Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest påsanna

"Syns du psykiske lidelser er det samme som somatiske? Blir det akkurat det samme om man brekker beinet og må sykemeldes enn om man f.eks. har en depresjon?"

Om du leser hovedinnlegget ser du at vedkommende ikke spør direkte om benbrudd er det samme som depresjon, han spør -blir- det det samme, hvorpå du svarer: "nei, benbrudd og depresjon er ikke det samme". Det er derfor jeg stusset, fordi vi vet jo alle at benbrudd er en fysisk skade, mens en depresjon er en sjelelig sykdom.

Vel, nå har jeg svart deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest xbellax

Jeg mener det jeg sier og har gjentatt til det kjedsommelige i denne linken. Nei det er ikke det samme! Det ene er sykemelding pga av et benbrudd - det andre pga en depresjon. 2 ulike lidelser/lyter/skader - 2 ulike behandlingsformer. I det ene tilfellet, benbrudd blir man som regel sykemeldt i en kortere peridode avhengig av hva man arbeider med. Ved depresjoner blir man sykemeldt hvis man ikke evner og arbeide. Fungerer man til en viss grad kan man være i arbeid, det kan til og med være bedre enn og være sykemeldt.

Det finnes ingen likheter - sammenfallende trekk ved disse 2 tingene. De er rett og slett ikke sammenlignbare hverken når det kommer til hvordan de oppleves eller behandles.

Men du, alt dette vet vi påsanna. Jeg forsøker virkelig ikke være uhøflig her men om du leser tråden..forstår du hva vi snakker om. SEr du at vi ikke snakker konkret om benbruddet og depresjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det jeg sier og har gjentatt til det kjedsommelige i denne linken. Nei det er ikke det samme! Det ene er sykemelding pga av et benbrudd - det andre pga en depresjon. 2 ulike lidelser/lyter/skader - 2 ulike behandlingsformer. I det ene tilfellet, benbrudd blir man som regel sykemeldt i en kortere peridode avhengig av hva man arbeider med. Ved depresjoner blir man sykemeldt hvis man ikke evner og arbeide. Fungerer man til en viss grad kan man være i arbeid, det kan til og med være bedre enn og være sykemeldt.

Det finnes ingen likheter - sammenfallende trekk ved disse 2 tingene. De er rett og slett ikke sammenlignbare hverken når det kommer til hvordan de oppleves eller behandles.

Hva med å tenke sidestilling istedenfor likestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Jeg mener det jeg sier og har gjentatt til det kjedsommelige i denne linken. Nei det er ikke det samme! Det ene er sykemelding pga av et benbrudd - det andre pga en depresjon. 2 ulike lidelser/lyter/skader - 2 ulike behandlingsformer. I det ene tilfellet, benbrudd blir man som regel sykemeldt i en kortere peridode avhengig av hva man arbeider med. Ved depresjoner blir man sykemeldt hvis man ikke evner og arbeide. Fungerer man til en viss grad kan man være i arbeid, det kan til og med være bedre enn og være sykemeldt.

Det finnes ingen likheter - sammenfallende trekk ved disse 2 tingene. De er rett og slett ikke sammenlignbare hverken når det kommer til hvordan de oppleves eller behandles.

SMIR pleier å skrive korrekt bokmål, så at du gidder å henge deg opp i måten dette var skrevet på i dag, det skjønner jeg ikke i det hele tatt. Ingen er vel så dumme at man tror at det ene er det samme som det andre.. Tenk litt selv da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde vært likestilt, og psykiske lidelse burde vært like akseptert som somatiske, men det kommer nok aldri til å skje (bortsett fra i Hollywood da)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Men du, alt dette vet vi påsanna. Jeg forsøker virkelig ikke være uhøflig her men om du leser tråden..forstår du hva vi snakker om. SEr du at vi ikke snakker konkret om benbruddet og depresjonen?

Ja jeg SEEEEEEEEEEEEER det etter at andre begynte og kommentere og tydelig kjente innleggsskrivers måte og stille spørsmål på. Er vi ferdige da - eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest påsanna

Hva med å tenke sidestilling istedenfor likestilling?

De kan ikke sidestilles heller i mine øyne. Kanskje du kan ta deg bryet og forklare hvorfor de bør sidestilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Ja jeg SEEEEEEEEEEEEER det etter at andre begynte og kommentere og tydelig kjente innleggsskrivers måte og stille spørsmål på. Er vi ferdige da - eller ?

Håper det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

SMIR pleier å skrive korrekt bokmål, så at du gidder å henge deg opp i måten dette var skrevet på i dag, det skjønner jeg ikke i det hele tatt. Ingen er vel så dumme at man tror at det ene er det samme som det andre.. Tenk litt selv da!!

Jeg kjenner ikke SMIR - så det vet jeg ingenting om. Dessuten har SMIR og jeg hatt denne diskusjonen på en vennligsinnet og høflig måte og er ferdige for lenge siden :) Dine sure oppstøt kan du gjerne i fremtiden beholde for deg selv - i hvertfall drite i og plage meg med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

De kan ikke sidestilles heller i mine øyne. Kanskje du kan ta deg bryet og forklare hvorfor de bør sidestilles?

Fordi det er revende likegyldig hvorvidt man har panikkangst eller en urinveisinfeksjon. Man er syk.

Det sier så uhorvelig mye om menneskesynet å mene noe annet. Det er så respektløst å behandle medmennesker på den måten. Man er syk, depresjon, migrene, det spiller faktisk ingen rolle. Det er trist at så mange fortsatt mener psykiske lidelser ikke er "ordentlige" lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Jeg kjenner ikke SMIR - så det vet jeg ingenting om. Dessuten har SMIR og jeg hatt denne diskusjonen på en vennligsinnet og høflig måte og er ferdige for lenge siden :) Dine sure oppstøt kan du gjerne i fremtiden beholde for deg selv - i hvertfall drite i og plage meg med dem!

Da tror jeg du bare kan hoppe over det som er underskrevet med mitt "nick", ellers frykter jeg at du kan få mye og irritere deg over fremover nå.. Ingen fare for at jeg gidder å la meg diktere av deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Det blir så fjasete å rakke ned på persille med slike innlegg. Hun svarer da bare på det vi spør om. Hun har sine meninger, og jeg mine, men hun gjør da ikke en flue fortred. Hun diskuterer på en voksen og rolig måte.

Joda, saklig nok, men også svært unyansert og firkantet. Bare interesert i å få frem sine egne meninger og ikke høre på andre. Så ble litt lei, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Joda, saklig nok, men også svært unyansert og firkantet. Bare interesert i å få frem sine egne meninger og ikke høre på andre. Så ble litt lei, faktisk.

Ja, er nå lov det og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Butterfliezz

Det er vel antagelig fordi du ikke er enig?

Så i stedet for å presentere en argumentrekke som kan endre mitt standpunkt angriper du meg som person.

Men det er helt greit, jeg har ikke noe problem med å håndtere det :)

Det er bra, for du vil nok for mye pes for dine meninger :) Og ikke minst din uvilje måot å se flere sider av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg tror ikke det er mange friske mennesker som lyver på seg en psykisk lidelse, fordi det er lettvint. Ikke mange som har lyst til å ha slike diagnoser i sitt "register", uten at det er reellt. Vil nok tro at det er mange flere vonde rygger ute og går..

Du er rimelig ny her eller? Artig du! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Ja, det skjer sikkert i begge leire - men jeg tror nå likevel at de med psykiske plager har en større del av "unnlate å møte opp"-statistikken enn de med fysiske plager.

Men hvor har du dokumentert det? Kan du hoste opp noen tall, slik at vi får belegg for dine påstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Fordi det er revende likegyldig hvorvidt man har panikkangst eller en urinveisinfeksjon. Man er syk.

Det sier så uhorvelig mye om menneskesynet å mene noe annet. Det er så respektløst å behandle medmennesker på den måten. Man er syk, depresjon, migrene, det spiller faktisk ingen rolle. Det er trist at så mange fortsatt mener psykiske lidelser ikke er "ordentlige" lidelser.

Vi misforstår hverandre gang på gang - er det ikke like greit og stoppe? Jeg har aldri nedvurdert depresjon, angst eller andre psykiske lidelser ved ikke og akseptere de som sykdommer.

Jeg vet ikke om du er spesielt hårsår på området, jeg er selv sterkt hemmet av en angstlidelse så jeg vet da hva det vil si og være syk av det i aller høyeste grad.

Men og sidestille det med et benbrudd kan jeg allikevel ikke gjøre sett bort fra at begge deler er sykdommer eller hemming. Og det var ikke det jeg oppfattet at innleggsskriver spurte om. Jeg har jo imidlertid som jeg sa i sted oppfattet det i ettertid fordi dere kjenner vedkommendes skrivestil.

Men utover det at de begge er sykdommer/hemming skal de ikke sidestilles hverken når det kommer til behandling, sykemeldingsperiode eller hvordan det oppleves. Det ville jo være helt feil.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan tillegge for at du og jeg skal forstå hverandre - kanskje det er umulig :) Det er da andre som har svart nei på begge spm også - uten at det har blitt noe oppstyr rundt de svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Selv om du har fikset både det ene og det andre, synes jeg du skal være uhyre forsiktig med å kalle de som ikke 'fikser det' for late, unnasluntrere, de vil det ikke nok og den slags. Hva faen, liksom... Verken du eller jeg har noe som helst med andres sykdom å gjøre. Er dette en holdning du viser folk i sin alminnelighet nøler jeg ikke med å si at du tråkker langt over grensen.

Ja, jeg ble faktisk provosert av det du skriver her (har ikke lest alt selvsagt). Og nei, ikke på egne vegne.

Støttes. Uhyre usympatiske holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

Da tror jeg du bare kan hoppe over det som er underskrevet med mitt "nick", ellers frykter jeg at du kan få mye og irritere deg over fremover nå.. Ingen fare for at jeg gidder å la meg diktere av deg:-)

Jeg hopper gjerne over nicket ditt - hvis din oppførsel mot meg er betegnende for hvem du er i det store og hele. Og ikke at du bare har en dårlig dag :)

Og jeg har da langt bedre ting og foreta meg enn og sitte og irritere over deg :)

Og at jeg ber deg om og la meg være fritatt for spydighetene dine er et ønske fra min side, ikke noe som bør sidestilles/sammenlignes/tolkes som diktering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Vi misforstår hverandre gang på gang - er det ikke like greit og stoppe? Jeg har aldri nedvurdert depresjon, angst eller andre psykiske lidelser ved ikke og akseptere de som sykdommer.

Jeg vet ikke om du er spesielt hårsår på området, jeg er selv sterkt hemmet av en angstlidelse så jeg vet da hva det vil si og være syk av det i aller høyeste grad.

Men og sidestille det med et benbrudd kan jeg allikevel ikke gjøre sett bort fra at begge deler er sykdommer eller hemming. Og det var ikke det jeg oppfattet at innleggsskriver spurte om. Jeg har jo imidlertid som jeg sa i sted oppfattet det i ettertid fordi dere kjenner vedkommendes skrivestil.

Men utover det at de begge er sykdommer/hemming skal de ikke sidestilles hverken når det kommer til behandling, sykemeldingsperiode eller hvordan det oppleves. Det ville jo være helt feil.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan tillegge for at du og jeg skal forstå hverandre - kanskje det er umulig :) Det er da andre som har svart nei på begge spm også - uten at det har blitt noe oppstyr rundt de svarene :)

Ok, la oss forsøke en gang til, det er mulig jeg ordlegger meg krøkkete. Opplever du og mener du at det å ha en angstlidelse er "godkjent" som en reell sykdom? Opplever du at andre mener du faker lidelsen din siden den strengt tatt ikke er fysisk synlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...