Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

"Nei, og jeg er enig i det - men kan du fortelle meg hvordan du og jeg som lekfolk skal se forskjell på det?"

Jeg skjønner ikke hvorfor du og jeg har noe med det? Er ikke dette en sak mellom vedkommende og hans/ hennes fastlege?

Jeg hadde også lyst til å kommentere dette med lekfolk... Det er bare pasienten og legen som har noe med det, og også familien til en viss grad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest xbellax

Les resten av svaret også da :) Jeg sier jo at fellestrekkene er at man er syk. Men og brekke beinet og ha en depresjon er da ikke det samme.

Du skriver merkelig.

Nei, selvsagt er ikke en depresjon og et brukket ben det samme...(om du vil vi skal være korrekt mener jeg). Depresjon er en psykisk livsfarlig sykdom. Et benbrukk er, som bookwork sier, ikke en sykdom, det er et brudd. Likevel hører benbruddet til den somatiske delen..... Følger du meg? ....Er det dette du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

:-). Jeg mener også at deprimerte mennesker har en kroppsholdning som det ikke går an å ta feil av. Tror ikke det bare er å gå til en lege å si at man er deprimert nei. I såfall må man finne en lege som er blind...

'':-). Jeg mener også at deprimerte mennesker har en kroppsholdning som det ikke går an å ta feil av.''

Det stemmer sikkert på noen, men slettes ikke på alle.

For noen år siden hadde jeg en dyp depresjon, fullstendig reell og ubegripelig slitsom. INGEN så på meg at jeg var syk. Ingen. Det var en vanskelig tid, for det var nok endel som trodde jeg faket. Hvilket jeg overhode ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg hadde også lyst til å kommentere dette med lekfolk... Det er bare pasienten og legen som har noe med det, og også familien til en viss grad...

Ikke sant. Jeg bare lurer på om Persille tenker mer arbeidstaker/arbeidsleder, og jeg kan faktisk forstå den frustrasjonen. Uavhengig av om det er somatisk elle rpsykisk så har enkelte personer en lei tendens til å bli sykemeldt når noe skjer. Mitt poeng her er at dette er ikke kun ved depresjon, det skjer med rygg problemer og migrene og stive ledd også. Noe må uten tvil gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'':-). Jeg mener også at deprimerte mennesker har en kroppsholdning som det ikke går an å ta feil av.''

Det stemmer sikkert på noen, men slettes ikke på alle.

For noen år siden hadde jeg en dyp depresjon, fullstendig reell og ubegripelig slitsom. INGEN så på meg at jeg var syk. Ingen. Det var en vanskelig tid, for det var nok endel som trodde jeg faket. Hvilket jeg overhode ikke gjorde.

Det som er et typisk problem ved depresjon, er jo at man har svingninger i formen (ofte). På de litt bedre dagene utfører man ærender og viser seg ute blandt folk, og da synes det jo ikke at man er deprimert. De dårlige dagene, derimot, hvor det synes godt at man sliter, da er man jo ikke utendørs så ingen får sett det...

Forresten, jeg tar tilbake det med "typisk for depresjon" - dette var utelukkende min egen erfaring, men jeg tror kanskje det er flere som har opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Jeg bare lurer på om Persille tenker mer arbeidstaker/arbeidsleder, og jeg kan faktisk forstå den frustrasjonen. Uavhengig av om det er somatisk elle rpsykisk så har enkelte personer en lei tendens til å bli sykemeldt når noe skjer. Mitt poeng her er at dette er ikke kun ved depresjon, det skjer med rygg problemer og migrene og stive ledd også. Noe må uten tvil gjøres.

Tror det trengs en holdningsendring blant leger også jeg.

Leste i forrige uke at mandag var en typisk friskmeldingsdag, samt første dag i en måned. Dette tyder jo på at mye sykemeldingsfravær kunne ha vært unngått (hvis man f.eks.) var frisk på torsdag, eller den 22. i en måned.

Har også erfaring selv med at hvis man ringer for forlengelse av sykmelding, så får en ofte automatisk 14 dager... Kanskje er man frisk nok etter 11 dager? Og mange benytter seg nok av disse ekstra dagene, fordi det allikevel står på sykmeldingen.

Men nå er vi over i sykmeldingspraktiseringen, og det er vel en liten avsporing fra det debatten egentlig dreide seg om:-) Beklager det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Tror det trengs en holdningsendring blant leger også jeg.

Leste i forrige uke at mandag var en typisk friskmeldingsdag, samt første dag i en måned. Dette tyder jo på at mye sykemeldingsfravær kunne ha vært unngått (hvis man f.eks.) var frisk på torsdag, eller den 22. i en måned.

Har også erfaring selv med at hvis man ringer for forlengelse av sykmelding, så får en ofte automatisk 14 dager... Kanskje er man frisk nok etter 11 dager? Og mange benytter seg nok av disse ekstra dagene, fordi det allikevel står på sykmeldingen.

Men nå er vi over i sykmeldingspraktiseringen, og det er vel en liten avsporing fra det debatten egentlig dreide seg om:-) Beklager det...

Støtter deg fullt i det innlegget der. En holdningsendring er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det som er et typisk problem ved depresjon, er jo at man har svingninger i formen (ofte). På de litt bedre dagene utfører man ærender og viser seg ute blandt folk, og da synes det jo ikke at man er deprimert. De dårlige dagene, derimot, hvor det synes godt at man sliter, da er man jo ikke utendørs så ingen får sett det...

Forresten, jeg tar tilbake det med "typisk for depresjon" - dette var utelukkende min egen erfaring, men jeg tror kanskje det er flere som har opplevd dette.

Du har helt rett i det du skriver.

Jeg tror nok at man må ta inn over seg at noen snyter der det er mulig. Noen faker på seg ryggvondt, noen depresjoner. Noen snyter på skatten, andre bruker svart arbeidskraft. Slik er det, og det er naivt å tro noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Hvis du snakker til Persille, så har hun faktisk førstehånds erfaring.

De sier så, men jeg synes ikke det virker sånn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterfliezz

Jeg tror du tar hva Persille sier i verste mening, men det kan hun svare best på selv.

Sett at jeg hadde vondt i ryggen. Smerten var virkelig, men når legen foreslår behandling for meg, så takker jeg nei. Hun tilbyr meg smertelindring, fysioterapaut og trening. Jeg gjør ingen av delene, men takker ja til sykemelding i månedsvis.

Er det riktig av meg?

Prinsippet er jo lett forståelig. Men hva har dette å gjøre i en debatt hvor spørsmålet er om psykisk og somatisk sykdom kan likestilles? Var vel ikke det som var spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det trengs en holdningsendring blant leger også jeg.

Leste i forrige uke at mandag var en typisk friskmeldingsdag, samt første dag i en måned. Dette tyder jo på at mye sykemeldingsfravær kunne ha vært unngått (hvis man f.eks.) var frisk på torsdag, eller den 22. i en måned.

Har også erfaring selv med at hvis man ringer for forlengelse av sykmelding, så får en ofte automatisk 14 dager... Kanskje er man frisk nok etter 11 dager? Og mange benytter seg nok av disse ekstra dagene, fordi det allikevel står på sykmeldingen.

Men nå er vi over i sykmeldingspraktiseringen, og det er vel en liten avsporing fra det debatten egentlig dreide seg om:-) Beklager det...

Kanskje legene stoler for mye på pasientene?

Om jeg har en sykemelding, så ringer jeg alltid til legen for friskmelding om jeg blir frisk før den utløper. Dermed kan jeg komme tilbake på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påsanna

''Hvis jeg spørr deg er eple det samme som spiker?''

Både epler og spiker kan gi vond i mage..

Hehehe det kan jeg ikke verken bekrefte eller avkrefte :) Men de er uavhengig av det allikevel 2 svært forskjellige ting. Den ene av de bør forresten ikke spises sies det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje legene stoler for mye på pasientene?

Om jeg har en sykemelding, så ringer jeg alltid til legen for friskmelding om jeg blir frisk før den utløper. Dermed kan jeg komme tilbake på jobb.

''Om jeg har en sykemelding, så ringer jeg alltid til legen for friskmelding om jeg blir frisk før den utløper. ''

Ja, det er jo det som er meningen, men jeg tror at mange utnytter dette systemet og går sykmeldingen ut... Det ble også sagt i forbindelse med dette at det like gjerne kan slå andre veien, at det er mange som tvinger seg tilbake på jobb for tidlig fordi de ikke vil forlenge sykmeldingen...

Jeg mistenker legene for å gjøre dette av hensyn til sin egen tid, de skriver ut sykmelding for en periode slik at de er sikre på at pasienten er frisk igjen, i stedet for å ta pasienten inn til ny sjekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest påsanna

Du skriver merkelig.

Nei, selvsagt er ikke en depresjon og et brukket ben det samme...(om du vil vi skal være korrekt mener jeg). Depresjon er en psykisk livsfarlig sykdom. Et benbrukk er, som bookwork sier, ikke en sykdom, det er et brudd. Likevel hører benbruddet til den somatiske delen..... Følger du meg? ....Er det dette du mener?

Jeg mener ikke noe annet enn at det er 2 forskjellige ting jeg (opptrer forskjellig, behandles forskjellig, oppleves forskjellig etc etc. ) - så enkelt er det. Selv om du kanskje opplever det jeg sier/skriver merkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Jeg synes at du gjentar det samme spørsmål hele tiden, det blir gnålet om det samme emne hver eneste dag her på DOL.

DOL brukerne endrer vel ikke mening selvom det blir en ny dag.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du sier imot deg selv. Du skrev at du synes de som er sykemeldt for reell sykdom skal få sykepenger. I det ligger det at de som er sykemeldt uten reell sykdom, får klare seg uten.

Etterpå sier du at alle som er sykemeldt skal ha krav på sykepenger.

Jeg blir litt forvirret når du skriver på den måten..

Forøvrig kan en bli sykemeldt selv om det ikke er påvist reell sykdom.

Ja, men med det mener jeg f.eks at ikke alle sykemeldte gravide burde være det - graviditet er ingen sykdom.

Om man ikke har en depresjon men sier man har det fordi man ikke vil på jobb - så mener jeg det burde stilles krav til behandling. Nekter du behandling har du heller ikke krav på penger.

Du kan jo forsøke å legge godviljen til når du leser, og forsøke å forstå det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, i mange tilfeller må man tvinge seg selv. Men langt fra alle Persille. Depresjon er, og dette vet jeg du vet, en tidkrevde prosess. Det bør stilles krav, forventninger, til klienten, men det må tilpasses den enkelte. Man må få lov til å bruke tid, til å snuble og gå seg vill.

Selvfølgelig skal man få lov til å bruke tid, men det er forskjell på det - og å grave seg helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Pasienter diagnostiserer ikke seg selv Persille. Man kan si man føler seg nedfor, sliten, deppa - det er helt ok og selvsagt noe annet.

Da tror jeg ikke du har sett innsiden av mange legetimer foruten dine egne - du ville kanskje vært overrasket over hva folk diagnostiserer seg selv med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...