Gå til innhold

Syns du psykiske lidelser...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest xbellax

''Nei du har kanskje ikke sagt det, men det er det jeg oppfatter.''

Men da handler det kanskje mer om dine fordommer enn mine? Det du tror at jeg tenker selv om jeg ikke har sagt noe om det?

''Vi er enig i mye her, men jeg ønsker meg et mer nyansert syn på psykisk syke.''

Jeg skjønner det, og jeg tror også vi i bunn og grunn er enige. Men jeg synes mange av de jeg vet om som har psykiske problemer for lett slipper unna med å ikke ville. De vil ikke slik eller sånn, og så beholder de rettighetene sine likevel - og for oss som står rundt og ser, så synes det kanskje veldig godt at nettopp dette ville vært det som kunne hjelpe dem opp.

Det er som du sier, viljen angripes i mange tilfeller først - og da må man ha et middel man kan bruke som konsekvens.

''Jeg tenker også at det er tross alt ikke noen bonus ordning her. Man kan ikke sykemeldes i det uendelige. Nekter man behandling, oppfølging, -greit, men man får ikke trygderettigheter uten å ha forsøkt, det er faktisk et av kravene.''

Ja, jeg vet det også - men ett år med sykepenger er mange penger tapt for mange parter om det kunne vært løst på en annen måte tidligere.

Jeg angriper ikke de psykisk syke (selv om jeg ser at endel av dere leser det sånn) - det er systemet jeg ikke er fornøyd med.

Problemet med dine holdninger Persille er at de rett og slett er respektløse. Jeg støtter deg på at det skal stilles krav, men å sidestille en psykisk og en somatisk lidelse/ sykdom bør virkelig kunne gjøres uavhengig av hvordan "systemet" griper saken an. Det er noe med å vise respekt og ydmykhet her som jeg opplever at mangler i dine innlegg. Jeg er fullt klar over at du kjempet deg igjennom dine slag, men uavhengig av at du hadde en svært så oppegående lege som fanget deg opp - så var din lidelse i høyeste grad reell, det var en depresjon, en sykdom. Og for meg er dette sidestillt med det å ha en eller annen fysisk sykdom. Enten om man har sjelelige sår, eller fysiske skader, det spiller ingen rolle, man er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    106

  • Bookworm

    21

  • hidi, the scorpion

    20

  • skal

    12

Gjest ViViola

Jeg vet du har rett - men det hjelper liksom ikke :)

Jeg må bare ta det litt rolig nå, en dag av gangen. Om jeg er så viktig som han sier jeg er, så klarer han å holde ut at han ikke får alt han vil med en gang...

Den som venter på noe godt - osv.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Problemet med dine holdninger Persille er at de rett og slett er respektløse. Jeg støtter deg på at det skal stilles krav, men å sidestille en psykisk og en somatisk lidelse/ sykdom bør virkelig kunne gjøres uavhengig av hvordan "systemet" griper saken an. Det er noe med å vise respekt og ydmykhet her som jeg opplever at mangler i dine innlegg. Jeg er fullt klar over at du kjempet deg igjennom dine slag, men uavhengig av at du hadde en svært så oppegående lege som fanget deg opp - så var din lidelse i høyeste grad reell, det var en depresjon, en sykdom. Og for meg er dette sidestillt med det å ha en eller annen fysisk sykdom. Enten om man har sjelelige sår, eller fysiske skader, det spiller ingen rolle, man er syk.

Men jeg har da aldri sagt man ikke er syk? Jeg har bare sagt at dette ikke er det samme for meg, jeg har da ikke ett eneste sted sagt at man er mer eller mindre syk med den ene eller andre lidelsen?

På den andre siden; jeg mener man ikke er syk om man har brukket benet - men det regner jeg med er greit å mene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Den som venter på noe godt - osv.

;-)

Jepp, så da må jo resultatet bli bedre og bedre ettersom tiden går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Problemet med dine holdninger Persille er at de rett og slett er respektløse. Jeg støtter deg på at det skal stilles krav, men å sidestille en psykisk og en somatisk lidelse/ sykdom bør virkelig kunne gjøres uavhengig av hvordan "systemet" griper saken an. Det er noe med å vise respekt og ydmykhet her som jeg opplever at mangler i dine innlegg. Jeg er fullt klar over at du kjempet deg igjennom dine slag, men uavhengig av at du hadde en svært så oppegående lege som fanget deg opp - så var din lidelse i høyeste grad reell, det var en depresjon, en sykdom. Og for meg er dette sidestillt med det å ha en eller annen fysisk sykdom. Enten om man har sjelelige sår, eller fysiske skader, det spiller ingen rolle, man er syk.

''Syns du psykiske lidelser er det samme som somatiske? Blir det akkurat det samme om man brekker beinet og må sykemeldes enn om man f.eks. har en depresjon?''

Dette var det opprinnelige spørsmålet fra SMIR.

Så nei, jeg mener ikke at man er like syk om man har brukket et ben som om man har en depresjon.

Men jo, jeg mener at man kvalifiserer til "stempelet" syk uavhengig om man har kreft, lungebetnnelse eller angst.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror at jeg er så negativ til psykisk syke, jeg har jo gjentatte ganger forklart deg at jeg IKKE har noen problemer med de som er syke, det er systemet jeg synes er idiotisk. Og jeg har aldri sagt at man er mindre syk om man har en psykisk sykdom enn en fysisk.

Det er jo du som påtvinger meg fordommer jeg ikke har - fordi du tror jeg mener slik eller sånn, selv om jeg aldri har skrevet noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

''Syns du psykiske lidelser er det samme som somatiske? Blir det akkurat det samme om man brekker beinet og må sykemeldes enn om man f.eks. har en depresjon?''

Dette var det opprinnelige spørsmålet fra SMIR.

Så nei, jeg mener ikke at man er like syk om man har brukket et ben som om man har en depresjon.

Men jo, jeg mener at man kvalifiserer til "stempelet" syk uavhengig om man har kreft, lungebetnnelse eller angst.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror at jeg er så negativ til psykisk syke, jeg har jo gjentatte ganger forklart deg at jeg IKKE har noen problemer med de som er syke, det er systemet jeg synes er idiotisk. Og jeg har aldri sagt at man er mindre syk om man har en psykisk sykdom enn en fysisk.

Det er jo du som påtvinger meg fordommer jeg ikke har - fordi du tror jeg mener slik eller sånn, selv om jeg aldri har skrevet noe om det.

Man er da ikke syk om man har brekt beinet, hvis du har en stillesittende jobb, kan du utmerket være på jobben, mens benet er i bandasje og gror.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

''Syns du psykiske lidelser er det samme som somatiske? Blir det akkurat det samme om man brekker beinet og må sykemeldes enn om man f.eks. har en depresjon?''

Dette var det opprinnelige spørsmålet fra SMIR.

Så nei, jeg mener ikke at man er like syk om man har brukket et ben som om man har en depresjon.

Men jo, jeg mener at man kvalifiserer til "stempelet" syk uavhengig om man har kreft, lungebetnnelse eller angst.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror at jeg er så negativ til psykisk syke, jeg har jo gjentatte ganger forklart deg at jeg IKKE har noen problemer med de som er syke, det er systemet jeg synes er idiotisk. Og jeg har aldri sagt at man er mindre syk om man har en psykisk sykdom enn en fysisk.

Det er jo du som påtvinger meg fordommer jeg ikke har - fordi du tror jeg mener slik eller sånn, selv om jeg aldri har skrevet noe om det.

"Det er jo du som påtvinger meg fordommer jeg ikke har - fordi du tror jeg mener slik eller sånn, selv om jeg aldri har skrevet noe om det."

Jeg påtvinger deg ikke noe, jeg stiller spørsmålstegn ved dine ytringer om at det garantert er flere psykisk syke enn somatisk som er svindlere, slik du skrev i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

"Det er jo du som påtvinger meg fordommer jeg ikke har - fordi du tror jeg mener slik eller sånn, selv om jeg aldri har skrevet noe om det."

Jeg påtvinger deg ikke noe, jeg stiller spørsmålstegn ved dine ytringer om at det garantert er flere psykisk syke enn somatisk som er svindlere, slik du skrev i denne tråden.

Jeg skrev at JEG mente det var enklere, og at av de som svindler - så gjør flere det med psykiske enn fysiske sykdommer.

Det er ikke det samme som at de som har psykiske sykdommer er svindlere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Man er da ikke syk om man har brekt beinet, hvis du har en stillesittende jobb, kan du utmerket være på jobben, mens benet er i bandasje og gror.

Hilsen

Det er jo det jeg prøver å si. Jeg har svart på et spørsmål slik det ble stilt - og så har det plutselig blitt vridd til at jeg mener ingen psykisk syke faktisk er syke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg skrev at JEG mente det var enklere, og at av de som svindler - så gjør flere det med psykiske enn fysiske sykdommer.

Det er ikke det samme som at de som har psykiske sykdommer er svindlere?

Jeg synes bare det er respektløst for mennesker som faktisk har slike lidelser. Som jeg har sagt, dette med krav og forventninger er jeg fullstendig enig med deg i. Men man må kunne sidestille somatisk og psykisk, det handler om menneskesynet man har, er man syk er man syk.

Vi er uenige, det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal jeg se flere sider av saken?

Om JEG hadde postet spørsmålet og bedt om flere meninger, så er det greit - da hadde jeg skjønt reaksjonen din.

Men jeg svarte bare på noe en annen spurte om, og presenterte min mening. Vedkommende var ute etter flere meninger, og fikk det. Det er ingenting som tilsier at dette er en debatt der du skal overbevise meg, og om du ikke klarer det så har jeg feil og du rett.

Vi ser ting forskjellig, sånn er det bare. Du mener ditt, jeg mener mitt. Jeg respekterer din mening og har ikke angrepet den et eneste sted - så da kan jo du forsøke å gjøre det samme med min?

Hvorfor du skal se flere sider av saken? Sitter ikke du som personalansvarlig eller har jeg misforstått. I såfall så bør du være i stand til å se flere sider av saken.

Du får mye pes for dine meninger fordi det er beitøft og i tillegg til å sloss for å holde seg på beina, bli friskere, bedre arbeidsevnen osv så må man sloss mot de holdningene som lyser ut av innleggene.

Man må hele tiden bevise at man er syk nok og jobber hardt nok for å bli frisk og er i så mye arbeid som man er i stand til samtidig som man for å bli frisk må jobbe for å se på seg selv som frisk nok. Det er til tider en umulig oppgave so sannsynligvis er ville vært vanskelig nok om man var frisk.Og det bidrar ikke til at tilfriskningsprosesse går fortere.

Jeg møter de holdningene hos både arbeidsledere og nav dessverre. Men der har jeg ikke noe særlig jeg skulle sagt. Her kan jeg det, og flere andre. Derfor får du pes. Og som personalansvarlig (med mindre jeg har bommet der) og deltaker i en frisk debatt på anonymt forum får du jaggu tåle såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du skal se flere sider av saken? Sitter ikke du som personalansvarlig eller har jeg misforstått. I såfall så bør du være i stand til å se flere sider av saken.

Du får mye pes for dine meninger fordi det er beitøft og i tillegg til å sloss for å holde seg på beina, bli friskere, bedre arbeidsevnen osv så må man sloss mot de holdningene som lyser ut av innleggene.

Man må hele tiden bevise at man er syk nok og jobber hardt nok for å bli frisk og er i så mye arbeid som man er i stand til samtidig som man for å bli frisk må jobbe for å se på seg selv som frisk nok. Det er til tider en umulig oppgave so sannsynligvis er ville vært vanskelig nok om man var frisk.Og det bidrar ikke til at tilfriskningsprosesse går fortere.

Jeg møter de holdningene hos både arbeidsledere og nav dessverre. Men der har jeg ikke noe særlig jeg skulle sagt. Her kan jeg det, og flere andre. Derfor får du pes. Og som personalansvarlig (med mindre jeg har bommet der) og deltaker i en frisk debatt på anonymt forum får du jaggu tåle såpass.

''...og deltaker i en frisk debatt på anonymt forum får du jaggu tåle såpass''

Det gjelder nå dere andre i denne debatten også :) Om dere blir fornærmet eller finner Persille firkantet eller vanskelig eller lite forståelsesfull eller ikke interessant å diskutere med, så kan dere bare gå og gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...og deltaker i en frisk debatt på anonymt forum får du jaggu tåle såpass''

Det gjelder nå dere andre i denne debatten også :) Om dere blir fornærmet eller finner Persille firkantet eller vanskelig eller lite forståelsesfull eller ikke interessant å diskutere med, så kan dere bare gå og gjøre noe annet.

Var den til meg? Har verken blitt fornærmet eller synes persille er lite interessant å diskutere med, da hadde jeg ikke giddet å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var den til meg? Har verken blitt fornærmet eller synes persille er lite interessant å diskutere med, da hadde jeg ikke giddet å svare.

Jeg snakket heller litt generelt. Det er mange som blir direkte fornærmet av Persilles meninger i denne tråden. Ikke at jeg skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket heller litt generelt. Det er mange som blir direkte fornærmet av Persilles meninger i denne tråden. Ikke at jeg skjønner hvorfor.

Jeg forstår hvorfor. Men man må kanskje ha stått i noen kamper mot de fordommene hun åpent uttrykker for å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det kan likestilles.

Fysiske plager kan enklere kureres, og det er få/ingen som motsetter seg behandling for å fikse de problemene man har.

Psykiske problemer (og ja, jeg har hatt noen selv) har man lett for å grave seg ned i, fraskrive seg litt ansvaret fra, og si at ingenting kan gjøres - og så kommer man ikke videre.

Jeg sier IKKE at alle er sånn, men flere av de jeg har sett med psykiske problemer har det største problemet i sin egen vilje, de vil ikke bli friske. Det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske.

Det er da virkelig mange sykdommer og skader som ikke kan kureres. Hvorfor tror du så mange har uføretrygd hvis alle kunne kureres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er da virkelig mange sykdommer og skader som ikke kan kureres. Hvorfor tror du så mange har uføretrygd hvis alle kunne kureres?

Men nå var det snakk om benbrudd da - og ikke alle mulige fysiske sykdommer :)

Jeg er også klar over at folk dør av kreft f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg synes bare det er respektløst for mennesker som faktisk har slike lidelser. Som jeg har sagt, dette med krav og forventninger er jeg fullstendig enig med deg i. Men man må kunne sidestille somatisk og psykisk, det handler om menneskesynet man har, er man syk er man syk.

Vi er uenige, det er helt ok.

Men jeg har da aldri vært uenig i at man er syk om man er syk, uansett sykdom?

Spørsmålet her gikk jo på benbrudd vs. psyke - det blir jo det samme som å si at kreft og benbrudd er det samme, og det er det jo ikke selv om begge er fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvorfor du skal se flere sider av saken? Sitter ikke du som personalansvarlig eller har jeg misforstått. I såfall så bør du være i stand til å se flere sider av saken.

Du får mye pes for dine meninger fordi det er beitøft og i tillegg til å sloss for å holde seg på beina, bli friskere, bedre arbeidsevnen osv så må man sloss mot de holdningene som lyser ut av innleggene.

Man må hele tiden bevise at man er syk nok og jobber hardt nok for å bli frisk og er i så mye arbeid som man er i stand til samtidig som man for å bli frisk må jobbe for å se på seg selv som frisk nok. Det er til tider en umulig oppgave so sannsynligvis er ville vært vanskelig nok om man var frisk.Og det bidrar ikke til at tilfriskningsprosesse går fortere.

Jeg møter de holdningene hos både arbeidsledere og nav dessverre. Men der har jeg ikke noe særlig jeg skulle sagt. Her kan jeg det, og flere andre. Derfor får du pes. Og som personalansvarlig (med mindre jeg har bommet der) og deltaker i en frisk debatt på anonymt forum får du jaggu tåle såpass.

Jeg har ikke noe problem med å tåle det - men dere må faktisk tåle at jeg har meninger som privatperson også.

Og; spørsmålet her gikk på benbrudd vs. psykisk sykdom - og det er faktisk ikke det samme. Møter du arb.givere eller andre som sidestiller det er det noe rart med dem spør du meg. Man er da ikke syk selv om man brekker benet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...