Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Og stikkordet er_ idag_.

Ja, og det er i dag du har gjentatt deg selv til det kjedsommelige og forsøkt å få meg til mene noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

''Jeg prøver å si at det ikke stilles lite krav. Nav er etter legene og oss som er sykemeldte hele tiden. ''

Og her er det helt greit for meg å være uenig med deg, jeg mener det stilles for få krav.

Det har ingenting med mine meninger om psykisk syke å gjøre - og det er det jeg har fått gjennomgå for i denne tråden.

Hvilke krav mener du det skal stilles da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Ja, og det er i dag du har gjentatt deg selv til det kjedsommelige og forsøkt å få meg til mene noe annet.

Neida, du skal få mene det du vil, men i dag har du presisert at du mener det er likt. Vi snakker altså ikke om et konkret benbrudd..som vel bør være innlysende, vi snakker om hvorvidt man mener psykisk og somatisk sykdom er likestillt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men hidi kan du ikke lese gjennom tråden istede for at jeg skal sitte å lime inn sitater til deg?

jeg synes det stilles for lite krav til pasientene.

Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule

De må påtvinges hjelp.

Ja, og da må man tvinges til å ta tak i den.

Stemmer det, men i tillegg, så mente hun det samme om somatisk syke!

Alle som blir tilbudt hjelp pga sin sykdom, bør akseptere den, ellers bør hjelpen spares til de som virkelig trenger den!

Hva i himmelens navn er galt i det?

Alle med en kronisk somatisk sykdom må gjennom psykisk avdeling...

Skjønner rett og slett ikke hva du angriper, xbellax...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Vel, jeg hadde ikke tid til å sitte her i timesvis i går.

Når det er sagt; jeg har svart på akkurat det han har spurt om, hverken mer eller mindre. Det er faktisk du som har tillagt det noe mer.

Ja utfra de meningene du kastet ut i går så er det klart man reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvilke krav mener du det skal stilles da?

Jeg mener det skal stilles krav til oppfølging, til at man møter opp til foreslått behandling, at man ikke kan motsette seg behandling i utstrakt grad uten å ha noen konstruktive forslag selv, at man ikke skal diagnostisere seg selv, at legen ikke skal ta alt pasienten sier for "god fisk" uten å stille kontrollspørsmål/grave dypere/undersøke bedre, at NAV ikke skal godta at samme lege sykemelder mange personer fra samme firma med samme sykdom, at det ikke uten videre skal aksepteres sykemeldinger i oppsigelsestid, at man skal ha en dag uten lønn den første sykedagen for å unngå endel skulk, bla.

Det er mange ting som kan tas tak i, og det er mange ting som burde vært endret.

Det burde f.eks vært mulig å få en spesialist-time innen en mnd. Man burde ikke kunne ringe for å få ny sykemelding, man må møte opp (ja, vet at man ikke skal kunne det, men selv i denne tråden har det jo blitt sagt at man ringer for å få ny sykemelding). I det hele tatt. Mye kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Ja utfra de meningene du kastet ut i går så er det klart man reagerer.

Neida - det er ikke klart. Du har valgt å tolke dem i verste mening, og tillegge meg flere meninger jeg ikke har ytret.

Vet du, jeg gir meg faktisk ikke på dette - så vi kan like gjerne legge diskusjonen død nå.

Jeg står for det jeg har forklart hundre ganger i dag, om du mener jeg er et dårlig menneske for det - ok, greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det skal stilles krav til oppfølging, til at man møter opp til foreslått behandling, at man ikke kan motsette seg behandling i utstrakt grad uten å ha noen konstruktive forslag selv, at man ikke skal diagnostisere seg selv, at legen ikke skal ta alt pasienten sier for "god fisk" uten å stille kontrollspørsmål/grave dypere/undersøke bedre, at NAV ikke skal godta at samme lege sykemelder mange personer fra samme firma med samme sykdom, at det ikke uten videre skal aksepteres sykemeldinger i oppsigelsestid, at man skal ha en dag uten lønn den første sykedagen for å unngå endel skulk, bla.

Det er mange ting som kan tas tak i, og det er mange ting som burde vært endret.

Det burde f.eks vært mulig å få en spesialist-time innen en mnd. Man burde ikke kunne ringe for å få ny sykemelding, man må møte opp (ja, vet at man ikke skal kunne det, men selv i denne tråden har det jo blitt sagt at man ringer for å få ny sykemelding). I det hele tatt. Mye kan gjøres.

Jeg tror vi lever i to ulike verdener. For i min verden stilles alle de kravene du nevner. Og det er der jeg mener fordommene kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Neida, du skal få mene det du vil, men i dag har du presisert at du mener det er likt. Vi snakker altså ikke om et konkret benbrudd..som vel bør være innlysende, vi snakker om hvorvidt man mener psykisk og somatisk sykdom er likestillt.

Nei, det er ikke innlysende. Jeg svarte på det han spurte om - ikke noe mer, og ikke noe mindre.

Før du begynte å tolke alt i alle mulig andre retninger var det ingenting galt med svaret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Stemmer det, men i tillegg, så mente hun det samme om somatisk syke!

Alle som blir tilbudt hjelp pga sin sykdom, bør akseptere den, ellers bør hjelpen spares til de som virkelig trenger den!

Hva i himmelens navn er galt i det?

Alle med en kronisk somatisk sykdom må gjennom psykisk avdeling...

Skjønner rett og slett ikke hva du angriper, xbellax...?

Jeg angriper ikke noe hidi, jeg liker ulike meninger. Om du leser _hele_ tråden ser du at jeg er positiv til hennes ønsker om krav. Poenget mitt er dette hun skriver om at det stilles for lite krav, at det er en større andel psykisk syke som snylter, det er slike ting jeg gjerne vil skal nyanseres litt. Snyltere finnes overalt, det samme gjør unnasluntrere, de er i somatikken, de er i psykiatrien. Å mene at det er enkelt å juge på seg en depresjon, at psykisk syke har for vane å ikke ville bli frisk, er utsagn som rører noe i meg. Det er faktisk respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde ikke tid til å sitte her i timesvis i går.

Når det er sagt; jeg har svart på akkurat det han har spurt om, hverken mer eller mindre. Det er faktisk du som har tillagt det noe mer.

''Når det er sagt; jeg har svart på akkurat det han har spurt om, hverken mer eller mindre. Det er faktisk du som har tillagt det noe mer.''

Egentlig ikke, for han stilte to spørsmål og du svarte kun på det siste, uten å presisere det var eksemplet med beinbrudd du svarte ut fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Neida - det er ikke klart. Du har valgt å tolke dem i verste mening, og tillegge meg flere meninger jeg ikke har ytret.

Vet du, jeg gir meg faktisk ikke på dette - så vi kan like gjerne legge diskusjonen død nå.

Jeg står for det jeg har forklart hundre ganger i dag, om du mener jeg er et dårlig menneske for det - ok, greit for meg.

Men kjære deg jeg mener da ikke du er et dårlig menneske? Jeg diskuterer saken Persille, jeg opplever deg som særdeles oppegående det er ikke deg jeg diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror vi lever i to ulike verdener. For i min verden stilles alle de kravene du nevner. Og det er der jeg mener fordommene kommer inn.

Da er det i så fall du som har fordommer?

Såvidt meg bekjent er det ikke en dag uten lønn ved første fraværsdag?

Det er også mulig å ringe for å få forlenget en sykemelding.

De siste dagene har det vært presentert artikler om hvor mye staten kunne spart om man friskmeldte fra onsdag i stedet for mandag f.eks - så altså må den delen også være reell.

Det er heller ikke sånn at man mister sykepengene eller sykemeldingen sin om man ikke møter opp til en avtalt time.

Så ja, du har rett - vi lever i forskjellige verdener. At du gjør alt rett og blir fulgt tett opp er ikke ensbetydende med at det er sånn alle andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

''Når det er sagt; jeg har svart på akkurat det han har spurt om, hverken mer eller mindre. Det er faktisk du som har tillagt det noe mer.''

Egentlig ikke, for han stilte to spørsmål og du svarte kun på det siste, uten å presisere det var eksemplet med beinbrudd du svarte ut fra..

Ja, og det er jo akkurat det samme som at jeg har fordommer mot psykisk syke og mener de er svindlere alle sammen...

Hallo? Se litt på angrepsnivået dere har gått ut på - og så ser du på det jeg skriver. Det er faktisk greit å innrømme at dere har dratt konklusjoner i eget hode, basert på ting jeg ikke har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde ikke tid til å sitte her i timesvis i går.

Når det er sagt; jeg har svart på akkurat det han har spurt om, hverken mer eller mindre. Det er faktisk du som har tillagt det noe mer.

Med all respekt Persille; dette var (etter det jeg kan se i denne lange tråden) det første svaret du gav:

''Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.''

Du må innse at dette lett kan misforståes av mennesker som i mange år har opplevd å bli mistrodd og må kjempe for å bli tatt seriøst for den sykdommen de har? Du sier at (JEG ser at du presiserer at dette er DINE erfaringer) det største problemet sitter i viljen og at de vil være syke...

Først i dag leser jeg innlegg fra deg hvor du presiserer at du kun sammenligner beinbrudd med depresjon, det synes ikke jeg kom klart fram i går og jeg kan faktisk forstå at mennesker reagerer på dette.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men det er de psykisk syke som har blitt vektlagt og dermed blir det reaksjoner. Krav og rettigheter skal være det samme for alle mennesker, uansett sykdom. Så fremt det finnes adekvat behandling, skal alle motta dette for å få offentlige ytelser, uansett fysisk eller psykisk...

Jeg vet det er sent å kaste seg inn i debatten nå (jeg stilte også et spm i går som jeg ikke fikk svar på...) - men nå har jeg lest hele tråden og ville komme med noen betrakninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Nei, det er ikke innlysende. Jeg svarte på det han spurte om - ikke noe mer, og ikke noe mindre.

Før du begynte å tolke alt i alle mulig andre retninger var det ingenting galt med svaret mitt.

Men hvem er det som gidder å diskutere hvorvidt et konkret benbrudd er det samme som en depresjon?

Er en Lada og en Volvo det samme? Nei, men de er begge biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det i så fall du som har fordommer?

Såvidt meg bekjent er det ikke en dag uten lønn ved første fraværsdag?

Det er også mulig å ringe for å få forlenget en sykemelding.

De siste dagene har det vært presentert artikler om hvor mye staten kunne spart om man friskmeldte fra onsdag i stedet for mandag f.eks - så altså må den delen også være reell.

Det er heller ikke sånn at man mister sykepengene eller sykemeldingen sin om man ikke møter opp til en avtalt time.

Så ja, du har rett - vi lever i forskjellige verdener. At du gjør alt rett og blir fulgt tett opp er ikke ensbetydende med at det er sånn alle andre steder.

Beklager, jeg mente den første delen av innlegget ditt:

Jeg mener det skal stilles krav til oppfølging, til at man møter opp til foreslått behandling, at man ikke kan motsette seg behandling i utstrakt grad uten å ha noen konstruktive forslag selv, at man ikke skal diagnostisere seg selv, at legen ikke skal ta alt pasienten sier for "god fisk" uten å stille kontrollspørsmål/grave dypere/undersøke bedre.

Kan du i det minste være åpen for at en god del steder blir disse kravene stilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Med all respekt Persille; dette var (etter det jeg kan se i denne lange tråden) det første svaret du gav:

''Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.''

Du må innse at dette lett kan misforståes av mennesker som i mange år har opplevd å bli mistrodd og må kjempe for å bli tatt seriøst for den sykdommen de har? Du sier at (JEG ser at du presiserer at dette er DINE erfaringer) det største problemet sitter i viljen og at de vil være syke...

Først i dag leser jeg innlegg fra deg hvor du presiserer at du kun sammenligner beinbrudd med depresjon, det synes ikke jeg kom klart fram i går og jeg kan faktisk forstå at mennesker reagerer på dette.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men det er de psykisk syke som har blitt vektlagt og dermed blir det reaksjoner. Krav og rettigheter skal være det samme for alle mennesker, uansett sykdom. Så fremt det finnes adekvat behandling, skal alle motta dette for å få offentlige ytelser, uansett fysisk eller psykisk...

Jeg vet det er sent å kaste seg inn i debatten nå (jeg stilte også et spm i går som jeg ikke fikk svar på...) - men nå har jeg lest hele tråden og ville komme med noen betrakninger...

Der skrev du konkret hva jeg mente. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg angriper ikke noe hidi, jeg liker ulike meninger. Om du leser _hele_ tråden ser du at jeg er positiv til hennes ønsker om krav. Poenget mitt er dette hun skriver om at det stilles for lite krav, at det er en større andel psykisk syke som snylter, det er slike ting jeg gjerne vil skal nyanseres litt. Snyltere finnes overalt, det samme gjør unnasluntrere, de er i somatikken, de er i psykiatrien. Å mene at det er enkelt å juge på seg en depresjon, at psykisk syke har for vane å ikke ville bli frisk, er utsagn som rører noe i meg. Det er faktisk respektløst.

''at det er en større andel psykisk syke som snylter, det er slike ting jeg gjerne vil skal nyanseres litt.''

Men igjen; det er jo ikke det jeg har skrevet!!! Av de som SNYLTER, altså de som ALLEREDE gjør det - så er det flere av dem som lyver på seg et psykisk problem enn et psykisk. Det er flere psykiske enn fysiske å velge i - som ikke synes på utsiden. Det er IKKE det samme som at flere psykisk syke snylter?!

''Å mene at det er enkelt å juge på seg en depresjon''

Men det er faktisk ikke så vanskelig... Jeg vet jo om folk som har gjort det...

''at psykisk syke har for vane å ikke ville bli frisk,''

Ja, nettopp fordi de ikke klarer å se hva de trenger selv. Viljen er det første som forsvinner.

''er utsagn som rører noe i meg. Det er faktisk respektløst.''

Men, det er du som har kommet med dem... Ikke jeg... Du har skrevet at jeg mener disse tingene, ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Med all respekt Persille; dette var (etter det jeg kan se i denne lange tråden) det første svaret du gav:

''Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.''

Du må innse at dette lett kan misforståes av mennesker som i mange år har opplevd å bli mistrodd og må kjempe for å bli tatt seriøst for den sykdommen de har? Du sier at (JEG ser at du presiserer at dette er DINE erfaringer) det største problemet sitter i viljen og at de vil være syke...

Først i dag leser jeg innlegg fra deg hvor du presiserer at du kun sammenligner beinbrudd med depresjon, det synes ikke jeg kom klart fram i går og jeg kan faktisk forstå at mennesker reagerer på dette.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men det er de psykisk syke som har blitt vektlagt og dermed blir det reaksjoner. Krav og rettigheter skal være det samme for alle mennesker, uansett sykdom. Så fremt det finnes adekvat behandling, skal alle motta dette for å få offentlige ytelser, uansett fysisk eller psykisk...

Jeg vet det er sent å kaste seg inn i debatten nå (jeg stilte også et spm i går som jeg ikke fikk svar på...) - men nå har jeg lest hele tråden og ville komme med noen betrakninger...

Det er HELT greit å misforstå, men nå har jeg redegjort for dette hundre ganger - og da er det ikke nødvendig å trekke videre på misforståelsene.

''Krav og rettigheter skal være det samme for alle mennesker, uansett sykdom. Så fremt det finnes adekvat behandling, skal alle motta dette for å få offentlige ytelser, uansett fysisk eller psykisk... ''

HELT enig, og nettopp dette er det jeg har presisert flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...