Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Butterfliezz

''Og da mener du å starte med utredning inne psykiatrien er et fint sted å begynne? Og være "unødvengig" sykemeldt mens du venter 4-6 måneder på time?''

Nå snakker vi ikke om system som ikke fungerer - vi snakker om hvordan det burde være. Det betyr at det må finnes en akutt-time denne uken, hos en som kan starte evalueringen, vurderingen, diagnostiseringen. Om vedkommende finner grunn for videre henvisning, så får man vente på en spesialst - det må man om man har en fysisk plage også.

Så ja, jeg mener det er et sted å begynne.

Men hvordan det burde være, er ikke det samme som hvordan det er. Burde ikke diskusjonen ta utgangspunkt i hvordan det er reelt sett? Kun ut i fra det, er det mulig å bli klokere....Nytter jo ikke å snakke i det uendelige om hvordan ting burde være, når de bare ikke er sånn. Hvordan kan et problem løses, ut i fra hvordan ting _er_? Har du svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest Flytte-lasset

Du er rimelig ny her eller? Artig du! :-)

Jeg dundrer til og sier takk:-) Har vel vært her siden i høst, litt av og på.

Kjenner at jeg blir litt engasjert i dag, og klarer ikke å la være å sende inn ett lite stikk, av og til. Mye kverrulering (er det sånn det skrives??) ute å går i dag. Syns vel at noen viser lite forståelse, og liten modenhet i noen uttalelser..

Er ikke i det hårsåre hjørnet, så visst noen har lysst til å irritere seg over mine komentarer, så er det fritt fram:-)

Syns du har skrevet mye godt i dag. Du viser stor empati, og det har jeg sansen for:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg dundrer til og sier takk:-) Har vel vært her siden i høst, litt av og på.

Kjenner at jeg blir litt engasjert i dag, og klarer ikke å la være å sende inn ett lite stikk, av og til. Mye kverrulering (er det sånn det skrives??) ute å går i dag. Syns vel at noen viser lite forståelse, og liten modenhet i noen uttalelser..

Er ikke i det hårsåre hjørnet, så visst noen har lysst til å irritere seg over mine komentarer, så er det fritt fram:-)

Syns du har skrevet mye godt i dag. Du viser stor empati, og det har jeg sansen for:-)

Er det som er så fint med Dåll, det kverrrlureres i det uendelige og så avbrytes hele tråden av en som spør om en kakeoppskrift (eller ønsker en "ny" bruker velkommen). Hyggelig å ha deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Jeg hopper gjerne over nicket ditt - hvis din oppførsel mot meg er betegnende for hvem du er i det store og hele. Og ikke at du bare har en dårlig dag :)

Og jeg har da langt bedre ting og foreta meg enn og sitte og irritere over deg :)

Og at jeg ber deg om og la meg være fritatt for spydighetene dine er et ønske fra min side, ikke noe som bør sidestilles/sammenlignes/tolkes som diktering.

What ever!! Du leser det du har lysst til og putter inn komma og punktum der du vil håper du får en god posjon empati og forståelse til frokost i morgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Er det som er så fint med Dåll, det kverrrlureres i det uendelige og så avbrytes hele tråden av en som spør om en kakeoppskrift (eller ønsker en "ny" bruker velkommen). Hyggelig å ha deg her.

Takk det samme:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Ok, la oss forsøke en gang til, det er mulig jeg ordlegger meg krøkkete. Opplever du og mener du at det å ha en angstlidelse er "godkjent" som en reell sykdom? Opplever du at andre mener du faker lidelsen din siden den strengt tatt ikke er fysisk synlig?

Angstlidelse er definitivt reelt og klart en psykisk sykdom/lidelse slik jeg opplever det.

Jeg har aldri opplevd at noen tror at jeg har faket denne sykdommen, men jeg har opplevd og bli møtt med liten/ingen forståelse for hva det innbærer og leve med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Butterfliezz

Fordi jeg ser dem rundt meg. Jeg ser at de takker nei til tilbudene de får, de takker nei til råd fra andre som har vært i samme situasjon, osv. De kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.

Ok. Da fikk jeg svaret. Du tar utgangspunkt i dine egne, subjektive holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

What ever!! Du leser det du har lysst til og putter inn komma og punktum der du vil håper du får en god posjon empati og forståelse til frokost i morgen:-)

Så usaklig du er og forsåvidt usmakelig også. Lysst skrives lyst og du hadde trengt noen punktum og komma i svaret ditt til meg, bare for og synke ned på ditt lavnivå.

Og jeg håper du setter frokosten din i vranga hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Dette er fordommer og uvitenhet, desverre.

Mange innser faktisk ikke at de er syke. Andre kan være så omringet av håpløshet at de ikke klarer å se at det trengs å få hjelp. Det er mange forskjellige forklaringer.

Jepp. Derfor har jeg vanskeligheter med å ha noen bastante meninger om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Angstlidelse er definitivt reelt og klart en psykisk sykdom/lidelse slik jeg opplever det.

Jeg har aldri opplevd at noen tror at jeg har faket denne sykdommen, men jeg har opplevd og bli møtt med liten/ingen forståelse for hva det innbærer og leve med den.

Takk :-) Da ser du nok også hvorfor jeg reagerer. Fordi jeg mener og vet at psykiskelidelser er reelle lidelser, at de også skal godkjennes som sykdommer.... akkurat slik influensa er godkjent som en somatisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Så usaklig du er og forsåvidt usmakelig også. Lysst skrives lyst og du hadde trengt noen punktum og komma i svaret ditt til meg, bare for og synke ned på ditt lavnivå.

Og jeg håper du setter frokosten din i vranga hehehehe

Sitter og hoster meg gjennom nattmaten nå, hvis det kan tilfredsstille deg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

''Når folk er så uvitende og fordomsfulle, så er det lite jeg kan gjøre med det, uten å fortsette å jobbe for meg selv med å bli frisk. ''

Hva med å gjøre noe med de som forårsaker fordommer da? De som bruker av samfunnets goder for å mele sin egen kake?

Om det er seg de som lyver på seg sykemeldinger, bruker svart arbeid, snyter på skatten...

Så du mener jeg i tillegg til å jobbe knallhardt for å komme ut av min psykiske lidelse (og det kan jeg love deg - det er ikke en 9-16 jobb) så skal jeg jobbe for en holdningsendring? Tror du det er tilfeldig at jeg er sykemeldt, eller kanskje jeg har narret psykiateren trill rundt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Sitter og hoster meg gjennom nattmaten nå, hvis det kan tilfredsstille deg;-)

Hørtes fantastisk ut - jeg ble helt oppspillt her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Butterfliezz

Takk :-) Da ser du nok også hvorfor jeg reagerer. Fordi jeg mener og vet at psykiskelidelser er reelle lidelser, at de også skal godkjennes som sykdommer.... akkurat slik influensa er godkjent som en somatisk lidelse.

Selvsagt er det sykdommer. Jeg tror det er svært få som virkelig ønsker å ha en så stigmatiserende, tabubelagt sykdom som psykiske lidelser er. Er bare å lese avisene hvor gærninger med pf eller psykotiske løper rundt i gatene med motorsager, så er det vel nok til at de fleste får skrekken, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Takk :-) Da ser du nok også hvorfor jeg reagerer. Fordi jeg mener og vet at psykiskelidelser er reelle lidelser, at de også skal godkjennes som sykdommer.... akkurat slik influensa er godkjent som en somatisk lidelse.

Jeg ser hvorfor du reagerer :) Men jeg har aldri hevdet noe annet enn at både influensa og feks angst begge er sykdommer/lidelser. Så litt misforståelse ble det - men en god dialog rydder gjerne opp i slikt - så selv takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Godt å være til nytte:-))

Ja det er sannelig en god følelse - kan sikkert sidestilles med den jeg sitter med her nå hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Ja det er sannelig en god følelse - kan sikkert sidestilles med den jeg sitter med her nå hehehe

Håper du får en god frokost:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg ser hvorfor du reagerer :) Men jeg har aldri hevdet noe annet enn at både influensa og feks angst begge er sykdommer/lidelser. Så litt misforståelse ble det - men en god dialog rydder gjerne opp i slikt - så selv takk :)

hehe ok. Er blitt litt tungnem på mine gamle dager skjønner du :-)

Velkommen til forumet påsanna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Håper du får en god frokost:-)

Jo takk - det skal jeg selv sørge for at det blir og det ser ut som om du kom deg velberget gjennom kveldsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...