i huset. Dvs at jeg tipper de restrerende 12 timene, som jo inneholder søvn, vi ha minimum 500 kcal og summen blir da 2300 kcal forbrent i løpet av en dag.

Derfor bør et gjennomsnittlig kcal inntak på 16-1800 kcal på dager uten trening og noe mer i dagene med trening definitivt ikke være for lite for å gå ned i vekt.

500 kcal i underskudd per dag = 3500 kcal per uke og det tilsvarer en halv kilo tap i vekt. Det skal være akkurat passe i følge ekspertene.

Gjest ViViola

Hei og takk for innspill.

Jeg kan ikke jogge pga skader i knær og legger - jeg er rett og slett for tung - og jeg legger inn intervaller, ofte i motbakkene.

Det jeg har tenkt litt på er å supplere med styrketrening med ball og strikk, men der har "dørstokkmila" vært lang, ja.

Ball og strikk er jo bare ultrakjedelig! Men veldig virkningsfullt...

Ball: Jeg sitter gjerne foran TV'n på min; da må jeg jo sitte uansett, og sitter jeg på ballen så trener jeg jo magen.

Strikk litt det samme, jeg står i stua og glor på idiotkassa - da merkes det ikke helt hvor kjipt det er.

Ser at du ikke er noen joggeperson, men hva med å sykle? Det gir i alle fall meg puls så det holder, og i tillegg er sykkel et framkomstmiddel. Ikke "bare trening", liksom.

Jeg er 36 år og opplever også at det virker som om jeg kan spise mindre med alderen enn jeg kunne før. Syns jeg kan spise lite uten å legge på meg selv om jeg trener 3 ganger pr uke. Jeg jogger - sykler - eller trener på elipsemaskin.

Nå er jeg ikke på noen slankekur - men merker bare at jeg kan spise mindre enn før hvis jeg vil holde vekten.

Kan du trene på elipsemaskin? Det er mye mindre belastende for kroppen - samtidig som du kan få en høy puls! Nesten som jogging. Og så er det faktisk ganske gøy også - mye mer gøy enn en trimsykkel.

Bra at du trener så mye :-)

Slik jeg ser det, så har du for høyt kaloriinntak. Hvis du vil gå ned ytterligere så kan det hjelpe å føre logg noen uker til, vær helt nøye med å veie hva du spiser slik at kaloriberegningen blir nøyaktig. (For de fleste vil det også være slik at inntaket blir noe lavere i perioder med loggføring.

Vi er forskjellige i forhold til både hvor fort vi legger på oss, hvor mye vi forbrenner osv. osv. Det betyr at noen må legge ned vesentlig større innsats enn andre for å gå ned i vekt. Men vi er ikke "dømt" til å ha en såpass høy BMI som du fortsatt har.

Lykke til :-)

Gjest liten løve

Hvis man spiser for lite så drar forbrenningen seg ned på et lav-nivå. Jeg har brukt pulsklokka og målt forbrenning i løpet av en dag - på 12 timer hadde jeg forbrent rundt 1700 kcal på en dag uten noen trening, men i vanlig aktivitet en lørdag med litt handling og litt småjobbing i huset. Dvs at jeg tipper de restrerende 12 timene, som jo inneholder søvn, vi ha minimum 500 kcal og summen blir da 2300 kcal forbrent i løpet av en dag.

Derfor bør et gjennomsnittlig kcal inntak på 16-1800 kcal på dager uten trening og noe mer i dagene med trening definitivt ikke være for lite for å gå ned i vekt.

500 kcal i underskudd per dag = 3500 kcal per uke og det tilsvarer en halv kilo tap i vekt. Det skal være akkurat passe i følge ekspertene.

Synes ikke du skal stole på pulsklokka. Det er vedlig lite sannsynlig at du faktisk forbrenner 2300 kalorier på et døgn uten trening.

Annonse

Synes ikke du skal stole på pulsklokka. Det er vedlig lite sannsynlig at du faktisk forbrenner 2300 kalorier på et døgn uten trening.

Vet ikke om det er så usannynlig. De mener jo at en kvinne skal ligge på rundt 2000 kcal. Og det er vel fordi det er det man forbrenner. Og er man tyngre forbrenner man vel mer.

Gjest Geoje_si

Jeg er 36 år og opplever også at det virker som om jeg kan spise mindre med alderen enn jeg kunne før. Syns jeg kan spise lite uten å legge på meg selv om jeg trener 3 ganger pr uke. Jeg jogger - sykler - eller trener på elipsemaskin.

Nå er jeg ikke på noen slankekur - men merker bare at jeg kan spise mindre enn før hvis jeg vil holde vekten.

Kan du trene på elipsemaskin? Det er mye mindre belastende for kroppen - samtidig som du kan få en høy puls! Nesten som jogging. Og så er det faktisk ganske gøy også - mye mer gøy enn en trimsykkel.

Jeg har en elipsemaskin på loftstua og den brukes til avveksling, når jeg har litt dårlig tid eller når det er møkkavær ute - selv om jeg har vært flink å gå ut i nesten all slags vær. Minus 14 på det kaldeste i vinter. Da gikk det sent...

Jeg trener også elipsemaskin når jeg en sjelden gang i mellom går på treningssenteret vi er så heldige å ha på jobben. Knallfin trening der man virkelig kan ligge på høy puls lenge.

Ja, man legger lettere på seg med årene og må være mer forsiktig, men det mener jeg at jeg er. Vi får se hva eksperten sier. Jeg har betalt for svar, så det er å håpe at jeg får noen gode råd derfra.

Gjest Geoje_si

Med 95 kg på kroppen så er det ikke så usannsynlig. Jeg har gjort beregninger i ulike kalkulatorer som tyder på at det er riktig nivå.

Gjest Geoje_si

Bra at du trener så mye :-)

Slik jeg ser det, så har du for høyt kaloriinntak. Hvis du vil gå ned ytterligere så kan det hjelpe å føre logg noen uker til, vær helt nøye med å veie hva du spiser slik at kaloriberegningen blir nøyaktig. (For de fleste vil det også være slik at inntaket blir noe lavere i perioder med loggføring.

Vi er forskjellige i forhold til både hvor fort vi legger på oss, hvor mye vi forbrenner osv. osv. Det betyr at noen må legge ned vesentlig større innsats enn andre for å gå ned i vekt. Men vi er ikke "dømt" til å ha en såpass høy BMI som du fortsatt har.

Lykke til :-)

Jeg vet jo egentlig akkurat hva som må til og jeg er viss på at jeg kan pine meg ned noen flere kilo med en pinlig nøyaktig logg av kcal og null utskeielser. Men det spørs om det er verd det - jeg må sannsynligvis leve på "evig" slankekur med total fokus på all inntakk for evig tid om jeg skal ha noe håp om å ligge på 75-80 kg som det jeg egentlig vil leve med. Håpet var at all treningsmengden skulle hjelpe til slik at jeg kunne tåle et mer løst opplegg uten den evige fokusen på hva jeg spiser. Men det ser ikke slik ut. :o(

Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog

Med så mye trening er det jo ingen tvil om at du er i god form! Med en vekt på 95 kilo har du en BMI på 30, og din liv-hofte ratio er 0,78. Disse tallene viser at du har noen kilo ekstra, men at kiloene er nokså fint fordelt over hele kroppen noe som er gunstig for helsen! Du er altså ikke en av dem med stor mage og tynne ben som også har økt risiko for diabetes og hjerte- og karsykdommer. BMI er et mål som ikke tar hensyn til alder, kjønn og kroppsammensetning. Det betyr at de som har mye muskler kan ha en BMI som per definisjon tyder på at de er overvektige uten at de egentlig er overvektige i form av ekstra fett. Du er tydeligvis en veltrent dame med mye muskler, så selv når du er slank har du nok en BMI i øvre grenseområdet. Men ettersom din BMI er godt over 25, tyder det på at du i dag har noen eksta kilo i form av fett som du godt kan kvitte deg med.

Du har allerede gått ned nesten 10 kilo på et drøyt halvår, og det er veldig bra! Som du selv sier har du tidligere gått enda mer ned i vekt, men da har vekten gått opp igjen fordi du ikke har klart å leve så asketisk som du gjorde under vektreduksjonen. Jeg er helt enig med deg i at du må finne et opplegg som du kan leve med, noe som ikke føles som en slankekur, men et sunt og godt kosthold som på sikt kan få deg ned noen kilo til. Selvfølgelig skal det være mulig å skeie ut og kose seg til tross for at man ønsker å gå ned i vekt. Poenget er jo bare at du spiser riktig til hverdags, og at du kun skeier ut innimellom. Og når du skeier ut så er det selvfølgelig viktig at du ikke spiser altfor mye på en gang!

I ukene der du har skrevet ned hva du spiser ligger du på et nokså lavt kaloriinntak. Men, ulempen med slike nedskrivninger er at man lett dropper å spise mat fordi man vet at det skal skrives ned. Dette skjer ofte ubevisst. Det kan altså hende at du ellers får i deg litt mer energi enn hva som kommer frem av slike loggbøker.

Jeg tror at du fint kan gå ned mer i vekt uten å sulte deg! Fortsett å trene slik som du gjør nå. Vær flink til å spise regelmessig slik at du ikke blir oversulten og dermed spiser for mye/feil når du først spiser, og velg bort mat med raske karbohydrater. Du trenger slett ikke å begynne med karbohydratfattig kosthold, men jeg tror det kan være en ide at du blir litt bevisst på hva slags type karbohydrater du får i deg. Raske karbohydrater (søte drikker, søte matvarer, frokostblandinger med mye sukker, lyst brød, hvit ris, og altfor mye pasta på en gang) er ikke særlig gunstig hvis du skal ned i vekt. Velg heller langsomme karbohydrater i form av grovt brød, grove knekkebrød, belgfrukter og grønnsaker. Vær også bevisst på å spise proteirik mat slik som egg, fisk, kjøtt, belgfrukter, og magre melkeprodukter fordi det metter godt og gjør det lettere å gå ned i vekt. Og når det gjelder utskeielsene; husk at det er mye bedre å drikke et glass vin et par ganger i uken enn flere glass vin på en gang. Det samme gjelder sjokolade og andre søtsaker; en liten rute mørk sjokolade innimellom kan faktisk stille søtsuget veldig godt og er slett ikke ulovlig. Det som fort kan gå utover vekten er hvis du spiser mye sjokolade når du først spiser det.

Og til sist; Hold på følelsen av at du ikke føler deg tykk! Vær stolt av deg selv som har klart å gå ned 10 kilo allerede og som er så flink til å trene som det du er! De ekstra kiloene som du ønsker å gå ned kommer til å forsvinne bare du gir deg selv litt tid og gjør noen små endringer i kostholdet ditt.

Lykke til videre!

Jeg vet jo egentlig akkurat hva som må til og jeg er viss på at jeg kan pine meg ned noen flere kilo med en pinlig nøyaktig logg av kcal og null utskeielser. Men det spørs om det er verd det - jeg må sannsynligvis leve på "evig" slankekur med total fokus på all inntakk for evig tid om jeg skal ha noe håp om å ligge på 75-80 kg som det jeg egentlig vil leve med. Håpet var at all treningsmengden skulle hjelpe til slik at jeg kunne tåle et mer løst opplegg uten den evige fokusen på hva jeg spiser. Men det ser ikke slik ut. :o(

Det går an å være ekstra strukturert i perioder, og på den måten komme seg ned noen kg. F.eks. ha som målsetning å komme seg ned 5 kg, for så å stabilisere det i 6 mnd, og så ta 5 kg til.

Det er en ganske stor forskjell på om du velger å veie 90 eller 80 - men dersom du ikke opplever 90 som for mye så er jo det greit :-). Samme hvilken vekt du velger å stå på, så må du sannsynligvis regne med å være påpasselig med vekt til evig tid.

Det som er utrolig bra er at du er blitt så god til å trene :-)

Gjest Geoje_si

Det går an å være ekstra strukturert i perioder, og på den måten komme seg ned noen kg. F.eks. ha som målsetning å komme seg ned 5 kg, for så å stabilisere det i 6 mnd, og så ta 5 kg til.

Det er en ganske stor forskjell på om du velger å veie 90 eller 80 - men dersom du ikke opplever 90 som for mye så er jo det greit :-). Samme hvilken vekt du velger å stå på, så må du sannsynligvis regne med å være påpasselig med vekt til evig tid.

Det som er utrolig bra er at du er blitt så god til å trene :-)

Jo, du har nok rett i det og det er vel måten å gjøre det på. Man kan si jeg har gått ned 10 kg og brukt et halvt år på å stabilisere det.

Jeg får brette opp ermene og kutte enda mer på sukker og raske karbohydrater. Spiser stort sett brød/knekkebrød med fiberinnhold over 7%, men det skjer jo at noe annet sniker seg inn, som pizzabunn, nanbrød og slikt man ikke alltid tenker så nøye over. Velger gjerne spelt om det er mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...