Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

"Er det virkelig helt utenkelig for deg å innse at det finnes "svindlere" blant de psykiske syke som blant _alle andre_ folkegrupper?" Absolutt ikke. Jeg er helt enig. Men jeg forsøker å skape et noe mer nyansert syn enn det du har lagt frem i dine innlegg hvor man får inntrykk av at depresjon knapt finnes og at det er bare å ta seg sammen.

"Svindlere" finnes overalt de Persille.

Jeg sier ikke at det ikke finnes, men jeg sier at mye handler om vilje. Om man VIL bli bedre - så tar man imot den hjelpen man blir tilbudt, selv om det går sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Persille1365381127

"Nei, og jeg er enig i det - men kan du fortelle meg hvordan du og jeg som lekfolk skal se forskjell på det?"

Jeg skjønner ikke hvorfor du og jeg har noe med det? Er ikke dette en sak mellom vedkommende og hans/ hennes fastlege?

Jo, men nå tror jeg faktisk du gjør deg vanskeligere enn du er.

Jeg sier hvorfor jeg ikke likestiller disse sykdommene, slik det var spørsmål om i hovedinnlegget. Så ble det snakk om fordommer, og jeg forsøker å forklare deg hvorfor vi får det.

Og sykepenger er faktisk et samfunnsspørsmål også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Tenkte jeg skulle holde meg vekk herfra idag, men det du skriver provoserer meg så borti....

Har du noen gang vært skikkelig deprimert, sett noen med depresjon? Tror noen vanskelig kan lyve på seg dette.

Du skulle sett min mor f.eks. Ligger hele tiden, spiser ikke, drikker ikke, er hvit i ansiktet(hvordan lyve på seg dette)? Det har nå gått så langt med henne at hun faktisk kan dø pga av dette. Dette er ikke en sykdom du skal spøke med, ikke skriv ting før du vet hva du snakker om!

''Har du noen gang vært skikkelig deprimert, sett noen med depresjon? Tror noen vanskelig kan lyve på seg dette. ''

Ja, jeg har faktisk vært der.

Og nettopp derfor provoserer det meg at så mange sier de har det, uten å gjøre noe med det. Og at det er legitimt å gå til en lege, si man er deprimert - og få en sykemelding, eller også "å sykemelde seg".

Så du kan bare bli så provosert du vil, det er mange som lyver på seg mer enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

De sier så, men jeg synes ikke det virker sånn i det hele tatt.

Kanskje fordi jeg gjør noe med det? I motsetning til mange andre som ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Prinsippet er jo lett forståelig. Men hva har dette å gjøre i en debatt hvor spørsmålet er om psykisk og somatisk sykdom kan likestilles? Var vel ikke det som var spørsmålet?

Det har jo alt å gjøre i denne debatten!

Det er faktisk hele poenget! Takker man nei til hjelp, så bør man også miste rettighetene.

Får du arbeidsledighetstrygd og takker nei til tre jobber, så mister du pengene - sånn er det bare. Ordningene er der for de som vil tilbake til livet, de som ønsker å bli friske - alle ønsker faktisk ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Selvsagt skal man ta imot behandlingen som blir tilbudt. Det som er så vanskelig med depresjoner er jo at det er viljen det er noe galt med. Man tror ikke at noenting vil hjelpe, mister håpet og ser sort på alt.

Mener det er viktig å forstå at det ikke er latskap som gjør dette, men sykdom.

Men nettopp derfor må man tvinges! Og møter man ikke opp, så mister man pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Du har helt rett i det du skriver.

Jeg tror nok at man må ta inn over seg at noen snyter der det er mulig. Noen faker på seg ryggvondt, noen depresjoner. Noen snyter på skatten, andre bruker svart arbeidskraft. Slik er det, og det er naivt å tro noe annet.

''Jeg tror nok at man må ta inn over seg at noen snyter der det er mulig. Noen faker på seg ryggvondt, noen depresjoner. Noen snyter på skatten, andre bruker svart arbeidskraft. Slik er det, og det er naivt å tro noe annet.''

Nemlig. Men det er ikke legitimt å diskutere det - for da stigmatiserer man alle psykisk syke. Det blir som å diskutere kriminalitet blant enkelte folkegrupper, man er ikke nødvendigvis rasist selv om man stadfester fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Merkelig at folk skal være så uvitende på et helsenettsted som DOL er...

Vel SMIR, kanskje jeg har sett mer av den virkelige verden enn deg?

Disse menneskene finnes. Jeg kjenner dem, og ser dem regelmessig. Å tro at det ikke finnes mennesker som vil svindle til seg penger på dette området, som på alle andre områder er naivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror du tar hva Persille sier i verste mening, men det kan hun svare best på selv.

Sett at jeg hadde vondt i ryggen. Smerten var virkelig, men når legen foreslår behandling for meg, så takker jeg nei. Hun tilbyr meg smertelindring, fysioterapaut og trening. Jeg gjør ingen av delene, men takker ja til sykemelding i månedsvis.

Er det riktig av meg?

Godt eksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du noen gang vært skikkelig deprimert, sett noen med depresjon? Tror noen vanskelig kan lyve på seg dette. ''

Ja, jeg har faktisk vært der.

Og nettopp derfor provoserer det meg at så mange sier de har det, uten å gjøre noe med det. Og at det er legitimt å gå til en lege, si man er deprimert - og få en sykemelding, eller også "å sykemelde seg".

Så du kan bare bli så provosert du vil, det er mange som lyver på seg mer enn du tror.

Jeg er både enig og sterkt uenig med deg, Persille.

Det er noe med å vise litt mer respekt for de med alvorlige psykiske lidelser. Ikke alle psykiske lidelser kan kureres, noen sliter gjennom hele livet og har helt andre livsforutsetninger enn andre. Det å ha hatt en kortvarig depresjon er noe helt annet enn å ha en mer alvorlig psykisk lidelse.

Innen alle pasientgrupper finner du noen som ikke yter spesielt stor innsats for å bli bedre. Jeg tror ikke dette er mer utbredt blant mennesker med psykiske enn med somatiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Da kan hun umulig se lengre enn til sin egen navle?

Joda, hun kan det. Derimot kan man kanskje stille spørsmålet tilbake? Har du tatt imot all hjelp som tilbys? Har du gjort en innsats for å få den hjelpen du trenger?

Eller lener du deg kanskje litt tilbake og sier at det er samfunnets ansvar, og de har ikke funnet noe som hjelper, og da kan du likesågodt bare sove deg gjennom alle dagene?

Du vet antagelig ingenting om meg, så jeg avfeier svaret ditt som ren uvitenhet - men jeg vet faktisk hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er både enig og sterkt uenig med deg, Persille.

Det er noe med å vise litt mer respekt for de med alvorlige psykiske lidelser. Ikke alle psykiske lidelser kan kureres, noen sliter gjennom hele livet og har helt andre livsforutsetninger enn andre. Det å ha hatt en kortvarig depresjon er noe helt annet enn å ha en mer alvorlig psykisk lidelse.

Innen alle pasientgrupper finner du noen som ikke yter spesielt stor innsats for å bli bedre. Jeg tror ikke dette er mer utbredt blant mennesker med psykiske enn med somatiske lidelser.

''Innen alle pasientgrupper finner du noen som ikke yter spesielt stor innsats for å bli bedre. Jeg tror ikke dette er mer utbredt blant mennesker med psykiske enn med somatiske lidelser.''

Jo, det tror jeg faktisk...

Og jeg tror mange bruker psykiske lidelser som en hvilepute.

Nå var spørsmålet i utgangspunktet om man skulle ha like rettigheter, eller om det var det samme - og det er det ikke for meg.

Jeg mener det burde stilles krav til behandling for å ha rett til penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror nok at man må ta inn over seg at noen snyter der det er mulig. Noen faker på seg ryggvondt, noen depresjoner. Noen snyter på skatten, andre bruker svart arbeidskraft. Slik er det, og det er naivt å tro noe annet.''

Nemlig. Men det er ikke legitimt å diskutere det - for da stigmatiserer man alle psykisk syke. Det blir som å diskutere kriminalitet blant enkelte folkegrupper, man er ikke nødvendigvis rasist selv om man stadfester fakta.

Jeg var på et seminar i forrige uke som tok for seg inkludering av funksjonshemmede i arbeidslivet. I en undersøkelse nylig utført svarte ca 46 000 funksjonshemmede utenfor arbeidslivet at de ønsket seg jobb. Dermed er det kanskje en mer relevant problemstilling å se på arbeidsgiveres holdning til å ansette funksjonshemmede arbeidstakere, enn de funksjonshemmedes egne holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Innen alle pasientgrupper finner du noen som ikke yter spesielt stor innsats for å bli bedre. Jeg tror ikke dette er mer utbredt blant mennesker med psykiske enn med somatiske lidelser.''

Jo, det tror jeg faktisk...

Og jeg tror mange bruker psykiske lidelser som en hvilepute.

Nå var spørsmålet i utgangspunktet om man skulle ha like rettigheter, eller om det var det samme - og det er det ikke for meg.

Jeg mener det burde stilles krav til behandling for å ha rett til penger.

Folketrygden stiller også krav til at pasienter gjennomgår relevant behandling for at de skal få ytelser.

I store deler av landet er ikke problemet at mennesker med psykiske lidelser nekter behandling, men at de ikke gis tilgang til kvalifiserte behandlingstilbud.

Hvorfor tror du at "trygdejuks" eller simulering er mer utbredt blant folk med psykiske lidelser enn f.eks. de med muskel- og skjelettplager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

''Har du noen gang vært skikkelig deprimert, sett noen med depresjon? Tror noen vanskelig kan lyve på seg dette. ''

Ja, jeg har faktisk vært der.

Og nettopp derfor provoserer det meg at så mange sier de har det, uten å gjøre noe med det. Og at det er legitimt å gå til en lege, si man er deprimert - og få en sykemelding, eller også "å sykemelde seg".

Så du kan bare bli så provosert du vil, det er mange som lyver på seg mer enn du tror.

Men hvorfor provoserer dette deg så voldsomt? Det er utrolig mye svindel i samfunnet og mange forskjellige mennesker driver med det. Du må jo være veldig opphengt i dette, siden du så innbitt argumenterer i det uendelige i denne tråden. Mye som provoserer meg og, men gidder ikkebruke tid på det som provoserer meg. Ellers så lar jeg meg egentlig sjeldent provosere så voldsomt :) Har jo hørt utrolig mange ganger det argumentet du kommer med der. Til og med mine egne foreldre anklager meg for å være syk for å slippe å jobbe og gjøre noe. Det er en vanlig fordom i samfunnet. Det har jeg for lengst innsett og lar meg affisere med det minst mulig. Jeg skjønner bare ikke poenget. Når folk er så uvitende og fordomsfulle, så er det lite jeg kan gjøre med det, uten å fortsette å jobbe for meg selv med å bli frisk.

En behandler sa en gang til meg også at det er ingen som har så mange fordommer mot psykiske lidelser enn de som selv er psykisk syke. Hva kan være årsaken til det? Kan det være en egenskap som ligger innerst inne hos de selv, som de ikke kan godta, og derved fortrenger ved å overfører den på andre i lignende situasjon/lar seg provosere? Jeg undrer meg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Kanskje fordi jeg gjør noe med det? I motsetning til mange andre som ikke gjør det?

Hvordan vet du at mange ikke gjør noe med det? Kan du fremvise tall/statestikker? Eller går du bare etter "erfaringer"? Er erfaringer alltid å stole på? Mine subjektive erfaringer, behøver ikke være de samme som dine. Og som kjent - på seg selv kjenner en andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor provoserer dette deg så voldsomt? Det er utrolig mye svindel i samfunnet og mange forskjellige mennesker driver med det. Du må jo være veldig opphengt i dette, siden du så innbitt argumenterer i det uendelige i denne tråden. Mye som provoserer meg og, men gidder ikkebruke tid på det som provoserer meg. Ellers så lar jeg meg egentlig sjeldent provosere så voldsomt :) Har jo hørt utrolig mange ganger det argumentet du kommer med der. Til og med mine egne foreldre anklager meg for å være syk for å slippe å jobbe og gjøre noe. Det er en vanlig fordom i samfunnet. Det har jeg for lengst innsett og lar meg affisere med det minst mulig. Jeg skjønner bare ikke poenget. Når folk er så uvitende og fordomsfulle, så er det lite jeg kan gjøre med det, uten å fortsette å jobbe for meg selv med å bli frisk.

En behandler sa en gang til meg også at det er ingen som har så mange fordommer mot psykiske lidelser enn de som selv er psykisk syke. Hva kan være årsaken til det? Kan det være en egenskap som ligger innerst inne hos de selv, som de ikke kan godta, og derved fortrenger ved å overfører den på andre i lignende situasjon/lar seg provosere? Jeg undrer meg bare.

Jeg tenkte i tilsvarende baner som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Min mening i allefall

Jeg er både enig og sterkt uenig med deg, Persille.

Det er noe med å vise litt mer respekt for de med alvorlige psykiske lidelser. Ikke alle psykiske lidelser kan kureres, noen sliter gjennom hele livet og har helt andre livsforutsetninger enn andre. Det å ha hatt en kortvarig depresjon er noe helt annet enn å ha en mer alvorlig psykisk lidelse.

Innen alle pasientgrupper finner du noen som ikke yter spesielt stor innsats for å bli bedre. Jeg tror ikke dette er mer utbredt blant mennesker med psykiske enn med somatiske lidelser.

Selvsagt finnes det innefor alle pasientgrupper. Men nå var det da psykisk sykdom SMIR ønsket å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Det har jo alt å gjøre i denne debatten!

Det er faktisk hele poenget! Takker man nei til hjelp, så bør man også miste rettighetene.

Får du arbeidsledighetstrygd og takker nei til tre jobber, så mister du pengene - sånn er det bare. Ordningene er der for de som vil tilbake til livet, de som ønsker å bli friske - alle ønsker faktisk ikke det.

Joda, kjære deg. Så klart er der regler og bra er det, for svindel finner du i alle miljøer. Men hvorfor er kverulerer du så voldsomt/ og blir så provosert? Seriøst så ønsker jeg en givende diskusjon hvor man kan lære av hverandre, ikek påståelige stabukker som ikke kan utveksle/forstå hverandre. Hvis du ikke kan bevege deg opp på det planet, så tviler jeg på at du egentlig har blitt helt frisk. Og jeg ønsker å ha en fruktbar diskusjon med mennesker som kan stå for sine emeninger og likevel få noe ut av diskusjonen. Lenge siden jeg gikk i barnehagen og kastet sand med de andre barna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt finnes det innefor alle pasientgrupper. Men nå var det da psykisk sykdom SMIR ønsket å diskutere.

Jeg har forstått det som om han nettopp er opptatt av hvordan folk vurderer psykiske lidelser sammenlignet med andre typer sykdommer. Teorier om at folk med psykiske lidelser har dårligere moral på dette området sammenlignet med andre pasientgrupper, er vel nettopp det han lurer på om er utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...