Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest påsanna

hehe ok. Er blitt litt tungnem på mine gamle dager skjønner du :-)

Velkommen til forumet påsanna :-)

Hehehe du er ikke alene om det :) Takk for det kjære deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest Flytte-lasset

Jo takk - det skal jeg selv sørge for at det blir og det ser ut som om du kom deg velberget gjennom kveldsen ;)

Hosst og harrk:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Hosst og harrk:-))

Hehehehehehehe - du får forresten ikke noen kakeoppskrift av meg nænænænænæææææææææææ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Hehehehehehehe - du får forresten ikke noen kakeoppskrift av meg nænænænænæææææææææææ ;)

Jeg skal spare deg for mine også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Jeg skal spare deg for mine også:-)

Jeg takker deg for rørende omtanke ;) Røre er forresten det man kaller sammensuriet av ingredienser i en kakeoppskrift hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hva med dem som er for syke til selv å kunne ta initiativ, eller dem som ikke skjønner hvor syke de er selv?

De må påtvinges hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ikke lett å legge godviljen til, for noen, slik som du skriver i dag. Får inntrykk av at du enten er full av PMS, eller FRP-tilhenger..

Du er den eneste som ikke klarer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men hvor har du dokumentert det? Kan du hoste opp noen tall, slik at vi får belegg for dine påstander?

Nei, for nå ble det spurt om mine meninger - og da uttalte jeg meg om min mening.

Hadde han bedt om statistikker så hadde jeg ikke svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men; jeg mener en forutsetning for de rettighetene er at man aksepterer den behandlingen som tilbys.''

Og det gjelder både ved fysiske og psykiske lidelser, så da er det jo sidestilt likevel da...

Ja, men jeg skrev jo at rettighetene skulle være de samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei du har kanskje ikke sagt det, men det er det jeg oppfatter. Man kan ikke sidestille disse to fordi det ikke stille skrav fra helsevesnet ved en depresjon, slik det gjør ved feks nyrebekkebet.

Vi er enig i mye her, men jeg ønsker meg et mer nyansert syn på psykisk syke. Jeg tenker også at det er tross alt ikke noen bonus ordning her. Man kan ikke sykemeldes i det uendelige. Nekter man behandling, oppfølging, -greit, men man får ikke trygderettigheter uten å ha forsøkt, det er faktisk et av kravene.

''Nei du har kanskje ikke sagt det, men det er det jeg oppfatter.''

Men da handler det kanskje mer om dine fordommer enn mine? Det du tror at jeg tenker selv om jeg ikke har sagt noe om det?

''Vi er enig i mye her, men jeg ønsker meg et mer nyansert syn på psykisk syke.''

Jeg skjønner det, og jeg tror også vi i bunn og grunn er enige. Men jeg synes mange av de jeg vet om som har psykiske problemer for lett slipper unna med å ikke ville. De vil ikke slik eller sånn, og så beholder de rettighetene sine likevel - og for oss som står rundt og ser, så synes det kanskje veldig godt at nettopp dette ville vært det som kunne hjelpe dem opp.

Det er som du sier, viljen angripes i mange tilfeller først - og da må man ha et middel man kan bruke som konsekvens.

''Jeg tenker også at det er tross alt ikke noen bonus ordning her. Man kan ikke sykemeldes i det uendelige. Nekter man behandling, oppfølging, -greit, men man får ikke trygderettigheter uten å ha forsøkt, det er faktisk et av kravene.''

Ja, jeg vet det også - men ett år med sykepenger er mange penger tapt for mange parter om det kunne vært løst på en annen måte tidligere.

Jeg angriper ikke de psykisk syke (selv om jeg ser at endel av dere leser det sånn) - det er systemet jeg ikke er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ok. Da fikk jeg svaret. Du tar utgangspunkt i dine egne, subjektive holdninger.

Ja, men det var jo det det var spørsmål om? Det var ingen som spurte etter forskningsresultater her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Selv om du har fikset både det ene og det andre, synes jeg du skal være uhyre forsiktig med å kalle de som ikke 'fikser det' for late, unnasluntrere, de vil det ikke nok og den slags. Hva faen, liksom... Verken du eller jeg har noe som helst med andres sykdom å gjøre. Er dette en holdning du viser folk i sin alminnelighet nøler jeg ikke med å si at du tråkker langt over grensen.

Ja, jeg ble faktisk provosert av det du skriver her (har ikke lest alt selvsagt). Og nei, ikke på egne vegne.

Vel, når folk begynner å slenge dritt fordi de misliker min personlige mening (som var det det ble spurt om her), så ser jeg ingen grunn til å skåne dem.

De får holde seg til sak om de vil diskutere med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Støttes. Uhyre usympatiske holdninger.

Om jeg er usympatisk fordi jeg mener det burde stilles krav til psykiske syke om å akseptere behandling - så har jeg ikke noe problem med å stå inne for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men hvordan det burde være, er ikke det samme som hvordan det er. Burde ikke diskusjonen ta utgangspunkt i hvordan det er reelt sett? Kun ut i fra det, er det mulig å bli klokere....Nytter jo ikke å snakke i det uendelige om hvordan ting burde være, når de bare ikke er sånn. Hvordan kan et problem løses, ut i fra hvordan ting _er_? Har du svaret?

Men det var ikke det det var spørsmål om? Han spurte om min mening, og fikk den - så begynner dere andre å henge dere opp i at ting ikke er slik eller sånn.

Neivel? Kan ikke jeg mene at det burde vært annerledes likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Nå snakker vi ikke om system som ikke fungerer - vi snakker om hvordan det burde være.''

Nei, du skriver om en perfekt verden som ikke eksisterer. Jeg skriver om virkeligheten.

Du kan ikke si til mennesker som opplever problemer at problemene er ikke-eksisterende fordi du snakker om hvordan det burde vært..?!

''Du kan ikke si til mennesker som opplever problemer at problemene er ikke-eksisterende fordi du snakker om hvordan det burde vært..?!''

Jeg gjorde ikke det heller? Noen stilte et anonymt spørsmål om min mening på et forum - og det svarte jeg på.

Så har dere dratt dette videre inn i en diskusjon om dere skulle gjort slik eller sånn - hva vet vel jeg om det? Jeg sier bare at jeg mener det burde vært sånn osm jeg har beskrevet i innleggene over her, og det står jeg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Joda, saklig nok, men også svært unyansert og firkantet. Bare interesert i å få frem sine egne meninger og ikke høre på andre. Så ble litt lei, faktisk.

Ehm, nå er det faktisk sånn at jeg har stått for og forsvart min mening i alle innleggene her. Jeg har ikke angrepet deg for din mening, eller forsøkt å få deg til å endre den.

Det spiller ikke egentlig noen rolle for meg hva du mener, du mener det du gjør - og jeg mener det jeg gjør.

Og jeg regner med at SMIR stilte spørsmålet fordi han ville ha reelle meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er bra, for du vil nok for mye pes for dine meninger :) Og ikke minst din uvilje måot å se flere sider av saken.

Men hvorfor skal jeg se flere sider av saken?

Om JEG hadde postet spørsmålet og bedt om flere meninger, så er det greit - da hadde jeg skjønt reaksjonen din.

Men jeg svarte bare på noe en annen spurte om, og presenterte min mening. Vedkommende var ute etter flere meninger, og fikk det. Det er ingenting som tilsier at dette er en debatt der du skal overbevise meg, og om du ikke klarer det så har jeg feil og du rett.

Vi ser ting forskjellig, sånn er det bare. Du mener ditt, jeg mener mitt. Jeg respekterer din mening og har ikke angrepet den et eneste sted - så da kan jo du forsøke å gjøre det samme med min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Da må du leve godt og lenge på minnene fra helga! ;-)

Skjønner at du vil vente, men samtidig - jeg er jo direkte motstander av venting i kjærlighetslivet. :-) Ingen vet hva morgendagen bringer osv., men det er jo så klart fornuftig å tenke - eh - fornuftig.

Samtidig - når det smeller (med hjerter og slikt, altså), så glemmer man kanskje det fornuftige litt. :-)

Håper du får det slik du ønsker en dag, du er jo fortsatt veldig ung og har mesteparten av livet foran deg. :-)

Jeg vet du har rett - men det hjelper liksom ikke :)

Jeg må bare ta det litt rolig nå, en dag av gangen. Om jeg er så viktig som han sier jeg er, så klarer han å holde ut at han ikke får alt han vil med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis du spørr om det åpenbare er det vel mest naturlig og få et åpenbart svar eller? Jeg kan vel ikke sitte og egentolke hva innleggskriver her vil frem til - folk spørr jo om så mye rart.

Dessuten er jeg relativt ny her og svarte tidlig på dette innlegget. Det er tydelig at dere andre kjenner innskriver fra før og derigjennom tolker dette annerledes enn meg - fordi dere er vant til at vedkommende spørr om en ting og mener noe annet. Eller mener noe jeg ikke ser som åpenbart.

Jeg bare svarte på det vedkommende spurte om (les spørsmålene) Og etter det har jeg blitt pirket på i hytt og gevær.

''Jeg bare svarte på det vedkommende spurte om (les spørsmålene) Og etter det har jeg blitt pirket på i hytt og gevær.''

Det er fordi de føler vi tråkker dem på tærne ved å mene noe, og tolker alt vi sier i verste mening.

Det kan til tider virke som om alle som har eller har hatt en psykisk lidelse tror alle er ute etter å ta dem, bare fordi vi kritiserer enkelte aspekter ved det å ha en sykdom, og systemet som skal ivareta den som er syk.

Jeg har aldri sagt at jeg ser ned på psykisk syke eller synes de er late - likevel har flere her klart å tyne det ut av min mening om at det burde være krav til oppfølging/behandling dersom man skal ha økonomiske rettigheter.

Jeg har heller ikke bedt om noen debatt, jeg bare svarte på det det ble spurt om - og så kom en hel gjeng og kastet seg over meningen min... De kan nemlig mene hva de vil, men jeg kan ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...