Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Syns du psykiske lidelser er det samme som somatiske? Blir det akkurat det samme om man brekker beinet og må sykemeldes enn om man f.eks. har en depresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest påsanna

Selvfølgelig blir det ikke det samme - det er forskjell på og brekke hånda og beinet også. Eller og ha angst eller en depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Men det er min mening

Nei, synes det er stor forskjell. Synes mange med psykiske probelmer bruker det som unnskyldning altfor ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg er veldig vanlig.

Ikke så rart heller egentlig. Det er lett for alle å sette seg inn i hvor vondt det må være å brekke et bein, men det er verre å skulle sette seg inn i hvor vondt det er å ha en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns egentlig ikke det er så lett for de med psykiske lidelser å sette seg inn i hvor vondt det er å ha en psykisk lidelse heller jeg... jeg selv tenker i alle fall hele tiden at det er verden som er sånn, at jeg har det normalt, men at verden er jævelig for alle...

Hvordan man oppfatter ting avhenger vel av hva slags lidelse man har. Det finnes jo mange psykiske lidelser. Jeg er deprimert og har tilløp til angst, men kan ikke forestille meg hvordan det er å ha en personlighetsforstyrrelse.

En annen ting: det du spør om i åpningsinnlegget kan misforstås. Det er ikke det samme å ha en psykisk lidelse som å brekke et bein. Men at skjulte sykdommer er mer tabubelagt og møter mindre forståelse ved f.eks sykemeldinger, det er jeg helt sikker på. Skulle så gjerne hatt en fysisk skavank istedet for tungsinnet. Da ville iallfall folk forstått hvorfor jeg er sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Syns du psykiske lidelser er det samme som somatiske? Blir det akkurat det samme om man brekker beinet og må sykemeldes enn om man f.eks. har en depresjon?

Dette er spørsmålene dine. Hva er svaret ditt på de 2?

Her er mine svar:

Er psykiske lidelser det samme som somatiske? Nei, influensa er ikke det samme som en depresjon etcetc

Blir det det samme om man brekker benet og blir sykemeldt enn om man har en depresjon? Nei, selvsagt ikke.

Har de noen fellestrekk? (det spørr du ikke om). Ja alt defineres som sykdom eller lyte som gjør at du må motta behandling evnt sykemeldes for en periode.

Men kanskje du spørr om noe annet enn jeg leser i spørsmålene dine? Noe skjulte greier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Nei, synes det er stor forskjell. Synes mange med psykiske probelmer bruker det som unnskyldning altfor ofte.

Det ligger nok en del fordommet mot psykiske lidelser - som det du sier her. Du har tydeligvis ikke kjennskap til det.

Kjenner jeg blir litt småprovoosert over det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Hehe, du har ikke tilfeldigvis aspergers syndrom? =P

Da tolker man ingenting har jeg lest, da er det hva som bokstavelig talt står som gjelder...

Nei jeg har ikke asperger syndrom :) Jeg svarer på det du faktisk spørr om. Kanskje du trenger og se på spørsmålene dine en gang til :)

Hva er forresten svarene dine på de 2 spørsmålene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Jeg synes folk som sliter psykisk har like stor grunn til å sykemelde seg som folk som er fysisk syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Hvordan man oppfatter ting avhenger vel av hva slags lidelse man har. Det finnes jo mange psykiske lidelser. Jeg er deprimert og har tilløp til angst, men kan ikke forestille meg hvordan det er å ha en personlighetsforstyrrelse.

En annen ting: det du spør om i åpningsinnlegget kan misforstås. Det er ikke det samme å ha en psykisk lidelse som å brekke et bein. Men at skjulte sykdommer er mer tabubelagt og møter mindre forståelse ved f.eks sykemeldinger, det er jeg helt sikker på. Skulle så gjerne hatt en fysisk skavank istedet for tungsinnet. Da ville iallfall folk forstått hvorfor jeg er sykemeldt.

''Men at skjulte sykdommer er mer tabubelagt og møter mindre forståelse ved f.eks sykemeldinger, det er jeg helt sikker på.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest påsanna

Jeg syns man med enkelthet kan sidestille en somatisk og en psykisk lidelse når det gjelder hvorvidt jeg mener man er berettiget til rettigheter som sykemelding. Jeg syns også det moralskt sett blir det samme.

Ja hadde det vært spørsmålene dine så :) Da hadde jeg vært helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Ja hadde det vært spørsmålene dine så :) Da hadde jeg vært helt enig.

Det var nok det han sikta til da, jeg skjønte hva han mente ihvertfall....;o)

Man kan jo prøve å skjønne hva vedkommende mener uten å kverrulere over formuleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg synes folk som sliter psykisk har like stor grunn til å sykemelde seg som folk som er fysisk syke.

Jeg synes ingen har grunn til å sykemelde seg, jeg synes det skal være opp til legene som vurderer dem.

Og jeg er VELDIG glad for at legen min ikke ukritisk sykemeldte meg da jeg slet, hun gjorde i stedet en innsats for at jeg skulle finne hjelp - og komme meg videre. Ikke bare være hjemme og være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ingen har grunn til å sykemelde seg, jeg synes det skal være opp til legene som vurderer dem.

Og jeg er VELDIG glad for at legen min ikke ukritisk sykemeldte meg da jeg slet, hun gjorde i stedet en innsats for at jeg skulle finne hjelp - og komme meg videre. Ikke bare være hjemme og være syk.

Skal man sykemelde psykisk syke mennesker så er det jo en forutsetning at man også gir bahandling for lidelsen, er det ikke? Man sykemelder ikke folk som har brukket beinet uten å gipse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Jeg synes ingen har grunn til å sykemelde seg, jeg synes det skal være opp til legene som vurderer dem.

Og jeg er VELDIG glad for at legen min ikke ukritisk sykemeldte meg da jeg slet, hun gjorde i stedet en innsats for at jeg skulle finne hjelp - og komme meg videre. Ikke bare være hjemme og være syk.

Jeg tror ingen ønsker å være hjemme og være syk. Ihvertfall fåtallet. Det hjelper ikke på selvfølelsen å ikke være i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Diagnosen ved psykiske lidelser innebærer nødvendigvis en mye større grad av skjønn enn et brukket ben. Derfor er det lettere å trekke en slik diagnose i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...