Gå til innhold

Langvarige behandlingsopphold for overvekt

Anbefalte innlegg

Gjest Ekstremt overvektig

Er det noen som har erfaringer med lange behandlingsopphold for overvekt? Jeg vurderer å søke om det.

Ser på nettet at Evje-klinikken og Tonsåsen har tilbud om 4 ukers opphold, og NIMI på Ringerike har 16 ukers opphold. Tror jeg vil trenge 16 uker hvis jeg skal klare en varig livsstilsendring. Men det er fryktelig lenge å være borte fra hjemmet da.

Er det noen her inne som har prøvd noe sånt? Hvordan var det? Er det mulig å reise hjem i helgene, eller er det ønskelig at man er på behandlingsstedet hele tiden?

Fortsetter under...

Jeg vet at det i alle fall er ønskelig at man blir på behandlngsstedet helgene, men vet også at det har vært gjort uinntak for feks folk med små barn.

Vet du om det gjelder på NIMIs 14 ukers-opplegg også? Det er jo voldsomt lenge å være borte hjemmenfra da. Kan nesten ikke forstå at noen har mulighet til det, småbarn eller ikke.. Jeg er enslig tenåringsmamma, og tenåringer trenger utrolig mye oppfølging og oppmerksomhet de også, selvom de ikke trenger å passes og stelles som småbarn.

Gjest påsanna

Håper du har rett i det. Ellers blir det jo nesten umulig å gjennomføre den type behandlingsopphold, i hvertfall for meg.

Det ville i så tilfelle vært umulig for de fleste, med tanke på familie og andre praktisk ting man trenger og få ordnet i løpet av så mange uker - ring og spørr davel :)

Selv om jeg er veldig sikker på at det ikke medfører noe problem. Du må rett og slett bare følge opp det du har begitt deg inn på mens du er hjemme. På de fleste slike steder er det ingen spesiell aktivitet/kursing i helger. Men man forholder seg selvsagt til kostholdet som er tilrettelagt og følger opp med kanskje litt trening/mosjon når man er i permisjon.

Annonse

Det ville i så tilfelle vært umulig for de fleste, med tanke på familie og andre praktisk ting man trenger og få ordnet i løpet av så mange uker - ring og spørr davel :)

Selv om jeg er veldig sikker på at det ikke medfører noe problem. Du må rett og slett bare følge opp det du har begitt deg inn på mens du er hjemme. På de fleste slike steder er det ingen spesiell aktivitet/kursing i helger. Men man forholder seg selvsagt til kostholdet som er tilrettelagt og følger opp med kanskje litt trening/mosjon når man er i permisjon.

Ja, best jeg ringer og spør for sikkerhets skyld. Har ikke søkt om opphold enda, og det er jo ikke sikkert jeg får det innvilget hvis jeg søker. Men ingen vits i å sette igang en søkeprosess, hvis det i utgangspunktet blir umulig for meg å gjennomføre.

Gjest påsanna

Ja, best jeg ringer og spør for sikkerhets skyld. Har ikke søkt om opphold enda, og det er jo ikke sikkert jeg får det innvilget hvis jeg søker. Men ingen vits i å sette igang en søkeprosess, hvis det i utgangspunktet blir umulig for meg å gjennomføre.

Nei, derfor er det greit og få dette avklart på forhånd :)

Gjest jobbløs og overvektig

Vet du om det gjelder på NIMIs 14 ukers-opplegg også? Det er jo voldsomt lenge å være borte hjemmenfra da. Kan nesten ikke forstå at noen har mulighet til det, småbarn eller ikke.. Jeg er enslig tenåringsmamma, og tenåringer trenger utrolig mye oppfølging og oppmerksomhet de også, selvom de ikke trenger å passes og stelles som småbarn.

Jeg mener å huske at det var nettopp Nimi på Ringerike jeg hørte om, men som påsanna sier over, så er det jo ingen som kan tvinge deg :)

Tror det går på at det er letttere å gjøre det skikkelig når man bor på stedet - det stemmer sikkert, men som du sier, så er det jo ikke akkurat lett å få det til hvis man ikke er single eller til nød i parforhold uten barn.

Jeg har en venninne som prøvde seg på Ringerike, og hun fikk ikke reise hjem så ofte som hver helg. Hun var også enslig tenåringsmor.

Det er stor pågang, så jeg tror ikke man blir prioritert hvis man ikke kan være der en god stund i strekk. Men sjekk det selv, det er etpar år siden jeg hørte om dette.

Jeg mener å huske at det var nettopp Nimi på Ringerike jeg hørte om, men som påsanna sier over, så er det jo ingen som kan tvinge deg :)

Tror det går på at det er letttere å gjøre det skikkelig når man bor på stedet - det stemmer sikkert, men som du sier, så er det jo ikke akkurat lett å få det til hvis man ikke er single eller til nød i parforhold uten barn.

Jeg har ringt til NIMI Ringerike i dag. Alle som ønsker det kan reise hjem hver helg. Det er ingen behandling eller aktiviteter der i helgene, bare oppfordring til egenaktivitet. Jeg er letta! Men nedturen er at det er ca 1 års ventetid..

Gjest jobbløs og overvektig

Jeg har ringt til NIMI Ringerike i dag. Alle som ønsker det kan reise hjem hver helg. Det er ingen behandling eller aktiviteter der i helgene, bare oppfordring til egenaktivitet. Jeg er letta! Men nedturen er at det er ca 1 års ventetid..

1 års ventetid, du....

Jeg skal til legen min i juni, så da får jeg høre hva han sier...

Søk nå!!!

Et år går fort og i mellomtiden kan du kanskje ta noen små livsstilendringer som hjelper deg i riktig retning.

Annonse

Gjest påsanna

Så fint at du fant ut av det - regnet jo med at det var slik :)

Sleng inn en søknad både her og der når du allikvel må påregne ventetid :)

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...