Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Fastlegen kan ikke sette noen diagnose for psykiske lidelser. For det må en henvises til psykiatrien, så vidt jeg vet.

Joda, de gjør det. Depresjon f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Da blir man vel ikke sykemeldt heller?

Er man sykemeldt, så har man krav på sykepenger.

Du sier imot deg selv. Du skrev at du synes de som er sykemeldt for reell sykdom skal få sykepenger. I det ligger det at de som er sykemeldt uten reell sykdom, får klare seg uten.

Etterpå sier du at alle som er sykemeldt skal ha krav på sykepenger.

Jeg blir litt forvirret når du skriver på den måten..

Forøvrig kan en bli sykemeldt selv om det ikke er påvist reell sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjo0ls til fjells

Nei, og jeg er enig i det - men kan du fortelle meg hvordan du og jeg som lekfolk skal se forskjell på det?

Det er jo der problematikken ligger, man kan ikke skryte på seg et brukket ben for å få en sykemelding, men man kan gjøre det med en depresjon.

Tenkte jeg skulle holde meg vekk herfra idag, men det du skriver provoserer meg så borti....

Har du noen gang vært skikkelig deprimert, sett noen med depresjon? Tror noen vanskelig kan lyve på seg dette.

Du skulle sett min mor f.eks. Ligger hele tiden, spiser ikke, drikker ikke, er hvit i ansiktet(hvordan lyve på seg dette)? Det har nå gått så langt med henne at hun faktisk kan dø pga av dette. Dette er ikke en sykdom du skal spøke med, ikke skriv ting før du vet hva du snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle holde meg vekk herfra idag, men det du skriver provoserer meg så borti....

Har du noen gang vært skikkelig deprimert, sett noen med depresjon? Tror noen vanskelig kan lyve på seg dette.

Du skulle sett min mor f.eks. Ligger hele tiden, spiser ikke, drikker ikke, er hvit i ansiktet(hvordan lyve på seg dette)? Det har nå gått så langt med henne at hun faktisk kan dø pga av dette. Dette er ikke en sykdom du skal spøke med, ikke skriv ting før du vet hva du snakker om!

Hvis du snakker til Persille, så har hun faktisk førstehånds erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Tenkte jeg skulle holde meg vekk herfra idag, men det du skriver provoserer meg så borti....

Har du noen gang vært skikkelig deprimert, sett noen med depresjon? Tror noen vanskelig kan lyve på seg dette.

Du skulle sett min mor f.eks. Ligger hele tiden, spiser ikke, drikker ikke, er hvit i ansiktet(hvordan lyve på seg dette)? Det har nå gått så langt med henne at hun faktisk kan dø pga av dette. Dette er ikke en sykdom du skal spøke med, ikke skriv ting før du vet hva du snakker om!

Godt du reagerte:-) Heldige er de uvitende, som tror depresjon er noe man skryter på seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fjo0ls til fjells

Hvis du snakker til Persille, så har hun faktisk førstehånds erfaring.

Da kan hun umulig se lengre enn til sin egen navle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan hun umulig se lengre enn til sin egen navle?

Jeg tror du tar hva Persille sier i verste mening, men det kan hun svare best på selv.

Sett at jeg hadde vondt i ryggen. Smerten var virkelig, men når legen foreslår behandling for meg, så takker jeg nei. Hun tilbyr meg smertelindring, fysioterapaut og trening. Jeg gjør ingen av delene, men takker ja til sykemelding i månedsvis.

Er det riktig av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjo0ls til fjells

..eller nestetipp?

:-). Jeg mener også at deprimerte mennesker har en kroppsholdning som det ikke går an å ta feil av. Tror ikke det bare er å gå til en lege å si at man er deprimert nei. I såfall må man finne en lege som er blind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjo0ls til fjells

Jeg tror du tar hva Persille sier i verste mening, men det kan hun svare best på selv.

Sett at jeg hadde vondt i ryggen. Smerten var virkelig, men når legen foreslår behandling for meg, så takker jeg nei. Hun tilbyr meg smertelindring, fysioterapaut og trening. Jeg gjør ingen av delene, men takker ja til sykemelding i månedsvis.

Er det riktig av meg?

Selvsagt skal man ta imot behandlingen som blir tilbudt. Det som er så vanskelig med depresjoner er jo at det er viljen det er noe galt med. Man tror ikke at noenting vil hjelpe, mister håpet og ser sort på alt.

Mener det er viktig å forstå at det ikke er latskap som gjør dette, men sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Selvsagt skal man ta imot behandlingen som blir tilbudt. Det som er så vanskelig med depresjoner er jo at det er viljen det er noe galt med. Man tror ikke at noenting vil hjelpe, mister håpet og ser sort på alt.

Mener det er viktig å forstå at det ikke er latskap som gjør dette, men sykdom.

Jeg tror årsaken til depresjonen er veldig viktig i den diskusjonen. Jeg ser for meg at hvis man er blitt deprimert etter noe veldig konkret som samlivsbrudd, eller en eller annen stor konflikt med en enkeltperson så tror jeg man vil se klarere, og være mer åpen for hjelp.

Dersom depresjonen kommer etter en lang vond oppvekst uten noe særlig nettverk rundt en f.eks så tror jeg at personen er såpass grodd fast i vante mønstre at h*n kan være overbevist om at det er noe galt med en selv, og at det ikke er noe poeng i å fortsette livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blir det det samme om man brekker benet og blir sykemeldt enn om man har en depresjon? Nei, selvsagt ikke. "

Spennede. Hvorfor ikke? Er man ikke syk når man har depresjon? Depresjon kan være livsfarlig, mens et benbrudd gror.

Jeg synes definisjonen som benbrudd som sykdom blir helt feil jeg da...

Et beinbrudd er et konkret _skade_ som krever en eksakt type behandling, det tar så og så lang tid å hele, så er man (i de aller fleste tilfeller) så god som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykdom er syksom, om de er fysiske eller psykiske. Fysiske sykdommer kan være like individuelle og vanskelige og behandle som psykiske sykdommer.

Problemene oppstår når mennesker det fortelles om nedover i denne tråden, ljuger på seg (jeg vil ikke bruke uttrykket "skryter på seg") psykiske lidelser (depresjoner) for å bli sykmeldte. I dette tilfellet er det ikke reelt sett snakk om psykisk syke mennesker og har derfor ingen betydning i forhold til hvordan/hvorfor disse behandles. Problemene dette skaper, at de som virkelig er syke, møter motgang i forhold til å bli trodd for sykdommen sin og får en mye tøffere hverdag.

Når det gjelder sammenligningen med et brukket ben: synes det er feil å kalle dette for en sykdom. Et beinbrudd er en _skade_ med en konkret årsak. Man behandler på en konkret måte og det tar så og så lang tid, så er man så god som ny. Det er ikke nødvendvis en selvfølge med sykmelding hele perioden, har mange gipsede bein og krykker på min arbeidsplass) - men det kommer selvfølelig helt an på arbeidsplassen, type brudd og om det har vært operasjon inne i bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe lettere å lyve på seg / fake en psykisk sykdom som noe somatisk?

Det der med "ryggen" er jo et velkjent fenomen - vet om massevis av folk som er blitt uførepensjonerte pga. "ryggen" - men likevel gjør de helt normale ting som tilsier at det ikke er noe med ryggene deres i det hele tatt.

Men såklart er det mange som har reelle sykdommer/skader/lyter i ryggen.

Det finnes også somantiske sykdommer som man kan fake, "ryggen" er et godt eksempel. Fibromyalgi er også en somatisk sykdom som mange misbruker. Depresjon er vel den vanligste psykiske.

Som jeg sa; en sykdom er en sykdom - problemene oppstår når noen faker (fysisk eller psykisk). Dette skaper problemer for de som faktisk er syke og skaper masse fordommer, og dette er veldig synd.

Jeg skrev også noe om dette benbruddet ditt som du ikke kommenterte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Joda, jeg tar med det - men jeg synes det stilles for lite krav til pasientene.

Om man har en depresjon, og blir tilbudt terapi - men unnlater å møte opp, så synes jeg ikke du skal få beholde sykepengene dine heller. For eksempel.

Og jeg synes ikke uten videre man skal akseptere depresjon som en diagnose når det kommer en pasient og sier dette, og så er vedkommende i oppsigelsestiden sin f.eks?

Da burde legen kunne tilby terapi samme dag for å avklare om det stemmer eller ikke, slik at systemet ikke blir muisbrukt - og at hjelpen går til de som virkelig trenger den, ikke de som skryter den på seg.

Pasienter diagnostiserer ikke seg selv Persille. Man kan si man føler seg nedfor, sliten, deppa - det er helt ok og selvsagt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Er det virkelig helt utenkelig for deg å innse at det finnes "svindlere" blant de psykiske syke som blant _alle andre_ folkegrupper?

Det blir jo det samme som "alle alenemødre tjener så mye penger på stønadsordninger". Nei, alle gjør ikke det - men NOEN gjør det, og de ødelegger for resten av oss.

Har du sett artiklene om private barnehager og deres inntjening de siste dagene? Sannheten er at det er under 5% av barnehageeierne som tjener så mye penger - men det står ikke noe sted, og de ødelegger for alle oss andre.

Sånn er det. Så lenge noen misburker systemet - så vil det alltid være skepsis. Og det er ikke noe mer synd på psykisk syke enn andre syke - alle har sitt å stri med.

"Er det virkelig helt utenkelig for deg å innse at det finnes "svindlere" blant de psykiske syke som blant _alle andre_ folkegrupper?" Absolutt ikke. Jeg er helt enig. Men jeg forsøker å skape et noe mer nyansert syn enn det du har lagt frem i dine innlegg hvor man får inntrykk av at depresjon knapt finnes og at det er bare å ta seg sammen.

"Svindlere" finnes overalt de Persille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg synes definisjonen som benbrudd som sykdom blir helt feil jeg da...

Et beinbrudd er et konkret _skade_ som krever en eksakt type behandling, det tar så og så lang tid å hele, så er man (i de aller fleste tilfeller) så god som ny.

Ja, den er jeg faktisk helt enig i. Man er hemmet pga ben, ikke rent _syk_. Hjernhinnebetennelse feks, der har vi sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Nei, og jeg er enig i det - men kan du fortelle meg hvordan du og jeg som lekfolk skal se forskjell på det?

Det er jo der problematikken ligger, man kan ikke skryte på seg et brukket ben for å få en sykemelding, men man kan gjøre det med en depresjon.

"Nei, og jeg er enig i det - men kan du fortelle meg hvordan du og jeg som lekfolk skal se forskjell på det?"

Jeg skjønner ikke hvorfor du og jeg har noe med det? Er ikke dette en sak mellom vedkommende og hans/ hennes fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Ja, og da må man tvinges til å ta tak i den.

Ja, i mange tilfeller må man tvinge seg selv. Men langt fra alle Persille. Depresjon er, og dette vet jeg du vet, en tidkrevde prosess. Det bør stilles krav, forventninger, til klienten, men det må tilpasses den enkelte. Man må få lov til å bruke tid, til å snuble og gå seg vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...